چرا مجلس به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان رای اعتماد نداد؟

بازی مجلس با وزارت ورزش به خاطر استانداران!

مجلس شورای اسلامی بازهم به گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان رای اعتماد نداد. اتفاقی که گمانه زنی پیرامون مقابله دولت و مجلس را تقویت می کند. یکی از نمایندگان مجلس می گوید "وزارت ورزش و جوانان قربانی یک بازی شده است".

مجلس صبح امروز به نصرالله سجادی گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت ورزش و جوانان  اعتماد نکرد. این سومین بار است که مجلس وزیر پیشنهادی دولت برای این وزارتخانه را رد می کند. پیش از این مسعود سلطانی فر و رضا امیری صالحی نتوانسته بودند از فیلتر مجلس شورای اسلامی عبور کنند.

به این ترتیب وزارت ورزش و جوانان همچنان بدون وزیر و با سرپرستی محمد شریعتمداری اداره می شود. پیش از این تحلیلگران برخی رفتارهای نمایندگان مجلس را در راستای ایجاد تقابل با دولت تفسیر کرده بودند.

بحث  سوال و استیضاح از رضا فرجی دانا وزیر علوم و چند وزیر دیگر که گفته می شود در دستور کار برخی نمایندگان مجلس قرار دارد، در کنار انتقادات از عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای و اتهامات سنگینی که به رضا امیری صالحی گزینه پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس  زده شد بحث تقابل مجلس با دولت را شکل داده است. این بحث با رای عدم اعتماد به نصرالله سجادی بیش از پیش قوت گرفته است.

درهمین رابطه محمد دهقان عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در بیان دلایل عدم رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: «نداشتن سابقه و برنامه مناسب سجادی در حوزه ورزش و جوانان، سابقه سیاسی، رفتار فرجی‌دانا در عدم پایبندی به تعهداتش و اظهارات امروز صبح رئیس جمهور که باعث دلخوری برخی نمایندگان شد، از جمله این دلایل است.»

دلایل عجیب و غریبی در کار نیست

با این حال یکی از نمایندگان مجلس معتقد است رای عدم اعتماد به نصر الله سجادی دلایل "عجب و غریبی ندارد." محمد دامادی به فرارو گفت: «شاید آقای سجادی زمان کافی نداشتند که خود را به مجلس معرفی کنند.»

نماینده مردم ساری برنامه ی سجادی را یکی دیگر از دلایل مخالفت نمایندگان با وی دانست و گفت: «بخش بانوان و جوانان دغدغه نمایندگان است و مقداری مغفول مانده است. آقای سجادی نیز برای این دو بخش برنامه ای ارائه نکرد.»

دامادی با رد "لجاجت" مجلس با دولت در انتخاب وزیر ورزش و جوانان گفت: «دلیل عدم اعتماد سیاسی نیست و باید به دنبال دلایل دیگر گشت. حضور یک جوان در کابینه لازم است. بهتر است آقای روحانی برای این وزارتخانه به یک جوان اعتماد کند.»

نماینده ساری معتقد است که نصرالله سجادی صرفا به دلیل اینکه "نتوانست مجلس را قانع کند" رای اعتماد نگرفت. وی گفت: «مجلس می خواهد به دولت کمک کند و تقابلی وجود ندارد، اگر نگاه سیاسی و  تقابلی وجود داشت مجلس باید به افرادی همچون علی ربیعی، بیژن زنگنه و یا دکتر آخوندی رای اعتماد نمی داد. اما مجلس به چهره های  سیاسی دولت رای اعتماد داد.»

ربط رای عدم اعتماد به انتخاب استانداران!

اما از سوی دیگر کمال الدین پیر موذن نماینده مردم اردبیل از موضوع دیگری سخن می گوید. وی با انتقاد شدید از رای عدم اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به فرارو گفت: «مجلس هنوز صدای مردم را نشنیده است و رای مردم در مجلس همچنان نافذ نیست.»

پیر موذن با انتقاد از نمایندگانی که به نصر الله سجادی رای ممتنع دادند، اظهار کرد: «علی رغم تذکر رهبر فرزانه انقلاب رای ممتنع در مجلس تعیین کننده است. رای ممتنع با منافع ملت منافات دارد.»

از مجموع 253 رای نمایندگان مجلس، سجادی 124 رای موافق گرفت، درحالیکه از مجموع آرای ماخوذه 107 رای مخالف و 22 رای ممتنع داشت.

کمال الدین پیر موذن در بخش دیگری از سخنانش پرده از مسئله ای برداشت که بنا به گفته او در عدم رای اعتماد مجلس به سجادی بی تاثیر نبوده است.

نماینده اردبیل گفت: «وزارت ورزش و جوانان بازی و بازیچه شده است. متاسفانه این رای مجلس تا حدودی به انتخاب استانداران ارتباط دارد.»

بنا به گفته پیر موذن؛ رحمانی فضلی وزیر کشور در ابتدای کار خود اشتباهی مرتکب شد و در حالی که انتخاب استانداران حق دولت است از نمایندگان درخواست کرد گزینه های پیشنهادی خود را معرفی کنند. پس از گذشت مدتی گزینه های نمایندگان به استانداری نرسیدند. این موضوع باعث شده است که نمایندگان با دولت بی مهری کنند.

نماینده اردبیل اظهار کرد: «نمایندگان اصولگرا به دلیل آنکه با آقای رحمانی فضلی هم فکر هستند، نمی توانند به ایشان تذکر دهند در نتیجه درباره دیگر اعضای دولت اقدامات منفی انجام می دهند.»

این اظهار نظر را می توان به گونه ای در راستای نگاه  "سهم خواهی" نمایندگان  به دولت دانست. پیش از این نیز احمد بخشایشی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با فرارو اظهار کرد: «روحانی اصلا با مجلس همکاری نداشته است چرا که پیشنهاد هیچ وزارتخانه‌ای را به نمایندگان نداده است.»

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید