احتمال تکرار سناریوی قدیمی برای میانه‌روهای ایران/

کیهان اعتدالگراها را هم آمریکایی می‌کند

شاید بهتر باشد که دولت تدبیر و امید ضمن ادامه کار در مسیر اعتدال و عقلانیت، فکری هم به حال این سناریو‌های احتمالی بکند که در مقاطع حساس غافلگیر نشود. در این زمینه کسب تجربه از دولت اصلاحات می‌تواند راهگشا باشد.

سرویس سیاسی: در دوران اصلاحات، جناح محافظه‌کار و خصوصا طیف‌های تند و افراطی این جناح بعضا اقداماتی را انجام می‌دادند که تناسبی با منافع ملی نداشت و صرفا در چارچوب استراتژی تضعیف و حذف رقیب قابل ارزیابی بود. گذشته از موضوع معروف «هر 9 روز یک بحران»، هجمه‌های رسانه‌ای هم در دستور کار این جریان قرار داشت که چسباندن انگ‌های سیاسی به رقبا را دنبال می‌کرد. بخشی از این برچسب‌های سیاسی که روزنامه کیهان هم به نوعی پیشتاز آن بود، «ارتباط اصلاح‌طلبان با بیگانگان» بود.

اما چسباندن برچسب ارتباط با بیگانه به یک جناح سیاسی که دولت را هم در دست داشت، کاری نبود که به یک باره بتواند اثرگذار شود و مقدماتی را لازم داشت تا بتواند ذهن جامعه هدف این رسانه‌ها را برای مطالب بعدی آماده کند. هدایتگران این روش عموما پیش از طرح اینگونه مباحث، اقدام به مقدمه چینی رسانه‌ای می‌کردند که حتی بعضا چند سال هم به طول می‌انجامید تا آنکه ضربه‌های نهایی ارسال شوند که از این دست می‌توان به داستان موهوم دیدار خاتمی و جرج سوروس اشاره کرد.

در دوران اصلاحات پیش از آنکه برخی از مسئولین دولتی به عنوان عامل بیگانه یا سرویس‌های جاسوسی معرفی شوند، به «حرکت ناخواسته در راستای اهداف دشمن» متهم می‌شدند. البته همین اتهام هم بستر سیاسی خاص خود را نیاز داشت که رسانه‌های این جریان معمولا به این شکل آن را مهیا می‌کردند که به کرات «ابراز رضایت جریان‌های خارجی از عملکرد آنان» را به جامعه تزریق می‌کردند. به طور مثال یکی از خطوط اساسی رسانه‌های جریان افراطی در برخورد با اصلاح‌طلبان این بود که اظهارات واقعی یا غیر واقعی فعالین سیاسی کشورهای غربی را جستجو کرده و با انتشار آنان این طور القا می‌کردند که دشمنان و کشورهای غربی از عملکرد اصلاح‌طلبان در ایران رضایت کامل دارند و اصلاحات به نوعی خواسته دشمنان مردم ایران است.

حال اما روزنامه کیهان در چندین مرتبه اقدام به چاپ مطالبی از این دست در مورد دولت روحانی کرده است که اگر دقیق به این مساله بنگریم متوجه شباهت این سناریوی رسانه‌ای کیهان با آنچه در مقابل اصلاح‌طلبان انجام دادند می‌شویم.

در حالی که این روزنامه و رسانه‌های همسو با آن در زمان انجام توافق ژنو موضعی همسو با اسرائیل و نومحافظه‌کاران ضدایرانی در آمریکا داشتند و با نگاهی انتقادی به آن توافق می‌نگریستند، اخیرا کیهان که سعی می‌کند حرکت میانه‌روها و دولت روحانی را در راستای اهداف آمریکایی‌ها نشان دهد، روز سه‌شنبه، 17 دی طی یک خبر ویژه با عنوان «منافع آمریکا در تقویت میانه‌روهای ایرانی است» از قول یک استاد دانشگاه جرج تاون(!) نوشت:  منافع ملی کنونی آمریکا در این است که میانه‌روهای ایران بتوانند موقعیت حساس و شکننده‌ای را که در فضای سیاسی داخلی ایران به دست آورده‌اند، برای خود حفظ کنند.

با در نظر گرفتن شیوه‌های مرسوم این رسانه‌ها، حال که به نرمی بحث حمایت سیاسی آمریکا از میانه‌روها در حال آغاز شدن است، در صورت ادامه این خط رسانه‌ای بعید نیست که در سال‌های آتی دولت منتخب عامل بیگانگان و کشورهای غربی نیز معرفی شود و برای جلوگیری از این مساله بهتر است که در همین مراحل آغازین در مورد آن تدبیری اندیشیده شود. اقدامات جدید رسانه‌های افراطی را می‌توان نوعی گارد تهاجمی نسبت به دولت در نظر گرفت و این احتمال وجود دارد تا سناریوی آمریکایی سازی از اصلاح‌طلبان، برای اعتدالگراها هم تکرار شود که قطعا باعث التهاب در فضای سیاسی کشور خواهد شد. در حالی که حسن روحانی با نگه‌داشتن فرمان دولت روی خط اعتدال سعی دارد که با جریانات مختلف سیاسی تعاملی متناسب را برقرار کند و حتی در ارتباط با مجلس هم در بسیاری از مواقع انتظارات مختلف نمایندگان اصولگرا را جامه عمل می‌پوشاند، این رویکرد جدید رسانه‌های افراطی می‌تواند جای تامل داشته باشد.

<عکس ساختگی است>

اخبار مرتبط

از اشتباه یک مترجم تا گاف‌های بامزهٔ کیهان

«هر ۹ روز یک بحران» برای روحانی هم کلید خورد

وقتی فقط 8 درصد موافق ادعای کیهان هستند

روان شناسی سیاسی حسین شریعتمداری

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱۳

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

صابر

|

۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷

1

19

پاسخ

دولت واقعا با این همه دشمنی که داره خیلی باید حواسش رو جمع کنه

محسنی

۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷

عکسی که گذاشتید خدا بود. خیلی مفهوم داره انصافا

همینجوری پیش بره فردا خبر ویژه میزنه که طبق اسناد کاملا موثق که در دفتر روزنامه موجوده روحانی هر شب با نتانیاهو قلیون میکشه

ناشناس

۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷

0

8

متاسفانه آقای روحانی نگاه مناسبی به مردم وبه ویژه پایگاه اجتماعی خودش ندارد

بعید می دونم خیلی بتونه دوام بیاره!

۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۷

5

3

البته دولت اعتدال گراست و خوب بلده روزنامه هارو توقیف کنه

محمدرضادیداری

۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸

2

در کتاب {...} نوشته باید یک کشور را بعنوان مظهر دشمنی در نظر گرفت تا موقعی که در داخل کسی مخالفت کرد و حرف حقی از دهنش پرید به او انگ وابستگی زد تا حسابی تنبیه بشه گویا کیهان هم تو این کار استاد شده

رضا

۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸

سلام جان حالا برایم مسجل شده شما می خواهی دولت روحانی را به قعر چاه بفرستی آخه مگه ممکنه کوری عصا کش کور دیگر شود ؟

خیلی طنزه با مزه ای بود استفاده از تجربه اصلاح طلبان ( کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی )

با کمی نگاه روزنامه نگاری این مطلب را تیتر اول نمی کردی .

پاسخ ها

۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸

داره میگه از تجربیات دوران اصلاحات باید روحانی درس بگیره و اشتباهات گذشته رو تکرار نکنه و حواسش جمع تر از دولت اصلاحات باشه. بسیار موضوع مهمیه که کمتر بهش پرداخته شده

۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸

4

درود بر شریعتمداری که آب به اسیاب اسراییل میریزه

۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹

زنده باد مخالف من شما این شد .

خوب شد تو کاره ای نیستی وگرنه اول از همه تمام رسانه های اصولگرا رو تعطیل می کردی .

بعد موسوی و کروبی رو بهشون مدال افتخار میدادی .

بعد می رفتی هم آغوش اوباما می شدی .

بعد می گفتی رهبری صلاحیت نداره .

بعد می گفتی دین از سیاست جداست .

بعد می گفتی قرآن کلام خدا نیست .

بعد اسلام رو حذف می کردی .

این آرزوی دیرین امثال شماست .

۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳

اینائی که گفتی یعنی چی؟ در مقابل شما می گفتی همه اعدام ، همه را بسوزانید و ... اونموقع بجای مردم و خدا حکم می کردید.

۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹

برخی ها ابوموسی اشعری را نماد اعتدال و مالک اشتر را نماد تندروی می دانند .

محمد علی

۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳

این روزنامه با این مزخرفاتی می بافه باید به خدا پنا برد

۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۳

مگر خود امریکایی ها نگفتند که مخالفت اسرائیل بازی سیاسی بوده ؟

مگر حدس کیهان درست از آب در نیامد ؟

درد شما جای دیگه س

شما با حاج حسین مشکل دارید چون ایشون نماینده ولی فقیه هست .

اینحاس که کینه ی شما معلوم میشه از کجاس ؟

اونایی که شعار می دادند مرگ بر اصل ولایت فقیه حالا پشت اعتدال مخفی شدند و این خط را به انحراف می کشانند .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید