عماد افروغ:

افراطیون با این برخوردها، به حریفشان کمک کردند

شاید کمتر به شایعات بپردازیم و بیشتر به مستندات رجوع کنیم. اتفاقا وارد شدن به حریم خصوصی افراد و هتک حرمت نتیجه عکس دارد. افراطیون با این نوع برخوردها به جای پیش بردن مواضع خود، کمک به پیش بردن مواضع حریف کردند.

سرویس سیاسی: عماد افروغ در خصوص وقایع اخیر مجلس گفت: ما در مجلس منظری از اعتدال را مشاهده نکردیم و بیشتر تفریط و افراط به چشم می خورد. توقع ما  این بود که به کابینه معرفی شده آقای روحانی نقدهای اصولی شود. اما متاسفانه برخی از موافقان و مخالفان کابینه یا در جهت تمجید برآمدند یا به سمت و سوی دیگر رفتند. یعنی به حریم خصوصی افراد وارد شدند و بعضا حرمت آنان را هتک کردند.

افروغ در گفتگو با خبرنگار سلام نو گفت: دو نوع رفتار، شایسته نمایندگی مجلس مطلوب نیست. موافقان و یا مخالفان باید یک نقد اصولی و مستدل را ارائه کنند و باید به راهبردی بودن کابینه و برنامه آقای روحانی وارد می شدند. البته رگه هایی از اعتدال در رفتار برخی از نمایندگان مشاهده می شد ولی وجه غالب نداشت.

وی در پاسخ به سوالی درمورد تلاش افراطیون برای متشنج کردن فضای جامعه، تصریح کرد: ما باید بپذیریم که سلیقه های متفاوتی در جامعه وجود دارند. ما شاید یک سلیقه را نپسندیم ولیکن آن سلیقه شاید بخواهد مانور دهد. باید دید که این مانور تا چه اندازه متناسب با انتظاری است که ما از یک نماینده مجلس داریم. وقتی ما به برنامه آقای رئیس جمهور نقد می کنیم، دیگر  ورود به این مسائل به صورت غیر اصولی و حاشیه ای چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟ ما اگر بخواهیم مساله ای را تحت عنوان فتنه مطرح کنیم اشکالی ندارد. اما باید با احکام قضایی این بحث صورت بگیرد، نه بصورت دلبخواهی و سلیقه ای، اگر در اینجا حکم قضایی وجود داشته باشد در آن صورت یک نقد مستند و اصولی خواهد بود و در غیر اینصورت قابل اعتناء نیست.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: باید کمتر به شایعات بپردازیم و بیشتر به مستندات رجوع کنیم. اتفاقا وارد شدن به حریم خصوصی افراد و هتک حرمت نتیجه عکس دارد. متاسفانه دو روز پیش در مجلس شاهد چنین موضوعی بودیم، موضوعی که نتیجه عکس هم در بر داشت. افراطیون با این نوع برخوردها به جای پیش بردن مواضع خود، کمک به پیش بردن مواضع حریف کردند.

عماد افروغ با اشاره به اهمیت انجام وظیفه‌ی برآمده از آگاهی اشاره کرد: ما باید به صورت قاعده مند و ساختاری بیندیشیم و نباید فراموش کنیم که وظیفه مجلس نقد و نظارت عالمانه بر عملکرد دولت است. در عین حال نباید هم رای نیاوردن برخی از وزرا را بد تفسیر کنیم، چراکه این امری است طبیعی. ما نباید این نکته را فراموش کنیم که وظیفه مان را درست انجام دهیم. چراکه این مهمترین و حائز اهمیت ترین موضوعی است که در جامعه وجود دارد و تنها راه حلی هم که برای آن وجود دارد این است که افراد به درستی بدانند و تدبیر کنند تا وظیفه شان را بتوانند درست انجام دهند.

این جامعه‌شناس در پایان گفت: با معیارها و ملاک های مشخص و تعریف شده باید به نقد جزئیات، کلیات، عملیاتی بودن و کاربردی بودن برنامه‌ها بپردازیم. بیش از اینکه به این مساله بپردازیم که چه کسی رای بیاورد باید دل مشغولی اصلیمان نقد برنامه ها باشد. نه اینکه وارد حریم شخصی وزیر پیشنهادی شویم، این کار درستی نیست. نه از نظر اخلاقی پسندیده است و نه از منظر سیاسی و اجتماعی. ما باید از تهمت زدن بپرهیزیم.

اخبار مرتبط

ظریف صددرصد رای خواهد آورد

متن دفاعیه‌ام از وزرا آماده است

به ربیعی قطعا رای اعتماد خواهم داد

راز مخالفت بعضی جریان‌ها با وزیر کار پیشنهادی روحانی چیست؟

رگ گردن‌های کلفتشان با قدرت دولتی مرتبط است

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید