در گذر زمان
اجتماعی

آمار بچه دار شدن پدربزرگ و مادربزرگها/ ازدواج ۸ هزار سالمند

آمارها نشان می دهد در ۹ ماه اول سال گذشته ۹۰۰ ولادت و فرزندآوری در میان مردان بالای ۷۰ سال رخ داده و همچنین ۸ هزار ازدواج درزنان و مردان بالای ۶۰ سال نیز به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۲۳۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷
>> خبر
اگر همه افراد به محض عصبانیت،علائم خشم را در خود شناسایی کرده و پیش از شدت یافتن آن،نسبت به کنترل احساس خود اقدام نمایند،به مرور کنترل هیجانات در شرایط مختلف امکان پذیر می گردد.

خشم واکنش طبیعی نسبت به شرایطی است که فرد دچار ناکامی می شود و احساسات خود را به صورت جسمانی و هیجانی بروز می دهد.این ابراز دارای شدت متغیری است و از خفیف تا شدید و بسته به شرایط روحی فرد بروز داده می شود.وقتی شدت بروز خشم شدید باشد کنترل هیجانات از عهده فرد خارج شده و ممکن است عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد.

اگر با توجه به مشغله های دنیای امروز رهایی کامل از خشم و عصبانیت غیرممکن به نظر می رسد،ولی مطمئنا با بکارگیری روش های اصولی و صحیح می توان رفتار را کنترل کرده و از بروز هرگونه پیشامد ناگوار پیشگیری نمود.

پرواضح است درصورتی که بروز خشم از کنترل فرد خارج شود،منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه می شود.به همین دلیل همواره باید برای مهار خشم و کنترل آن به شیوه صحیح تلاش نمود.

متاسفانه اگر از افرادی که بیش از حد خشمگین می شوند و رفتاری پرخاشگرانه دارند،پرسیده شود که چرا تا این حد عصبی می شوند،دلیل احساس خشم و عصبانیت خود را در دیگران جستجو کرده و درواقع اطرافیان را مقصر اصلی می دانند!درصورتی که گاه طرف مقابل نقش زیادی در ایجاد عصبانیت ما ندارد و این شرایط روحی درونی و بیرونی ماست که منجر به قضاوت های عجولانه در شرایط مختلف و بروز خشم و پرخاشگری می گردد.به همین دلیل است که اکثر افراد پرخاشگر بعد از بروز خشم خود پشیمان می شوند و به دنبال مقصر اصلی می گردند.

واکنش هر فردی در شرایط عصبانیت و خشم متفاوت است و همان طور که گفته شد شرایط روحی و جسمی تاثیر زیادی در نحوه بروز خشم دارد.برخلاف تصور برخی افراد شیوه های بروز خشم و عصبانیت تنها رفتارهای تند و پرسر و صدا نیست..گاهی اوقات فرد رفتار پرخاشگرانه ظاهری ندارد و به طور غیرمستقیم به دیگران آسیب می رساند.اگرچه برخی افراد نیز قادر هستند خشم خود را کاملا پنهان کنند.

هر فردی عوامل مختلفی را در ایجاد عصبانیت و خشم خود موثر می داند.به عنوان مثال شخصی ممکن است در صورت احساس بی احترامی و یا بی توجهی دچار خشم شود و فردی دیگر مواقعی که موردظلم واقع می شود و یا زمانی که از جانب دیگران موردتحقیر و یا تمسخر قرار می گیرد.یک فرد ممکن است در اثر عوامل متفاوتی عصبانیت را تجربه کند و تنها یک یا دو عامل در بروز خشم او نقش ندارد.آن چه مهم است این که افراد مختلف در موقعیت های مشابه احساسات یکسانی ندارند و عصبانیت آن ها شدت متفاوتی دارد.ضمن این که شیوه بروز خشم نیز در آن ها متغیر است.

اگر همه افراد به محض عصبانیت،علائم خشم را در خود شناسایی کرده و پیش از شدت یافتن آن،نسبت به کنترل احساس خود اقدام نمایند،به مرور کنترل هیجانات در شرایط مختلف امکان پذیر می گردد.

علائم عصبانیت و خشم:

افزایش ضربان قلب

افزایش فشار خون

احساس گرگرفتگی

انقباض عضلات

سرخی یا رنگ پریدگی چهره

تغییر دمای بدن

لرزش دست

سردشدن انگشتان

افزایش یا کاهش اشتها

علائم عصبانیت در افراد متفاوت است و هر فردی با علامت و یا علائم خاصی در این شرایط مواجه می گردد.

آن چه جای تعجب دارد این که اکثر افرادی که بیش از حد عصبی شده و خشم و عصبانیت خود را به شیوه های خفیف تا شدید بروز می دهند،نسبت به علائم آن و ضرورت کنترل هیجانات شان کاملا آگاهی دارند ولی نسبت به بکارگیری شیوه های ارائه شده از سوی متخصصان اظهار ناتوانی می کنند.این افراد بعد از هربار عصبانی شدن سعی می کنند به خود قول دهند در شرایط مشابه بعدی خود را کنترل نمایند که البته به محض ایجاد موقعیت مشابه،رفتارشان نه تنها با قبل فرقی نمی کند،حتی ممکن است شدیدتر هم باشد.

برخی از راهکارهای ساده جهت کنترل خشم و عصبانیت

سعی کنید تا حد ممکن از قرار گرفتن در موقعیت های عصبی خودداری کنید.

در صورت امکان موقعیت خود را تغییر دهید.گاهی یک انتقال کوتاه منجر به ایجاد آرامش و تصمیم گیری های معقول تر می گردد.

تمرکز خود را حفظ کنید.

بهتر است پیش گویی و ذهن خوانی نداشته باشید.

تمرینات یوگا و تمرکز ذهن تاثیرات مفیدی بر روی اعصاب و روان دارد.

در موقعیت های مسئله دار،سعی کنید در کمال حفظ آرامش به حل موضوع بپردازید.

واقع بین باشید و ذهن خود را سرگرم آن چه اغراقی بیش نیست نسازید.

از رفتار پرخاشگرانه فاصله بگیرید.این رفتار به مرور شما را به فرد تنهایی مبدل می سازد که حتی در حل مشکلات ساده زندگی نیز ناتوان است.

در صورت احساس ناتوانی در کنترل اعصاب تان،سعی کنید به مکان های آرام بخش مانند مسجد یا زیارتگاه بروید.این اماکن به شما فرصت می دهد تا در آرامش تفکر کرده و ارتباط معنوی بیشتری با خداوند مهربان که منبع آرامش است برقرار سازید.


برچسب ها: عصبانی ، خشم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
حرف روز
حرف روز سلام نو/

وزارت کشور روحانی، بر مدار احمدی‌نژاد

در این مراسم نام احمدی‌نژاد هم خالی نبود. تبلیغ و عناوینی که برای دولت احمدی‌نژاد به کار گرفته شد به نحوی بود که گویا هنوز از 24 خرداد گذر نکرده‌ایم. این کنایه‌ها پایانی نداشتند.
وزارت کشور روحانی، بر مدار احمدی‌نژاد
آخرین اخبار