طرح ۱۵ هزار میلیارد تومانی تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برنامه «افق» امروز شنبه ۱۱ آبان‌ماه، با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به بررسی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و اهداف و راهبردهای آن و همچنین آموزش عمومی قرآن کریم در کشور پرداخت.

حجت‌الاسلام محمدی در ابتدای سخنان خود پیرامون آخرین فعالیت‌های شورای توسعه و آخرین اخبار این شورا گفت: شنبه هفته گذشته، جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تشکیل شد و مصوبات خوبی را در پی داشت. یکی از مواردی که در دستور کار قرار گرفت اهداف آموزش قرآنی کشور بود. جلسات شورا با کمی تأخیر در برگزاری، رو به رو شد و علت آن این بود که همانطور که بخشی از شورا از وزاری دولت تشکیل می‌شوند و آن ایام با پایان عمر دولت دهم مواجه بود کمی با تراکمات کاری رو به رو شدیم و مشکلاتی از این قبیل برایمان ایجاد شد. برای برگزاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تعداد به حد نصاب نمی‌رسید و این دلیلی برای برگزار نشدن جلسات بود.

«نهادینه شدن فرهنگ انس با قرآن»؛ چشم انداز آموزش عمومی قرآن کشور

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور در ادامه سخنان خود افزود: هفته گذشته، اهداف عمومی آموزش قرآن کشور برای اولین بار به تصویب رسید که می‌‌تواند راهنمای وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های قرآنی کشور باشد. «نهادینه شدن فرهنگ انس با قرآن» و «تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم» چشم انداز آموزش عمومی قرآن کشور مطرح و «ایجاد توانایی خواندن، همراه با فهم و تدبر قرآن و بهره‌گیری از تعالیم آن در زندگی» رسالت آموزش عمومی قرآن کشور عنوان شد.

وی در خصوص وظایف کلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اظهار داشت: جامعه قرآنی بیش از ۳۰ سال در آرزوی جایگاهی برای تمرکز برنامه ریزی کلان قرآنی در کشور بود. این آرزو در سال ۸۸ و پایان دولت نهم محقق شد و منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور تصویب شد. در این منشور، اهداف قرآنی کشور و راهبردهای آن مشخص شد. ارگان اجرایی و اعضای آن نیز تعیین شدند. بالا‌ترین مقام قرآنی کشور در اینجا شناخته می‌شود. در بند نهم منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور تصریح می‌شود که کلیه مصوبات قرآنی کشور در آن تعیین شده و برای کلیه دستگاه‌ها لازم الاجرا است که می‌تواند به صورت مشخص نیاز‌ها و برنامه‌های قرآنی کشور را پاسخگو باشد.

بودجه به زودی به جامعه قرآنی تخصیص می‌یابد

حجت‌الاسلام محمدی درمورد مواردی که در شورای توسعه فرهنگ قرآنی دنبال می‌شود به بحث بودجه اشاره کرد و گفت: همین مبحث بودجه وقت بسیاری از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گیرد. با زحمت فراوان باید پیگیر این امور شد تا اصل بودجه تصویب شود، این کار بسیار سختی است. بعد از تصویب باید به دنبال دریافت اعتبار بود تا بعد از آن تخصیص گرفته شود. این پروسه بودجه بسیار دشوار است بودجه‌ای که در سال ۹۰ گرفته شد به راحتی صورت نگرفت امسال نیز با پیگیری‌های مجدانه بودجه مناسبی برای سال ۹۲ دیده شده که یک مرحله از تخصیص‌اش رو به اتمام است و این روز‌ها تخصیص دریافت می‌شود که می‌تواند بشارتی به جامعه قرآنی باشد. به زودی با عنایت دولت یازدهم دستگاه‌های قرآنی را از بودجه بهره‌مند می‌کنیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون آموزش عمومی قرآن در کشور توضیح داد: من چهل سال درگیر کار آموزش قرآن در کشور هستم چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی. آنچه که مهم است این است که باید معلوم کنیم در مسیر آموزش عمومی قرآن به کجا می‌خواهیم برویم و در جریان کلی آموزش قرآن در کشور چه هدفی داریم؟ شاه بیت این مسیر تقویت ایمان، گرایش و اعتقاد به قرآن، عترت و جایگاه پیامبر و اهل بیت است که به عنوان تبیین کنندگان علمی و عملی محسوب می‌شوند. مودت به اهل بیت از جمله شاخصه‌های اساسی این مسیر است.

وی افزود: تبعیت از قرآن و عترت یعنی اجرا کردن قرآن و کاشتن نهال ایمان به قرآن در دل دانش آموزان از مهم‌ترین نکاتی است که باید مورد توجه باشد. مثلت توسعه فرهنگ قرآنی از سه ضلع معرفت قرآنی، ایمان قرآنی و رفتار قرآنی تشکیل می‌شود. اهداف ۹ گانه شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در تدابیر اجرایی وزارت آموزش و پروش نهادهای مردمی و کلیه برنامه‌های قرآنی سازمان‌های کشور موثر بوده و این سازمان‌ها باید اهداف خود را متناسب با این اهداف تنظیم کنند.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور به اهداف آموزش قرآن کشور اشاره کرد و گفت: این شورا اهداف متعددی دارد: اولین هدف ایجاد توانایی خواندن قرآن کریم است یعنی مردم بتوانند قرآن را صحیح و روان در حد تمایز حروف بخوانند. درک معنای آیات قرآن کریم، هدف دیگری است خواندن بدون دریافت معنای اجمالی و ظاهری قرآن کریم به نوعی کم لطفی محسوب می‌شود. التزام به تدبر در آیات قرآن و اهداف دیگری به شما می‌آید. به خاطر سپاری حداقل سه جزء قرآن کریم برای عموم مردم ضروری است. انس با قرآن کریم، اشتیاق به خواندن روزانه و استماع همراه با فهم، آشنایی با علوم و معارف قرآن، توانایی استفاده و عمل به قرآن کریم از جمله این اهداف محسوب می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدی در پاسخ به این سوال که چرا هنوز خروجی‌های آموزش قرآن در کشور مطلوب جامعه قرآنی نیست؟ گفت: اصلا نمی‌توان به این آسیب‌شناسی یک سویه نگاه کرد. خلا‌ها و اشکالاتی در بین راه وجود دارد. متن آموزشی، برنامه درسی، مدرسه خوب، هدفگذاری‌ها مواردی است که باید در جای خودش مورد توجه باشد اما یکی از شاخصه‌ها دانش آموز و انگیزه‌های این دانش آموزان است و فضایی که بر آن‌ها حاکم است. وزارت آموزش و پرورش در تامین اهداف آموزش قرآن تا حدودی موفق بوده است نباید آن را به طور کامل ناکام دانست اما هنوز به نقطه ایده آل نرسیده‌ایم. چشم انداز ما نهادینه شدن فرهنگ انس با قرآن و تربیت ۱۰ می‌لون است که هنوز با آن فاصله داریم.

تحقق ۱۰میلیون حافظ ، به ۱۵هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد

وی اضافه کرد: برای مثال باید برای محقق شدن اهداف بیاییم بررسی کنیم بدانیم طرح ملی حفظ چرا موفق نمی‌شود؟ ۱۰ میلیون حافظ کل؛ می‌شود ۳۰۰ میلیون نفر جزء، باید برای محقق شدن این رقم حداقل یک نفر جزء، برابر با حداقل ۱۵ هزار میلیارد تومان باید اختصاص داده شود و ۱۵ سال زمان نیاز است. یعنی سالی هزار میلیارد تومان اگر برای حفظ بودجه گذاشته شود می‌توان امیدوار بود که تربیت ۱۰ میلیون حافظ محقق می‌شود. اما ۱۵ هزار میلیارد کجا و ۳۰۰ میلیاردی که هم‌اکنون تصویب شده کجا. رقم مصوب شده یک سوم هزینه‌ای است که نیاز داریم.

در حوزه قرآن؛ دچار یک عقب‌ماندگی تاریخی هستیم

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در قرآن دچار یک عقب ماندگی تاریخی هستیم علی رغم پیشرفت‌های صورت گرفته هنوز خلأ داریم. در میان کشور‌ها، کشورهایی هستند که از شش میلیون نفر جمعیت خود؛ یک میلیون حافظ قرآن کریم دارند. ما به عنوان یک کشور اسلامی باید برای تحقق فرموده مقام معظم رهبری تلاش کنیم و ایشان هم زمانی را برای تحقق این هدف داده‌اند که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم. یکی از مواردی که باید وجود داشته است همراهی و پشتیبانی است.

وی پیرامون کمیسیون آموزش عمومی کشور گفت: یکی از موفقیت‌ کمیسیون‌های ما آموزش عمومی است مصوبات خوبی در آن صورت می‌گیرد و روال اجرایی با نظم خوبی همراه است. وزارت آموزش و پروش باید در حوزه مدارس قرآنی مورد حمایت قرار گیرد. ما در معاونت و شورای توسعه در جایگاه خود بالا‌ترین سطح تخصیص بودجه را به وزارت آموزش و پرورش داشته و خواهیم داشت اما باید بدانیم وزارت با این پول‌ها نمی‌تواند رسالت خود را به صورت کامل ایفا کند.

تنوع روش‌های آموزشی قرآن، مبتنی بر اصول علمی باشد

حجت‌الاسلام محمدی در مورد تنوع روش‌های آموزش قرآن گفت: من با تنوع روش‌ها موافق هستم نمی‌توانیم همه را به اجرا کردن یک روش واحد وادار کنیم. اما باید همه تنوع‌ها و تکثر‌ها با راهبری کلانی کنترل شود همانطور که الان شورای توسعه فرهنگ قرآنی چنین کاری انجام می‌دهد. تنوع در روش‌ها خوب است در این صورت افراد با ذوق‌ها وسلایق مختلف می‌توانند جذب شوند و به سراغ روش مورد نظر خویش بروند. تنوع اگر مبتنی بر اصول علمی باشد مطلوب است. هرکس در سطح ملی اگر دارای روش نوینی است بیاید عرضه کند قطعاً روش‌های بهتر مورد حمایت و معرفی قرار می‌گیرد.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱

در انتظار بررسی: ۱

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۳

0

1

پاسخ

من خودم یکی از حافظان 10 جزء قرآن هستم میخواستم بدونم این آقا کجای زمان و مکان است که چنین برنامه های بیموردی را طرح میکنه و توقع داره 15 هزار میلیارد هم در اختیارش بزارند تا 10 ملیون حافظ قرآن تربیت کنه . آخه چه نیازی در این مملکت به وجود این همه حافظ قرآن هست . در کشوری که هنوز دانش آموزانش زیر چادر و کپر درس میخونند با این رقمهای نجومی چه کارها که میشود برای سواد آموزی و بهداشت و رفاه مردم کرد . زمان قدیم حفظ قرآن یک ضرورت بود که این همه ضبط صوت و نوار و سی دی و فلش و هارد دیسک نبود . تازه عمل به قرآن در این 35 سال چقدر اضافه شده که باید حپبرای حفظ قرآن ابن همه بودجه و نیرو مصرف کرد . این برنامه فقط دکانی برای خوردن و بردن است در اتاقهای مجلل و بزرگ و ماشین های بنز و بی ام و .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید