داریوش قنبری:

منافع ملی شوخی بردار نیست که عد‌ه‌ای آن را بازیچه قرار دهند

آنهایی که در داخل کشور کار شکنی می‌کنند، باید در درجهٔ اول تکلیف خود را با منافع ملی مشخص کنند. باید مشخص شود آن‌ها تریبون چه جریان‌هایی هستند و منافعشان تا چه اندازه با منافع ملت ایران همسو است.

سرویس سیاسی: منافع ملی کلیدواژه‌ای است که این روزها به کرات در خبرها و گزارشات خبری خوانده می‌شود. اما توجه به منافع ملی آن جا کمرنگ می‌شود که در تعارض با منافع فردی و جناحی برخی از افراد و گروه‌ها قرار گیرد. حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی خود بارها تاکید کرده بود که اصل را بر منافع ملی خواهد گذاشت و مذاکرات هسته‌ای را نیز با همین محوریت به پیش برد. اما به نظر می‌رسد که این روند در تعارض با منافع برخی‌ها قرار گرفته است. در این رابطه «سلام نو» گفتگویی با داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

داریوش قنبری در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای گفت: با توجه به وضعیتی که در چند سال گذشته شکل گرفته، توقع این است که سریعا تمامی مشکلات حل شود. از دید بنده، با توجه به این نکته که مسائل شکل گرفته مسائلی هستند که در زمانی بلند به وجود آمده‌اند، نهایتا حل آن‌ها نیز احتیاج به زمان دارد.

این نماینده سابق مجلس به «سلام نو» گفت: اینکه احساس کنیم در کوتاه مدت و با انجام چند مذاکره این مشکلات حل می‌شوند، تصور باطلی است. اما در مجموع آنچه می‌بینم روندی است که در دولت آقای روحانی شروع شده و رو به جلو و مثبت است. البته طی کردن این مسیر چه در داخل و چه در خارج کشور دارای مخالفان فراوانی است.

قنبری توضیح داد: نیروهای فشار در داخل کشور‌هایی که طرف حساب ما هستند، جدا از آن چهارچوب‌های خاص دستگاه‌های دیپلماسی، فعالیت‌هایی را در جهت مقابله با به نتیجه رسیدن این مذاکرات، انجام می‌دهند. ما باید توجه داشته باشیم که با وجود چنین فضایی، بایستی زیرکانه عمل کنیم. نباید اجازه دهیم عده‌ای در داخل، با رقبای ما در خارج همسو شده و در روند مذاکرات سنگ اندازی کنند.

نمایندهٔ سابق مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: آنهایی که در داخل کشور کار شکنی می‌کنند، باید در درجهٔ اول تکلیف خود را با منافع ملی مشخص کنند. باید مشخص شود آن‌ها تریبون چه جریان‌هایی هستند و منافعشان تا چه اندازه با منافع ملت ایران همسو است.

وی تصریح کرد: اینکه منافع آن‌ها با منافع رقبا و حتی دشمنان درجه یک ایران در منطقه، مثل اسرائیل همسو شود، سوالات و ابهامات فراوانی را در ارتباط با فعالیت‌های این عدهٔ خاص ایجاد کرده و این سوال را پیش آورده که این افراد چه نسبتی با منافع واقعی ملت ایران دارند. اقدامات آن‌ها در راستای پیش برد منافع ملی نیست و در هر حال منافع ملی هم شوخی بردار نیست که اجازه داده شود عده‌ای بیایند و آن را بازیچه قرار دهند.

قنبری افزود: نهادهای رسمی نظام نباید اجازه دهند که عده‌ای تحت عنوان دفاع از ارزش‌ها، منافع کشور و نظام را به چالش بکشند و بر سرراه پیش برد منافع ملی ایجاد مشکل کنند.

وی در خصوص عملکرد مجلس در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: احساسم این است که اکثریت مجلس از روندی که دولت پیش گرفته پشتیبانی می‌کند و تندروهای درون مجلس نتوانسته‌اند خیلی اعمال نفوذ کنند. این در حالی‌است که جریان افراطی در خیلی از موارد دیگر اکثریت مجلس را با خود همراه کرده بود. از امضاهای جمع آوری شده در حمایت از تیم مذاکره کننده می‌شود استنباط کرد که مجلس با روند فعلی که دولت در پیش گرفته، همگام و همسو است و پشتیبانی می‌کند. البته باید توجه داشت که مجلس باید با دولت هماهنگ شود و صرفا این گونه نباشد که در قضیه هسته‌ای همگام باشند و در دیگر مسائل مشکل ایجاد کند.

اخبار مرتبط

سیاست‌های آمریکا در وضعیت اقتصادی ایران موثر است

فرانسه سر پیاز است یا ته پیاز؟

بهارستان با پاستور مهربان‌تر باشد

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱

در انتظار بررسی: ۱

غیر قابل انتشار: ۱

محمدرضادیداری

|

۲۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶

0

1

پاسخ

وقتی درکشوری هر بیسوادی خود را سیاستمدار بداند چنین می شود که مردم سیاستزده می شوند وسیاست عوامزده

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید