صادق زیباکلام:

تندرو‌ها مثل ۲ خرداد ۷۶ شوکه شده‌اند

دوره افراطیون دیگر سر آمده و راهی جزء عقب نشینی ندارند، دولت یازدهم دولت اعتدال است و جامعه هم در انتخابات 24 خرداد ثابت کرد که دیگر به افراطیون اعتمادی ندارد.

سرویس سیاسی: صادق زیباکلام در خصوص نقش هاشمی رفسنجانی در دولت یازدهم گفت : خط مشی آقای روحانی اعتدال است و مطمئنا راهی را که رئیس جمهور در نظر گرفته، جدای از راه آقای هاشمی رفسنجانی نخواهد بود. البته این حرف به این معنی نیست که آقای هاشمی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در دولت یازدهم دخالت دارند، بلکه آقای هاشمی و آقای خاتمی به روش آقای روحانی آری گفتند و از ایشان حمایت کردند. مسلم است که نگاه آقای روحانی و دولت یازدهم یک نگاه به دور از رادیکالیسم و به دور از افراطی‌گری و خشونت خواهد بود و در جهت آشتی و رفاه ملی حرکت خواهند کرد و این فضایی که بعد از انتخاب 22 خرداد که توسط اصولگرایان افراطی در کشور حاکم شد را که فضایی فوق العاده بسته و امنیتی بود، به سمت و سویی دیگر هدایت می کنند.

زیباکلام در گفتگو با خبرنگار سلام نو گفت : آشتی ملی برای اولین بار در نماز جمعه آقای هاشمی رفسنجانی در تیر ماه سال 88 مطرح شد که اصولگرایان به آن وقعی ننهادند و راه دیگری را پیش گرفتند. اما امروز به این دیدگاه رسیدند که نگرش آقای هاشمی رفسنجانی درست بود.

این استاد علوم سیاسی در ادامه می گوید : سیاست‌های اصولگرایان چهار سال گذشته چه درعرصه داخلی و چه در عرصه خارجی ناموفق بوده است. در عرصه خارجی باعث شد که همه قدرت های مهم دنیا علیه جمهوری اسلامی قد علم کنند و می توان گفت تا جایی پیش رفت که بین ما و همسایگان دیوار قیامت کشیده شد و فضایی ایجاد شد که همه از ما دوری کردند. نتیجه تحریم های شدید باعث فلج شدن اقتصاد ما شد و کشور از رده توسعه اقتصادی به رکود کشیده شد. اینها همه حاصل سیاست‌های چهار سال گذشته و به تعبیری هشت سال گذشته دولت آقای احمدی نژاد بود. لذا من فکر می کنم که برون رفت از وضعیت کنونی و رادیکال در اولویت آقای روحانی قرار دارد. از طرفی باید گفت که مردم هم خواهان کنار رفتن این سیاست ها هستند. جامعه به دنبال یک فضای جدید هست که به دور از تندروی و برخوردهای خشونت آمیز باشد. چراکه مردم هم واقعا خسته شده‌اند. این نگاه مردم را در انتخابات بیست و چهار خرداد می توانیم مشاهده کنیم. قریب به نوزده میلیون نفر به اعتدال و میانه‌روی رای دادند و چهار میلیون به رادیکالیسم و افراطی گری که در ظرف چهار سال گذشته به کشور مسلط بودند. همین موضوع نشان می دهد که تنها پانزده درصد با سیاست اصولگرایان موافق بودند و 85% درصد به اینگونه سیاست ها «نه» گفتند. لذا جهت های کلی که مد نظر آقای روحانی هست خیلی منافاتی با دیدگاه آقای هاشمی رفسنجانی و رهبران اصلاح طلب ندارد.

صادق زیباکلام در پاسخ به این سوال که طیف تندرو چه راهی برای خود درنظر گرفته است می گوید : واضح است که جناح راست افراطی طبیعتا حاضر نیست که شکست سنگینی که در بیست و چهار خرداد متحمل شد را قبول کند و نمی خواهد قدرت را از دست بدهد. این جریان با فروپاشی مواجه شده چراکه تصور نمی‌کرد عدم محبوبیتش تا این حد در کشور گسترده باشد. آنها همچون 2 خرداد 76 شوکه شده‌اند ولی در کل چاره دیگری هم ندارد جزء اینکه مقاومت کنند تا قدرت را از دست ندهند. اما به تدریج و با مسالمت و پیگیری جامعه مدنی از جمله آزادی زندانیان سیاسی و سایر خواسته های مدنی، یقینا" آینده ازآن جریان های معتدل و میانه رو خواهد بود. اوج قدرت جریان رادیکال تندرو در سال های 88 و 89 بود. به تدریج جریان‌های رادیکال و تند مجبور به عقب نشینی خواهند شد و فضا بازتر خواهد شد.

این تحلیل گر سیاسی در پایان گفت: وقتی ما به نطق ها و سخنرانی‌های برخی از نمایندگان مخالف در مجلس گوش می‌دهیم، می‌بینیم که واقعا حرفی برای گفتن ندارند و همچنان به دستاویزهایی چون فتنه و فتنه‌گری تکیه می‌کنند، که مثلا وزیران پیشنهادی یا در فتنه ساکت بودند و یا در فتنه دست داشتند. نکته جالب توجه این است که چهار سال تمام جناح رادیکال از تمام تریبون های رسمی استفاده کرد تا منتقدان خودش را به فتنه متهم کند و در این چهار سال حتی یک بار به منتفدان خود و کسانی که در معرض اتهام فتنه قرار گرفتند اجازه دفاع ندادند.

/سلام نو - محمدرضا حسینی

اخبار مرتبط

رای نمایندگان نباید سیاسی باشد

افراطیون با این برخوردها، به حریفشان کمک کردند

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱

در انتظار بررسی: ۱

غیر قابل انتشار: ۰

داود

|

۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۴

1

پاسخ

اصولگراهای تندرو در مجلس باید افراطی گری را کنار بگذارند!!!!

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید