تصمیمی که نیمی از قطارهای کشور را از ریل خارج می کند

وطن - با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید همه امیدوار به تدبیر بیشتر در مسئولان بودند تابتوانند مشکلات ناشی از برخی بی تدبیریها ی دولتهای گذشته را برطرف کنند.

رییس جمهور نیز بارها بر تدبیر در تصمیمات تاکید داشته و بسیاری از مشکلات کشور را ناشی از فقدان تدبیر می داند تا جایی که در بسیاری از سخنرانیها "خود تحریمی " را از تحریم قدرت های غربی بدتر دانست.

در چنین فضای ایجاد شده برای مردم و در دستور کار قرار گرفتن دو موضوع سیاست خارجی و اقتصاد داخلی برای دولت از سوی رییس دولت تدبیر و امید ، بسیاری از مشکلات در این دو موضوع در حال رخت بربستن از کشور است اما برخی بی تدبیری ها که اتفاقا توسط شبکه ای از دوستان قدیم در حال رقم خوردن است باعث شده است تا امیدهای مردم و سرمایه گذاران خصوصی را نه تنها تبدیل به یاس کند بلکه بحرانهایی را در ابتدای دولت برنامه ریزی کند .

یکی از این بحرانها تصمیمی است که روز گذشته توسط راه آهن جمهوری اسلامی ایران گرفته شده و تفاهم نامه ای با شرکت رجا برای فروش یکپارچه بلیط همه شرکتها از سوی این شرکت به امضا رسیده است.

شاید در ابتدا تصور شود که یکپارچه سازی فروش بلیط تصمیم درستی باشد که مطمئنا همینطور است ولی این واگذاری به شرکت رجا هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ اقتصادی مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

1- راه اندازی سامانه فروش یکپارچه بلیط قطارهای مسافری در خرداد 91 با مشارکت همه فعالین و مالکین این صنعت و با مجوز شماره 426742راه آهن جمهوری اسلامی و با استناد به قانون دسترسی آزاد شبکه ریلی به نام سامانه سفیر راه اندازی شد و تنها شرکت رجا بود که بر خلاف جهت 10 شرکت فعال در این عرصه حرکت کرد و به این سامانه نپیوست و همچنان با سامانه اختصاصی خود مبادرت به فروش بلیط می کرد.  جالب اینجاست مجموعه ای که همیشه بر خلاف جهت سایرین حرکت می کرده بخواهد اقدام به فروش بلیط 10 شرکت دیگر داشته باشد.

2- همراهی رجا با برخی از مسئولین راه آهن خصوصا از زمانی که به عنوان یک شرکت خصوصی به تامین اجتماعی واگذار شد باعث شده است بسیاری از تولیدات ملی در صنعت لوکوموتیو سازی و واگن سازی به ورشکستگی نزدیک شود و به دلیل عدم مسئولیت پذیری راه آهن در این خصوص بسیاری از تجهیزات تا سالها در گمرک خاک بخورد ولی به چرخه تولید و تامین نیازهای کشور به ویژه در شرایط تحریم نرسد .

3- شرکت رجا با دارا بودن بیش از 50 درصد از مسافران ریلی با محور قرار گرفتن در این سامانه بدون توجه به منافع 10 شرکت دیگر عمل خواهد کرد و این شائبه پیش خواهد آمد که عملا با دامپینگ در فرایند جذب مسافر به ورشکستگی شرکت های کوچکتر و حذف آنان منجر شود . که این امر در شرایط تحریم کنونی یک فاجعه خواهد بود.

4- در این تفاهم نامه صراحتا اعلام شده که مبالغ دریافتی به حساب رجا واریز خواهد شد و سپس رجا آن مبالغ را به شرکت های دیگر پرداخت خواهد کرد. همین امر نیز باعث فشار بیشتر به شرکت های کوچکتر و نیاز به کفش آهنین برای دریافت پولشان خواهد بود که عملا منجر به افزایش نقدینگی شرکت رجا و کاهش نقدینگی در شرکت های کوچک و وابستگی بیشتر به رجا که خود شرکت خصوصی است خواهد شد و روند سرعت بخشیدن به ورشکستگی شرکت های کوچک را سرعت می بخشد.

5- در بند دیگری از این تفاهم نامه درصدی از مبالغ دریافتی برای حق فروش رجا در نظر گرفته شده است که همین امر نیز شائبه هایی را به همراه خواهد داشت در صورتی که مجوز قانونی برای فروش بلیط به شرکت سفیر داده شده بود و این شرکت نیز سود ناشی از فروش بلیط را به همه شرکت ها پرداخت می کرد زیرا 10 شرکت فعال ریلی خود تشکیل دهنده سفیر هستند .

6- تفاهم نامه رجا با راه آهن روز گذشته به امضای معاون مسافری راه آهن و مدیرعامل رجا رسیده است و فردا اجرایی می شود و تا خرداد ادامه می یابد این بازه زمانی دقیقا زمان پیک سفرها را نشانه رفته است در صورتی که همه شرکت ها برای خدمات رسانی بهتر به مسافران نوروزی با تمام ظرفیت در حال برنامه ریزی بودند این خبر باعث شد تا در اعتراض به این تصمیم راه آهن، توقف خدمات رسانی و اعزام قطار ، گزینه اصلی فعالان حمل و نقلی ریلی باشد که همین امر نیز هزینه سنگینی را بر کشور و این شرکت ها تحمیل می کند .

7- توقف حرکت قطار شرکت های خصوصی که تا کنون به صورت رقابتی در خدمات رسانی به مردم بودند در ایام زمستان و نوروز بار جابجایی مسافر را از ریل به جاده منتقل می کند که با وجود خطرات فصل زمستان و تراکم و ترافیک سنگین در ایام نوروز در جاده منجر به مرگ و میر بیشتر خواهد شد و مطمئنا تصمیم گیرندگان پیش از همه باید به تبعات تصمیم خود بیندیشند و مسئولیت آن را هم بپذیرند.

8- به دلیل نیاز به سرمایه گذاری سنگین در حمل و نقل ریلی و سود پایین این صنعت در همه کشورها دولت ها کمک های بسیاری را به فعالین حوزه گسیل می کنند اما این تصمیم شرکت راه آهن نه تنها جنبه حمایتی از این سرمایه گذاران نداشته است بلکه عملا برخلاف رویه کشورها و سیاست های حاکمیتی از آن به عنوان انحصار سازی برای یک شرکت و حذف شرکتهای دیگر برداشت می شود.

9- این تصمیم راه آهن در امضای تفاهم نامه با رجا به همراه تغییر زمان حرکت قطارهای مسافربری دریک ماه گذشته که زمانهای مناسب و پر تردد مسافران از شرکت های خصوصی گرفته شده و در اختیار شرکت رجا قرار گرفته است نیز شائبه حذف شرکت های دیگر از چرخه اقتصادی را به وجود آورده است.

10 – سابقه مدیریت مدیرعامل فعلی راه آهن در رجا و تصمیمات اخذ شده در این دوره مدیریتی که خواسته یا ناخواسته منافع رجا را به همراه داشته است خود یکی از شبهاتی است که برای فعالان حمل و نقل ریلی به وجود آمده است .

با توضیحات داده شده این انتظار از دولت تدبیر و امید مخصوصا وزیر محترم راه و شهر سازی که بارها و بارها بر توجه به بخش خصوصی تاکید داشته وجود دارد که مانع از اجرای این تفاهم نامه غیر قانونی و مشکوک ، توقف قطارها و سردرگمی مسافران در این برهه زمانی و ورشکستگی شرکتهای خصوصی و عواقب ناشی از آن شوند.

البته پور سید آقایی مدیرعامل راه آهن هم از جمله کسانی است که صنعت ریلی کشور را با تمام وجود درک کرده است و به قول معروف خاک صحنه خورده است و مطمئنا با نیت خیرخواهانه به دنبال نتایج مثبت برای ارتقای کیفی در بحث مسافری ریلی است و سیاست گذاری هوشمندانه ،توجه بیشتر و دقت در نتایج اقتصادی و قانونی اقدامات نیز انتظار زیادی از او نخواهد بود .

گفتنی است این تفاهم نامه روز گذشته درهفت ماده 19 بند و 3 تبصره به امضای سید محمد راشدی معاون مسافری راه آهن و سید حسن موسوی نژاد مدیرعامل رجا رسیده است

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید