۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 9694

جعفر محمدی

چرا تندروها عزادار شدند؟!

با اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک ایران و 1+5 ، جناح تندوری داخلی ، بر طبل مخالفت با توافق ژنو ، بیش از پیش می کوبد و از 30 دی ماه ، به عنوان "روز عزا" یاد می کند و مدعی است که با تعلیق غنی سازی 20 درصد ، ارزش های نظام و خون شهدای هسته ای پایمال شده است.

در این باره ، نکات زیر قابل توجه است:

1 - آقایان مدعی ، دچار خطای فاحشی هستند، اگر فکر می کنند تمام ارزش های جمهوری اسلامی ، در این است که ما حتماً چند کیلو اورانیوم را در سطح 20 درصد غنی کنیم. چنین نگرشی ، بیش از همه ، توهین به نظامی است که اینان "ادعا"ی دلسوزی اش را دارند.

2 - طبیعی است کسانی که در 8 سال گذشته بر خوان نعمت نشسته و روزی خوار سفره گسترده تحریم ها بودند ، از این که سفره تحریم رفته رفته برچیده شود ، نگران باشند ؛هر "تاجر"ی ، از این که کاسبی اش دچار خلل شود ، نگران می شود و درصدد جلوگیری از آن بر می آید.

تنها یک نمونه از بهره مندی های کاسبان تحریم این است که 5 درصد از پول صادرات ایران را رسماً و علناً به عنوان کارمزد ، می گرفتند و بین خود و شرکای خارجی شان تقسمی می کردند تا دلار حاصل از صادرات را به ایران منتقل کنند.

حال بماند، تجارت هایی که از رهگذر حذف رقبا در شرایط تحریم انجام می دادند و هر کالا را بسیار بیشتر از قیمت واقعی اش به داخل می فروختند.

زیاد در این باره مطول نویسی نمی کنم؛فقط اشاره می کنم به این که وقتی فرد گمنامی به نام بابک زنجانی ، با وصل شدن به آقایان به ثروتی چنان افسانه ای رسیده بود،عقل حکم می کند که بالاسری های وی را نیز در این ماجرا ، سهامداران بزرگ تر بدانیم.

کاسبان تحریم ، روز 30 دی را روز عزا اعلام کرده اند و حق هم دارند که در از دست دادن تجارتی که نسل اندر انسل ، فکرش را هم نمی کردند ، عزادار باشند و سر و صدا به پا کنند.

3 - فکر کنید غنی سازی 20 درصد را ادامه می دادیم ، بعدش چه؟ این سوالی است که آقایان اساساً بدان نمی پردازند.

عقل نعمت گرانبهایی است ؛ فکر کنید ما مدام اورانیوم را غنی می کردیم و انبار می کردیم و در مقابل نه می توانستیم صادرات کنیم ، نه می توانستیم پول های بلوکه شده مان را پس بگیریم ، مردم برای درمان بیماران شان دارو نداشتند و عزیزانشان به خاطر نداشتن دو تا قرص و آمپول ، جلوی چشمان شان پر پر می شدند ، گرانی روز به روز افزون تر می شد ، صنایع قدیمی و فرسوده می شدند ، بیکاری و فساد زیادتر می شد ، اخلاقیات جامعه ای که گرسنه بود ، روز به روز در هم می شکست و ... ؛ آیا این همه فلاکت به بهای داشتن چند کیلو اورانیوم غنی شده ، می ارزید؟

حتماً برای مردم نمی ارزید ولی برای کاسبان تحریم که در پشت آن چند کیلو اورانیوم غنی شده ، کرور کرور درآمد داشتند ، به صرفه بود.

4 - خیلی خوب می شد اگر هم غنی سازی در سطوح مطلوب مان را داشتیم و هم از بقیه "حق مسلم" ها مانند رفاه ، امنیت ، اشتغال ، مسکن ، سفر امن و ... برخودار می شدیم ولی وقتی "شرایط موجود روی زمین" به گونه ای است که باید "انتخاب" کنیم ، می توانیم از یک "حق مسلم" ی مانند غنی سازی 20 درصد بگذریم تا ده ها و صدها "حق مسلم" دیگر را از دست ندهیم.

قرار نبود و قرار نیست برای داشتن غنی سازی 20 درصد ، 77 میلیون جمعیت را درگیر شدیدترین مشکلات روزمره کنیم و تمام دستاوردهای جمعی مردم و نظام را در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و ... به باد فنا دهیم.

مردم ایران ، از "منطق زندگی" پیروی می کنند همان طور که کاسبان تحریم نیز از منطق زندگی تبعیت می کنند و از زاویه همین منطق است که نگران کاسبی شان هستند.

عقل، انصاف ، تدبیر و همین منطق زندگی حکم می کند که منافع 77 میلیون نفر را بر منافع معدود کاسبان تحریم ارجح بدانیم.

/عصر ایران

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۲۲

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۲

احسان

|

۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲

0

17

پاسخ

افرین

ناشناس

۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳

2

21

اگه این توافق انجام نمی شد با حرکت احمقانه اسرائیل وارد جنگی ناخواسته میشدیم ، بعد همین افراطیها می گفتند چرا توافق نکردید که اینهمه شهید ندیم و خون شهدا به زمین نریزه!!!

mansour

۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳

14

چقدر زیبا ادای مطلب کردید. خیلی از این مقاله ممنون

سید

۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳

12

عدالت راپیشه کنید وانصاف داشته باشید ؛سایتی روز دوشنبه 30دی راروزسیاه تاریخ ایران لقب داده بود دوشنبه سیاه وروزعزابرای مرفهین سیاه بودوروزعزا نه برای پابرهنگان دوشنبه سیاه وروزعزابرای آنانی سیاه وعزا است که آنقدرخورده وبرده اند که ازحلقومشان بیرون زده وبرای آنانی سیاه ات که سفیدی وپیروزی این روز احتمالآ روزگارآنهاراسیاه میکند امابرای مستضعفین ؛بیکاران؛ بی خانمانها؛ مجردهای بالای سی سال؛بی پولها وبی پارتیها برای آنانی که سایه جنگ وتهدیدراازجانب دیوانگان وحشی چون امریکا واذنابش رامیدیدند ؛برای آنانی که مملکت رادرآرامش وثبات میخواهند وبرای نشاط ورفاه جامعه روزجشن وپیروزی بود واین روز تاریخی وبه یادماندی راباید اولا به رهبری معظم وثانیآبه ریاست جمهوری باتدبیروعاقل آقای دکترروحانی وتیم مذاکره کننده خصوصآآقای دکترظریف وآقای عراقچی وبه همه ملت ایران تبریک گفت وتوفیق بیش ازپیش رابرایشان طلب میکنیم

رضا

۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳

15

کاسبان تحریم فقط بفکر منافع خودند و دین را وسیله دنیای خویش کرده اند. و همانا در روایت آنان که دین را وسیله دنیای خود کنند ملعون قلمداد شده اند.

۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳

11

مرگ بر افراطی

alil2eza

۱۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳

1

36

خیلی قشنگ و کامل...

ما که به هیچ وجه انرژی هسته ای نمیخوایم

همون 3 درصدشم بدن بره

راحت میشیم!!!

پاسخ ها

۱۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳

میگم اگه قراره امریکا برای ما تعیین تکلیف کنه اصلا برای چی انقلاب کردیم!!!!!!!!!

خب همون شاه رو بیاریم دوباره

۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳

34

4

پیشنهاد میکنم عنوان سایتتون را به «مرگ کهنه» تغییر بدید، چون ادبیات نوشته هاتون بیشتر با این عنوان سازگاره، نه سلام!!!

علی

۱۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳

30

بسیار درست است.بهتر است آه ها به عزاداری بپردازند.فعلا هم با پول های بادآورده ناشی از تحریم حال کنند و دست از سر مردم بردارند

۰۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱

مردم؟؟؟؟!!!

مقدم

۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳

امروز 20 درصد رو کم کردن تازه اوشه تا ببینید چه شرطهای برامون میزارن همین کنفرانس ژنو دیدی که امریکا نگذاشت ایران به کنفرانس برود اینها براشون هیچ کاری نداره که زیر حرغشون بزنن صبر کن اون 5 درصد هم میگن تولید نکونید امریکا فقط زبون زور میفهمد بس

اگر کوتاه امدی باید همیشه کوتاه بیایتو همه موارد

ایرانی

۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۴

آره خوب تا الانم داشتیم با زور بهشون حرفمونو می فهموندیم و پیش میبردیم. از بس که زورمون از همه دنیا زیاد تره!!!

۱۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸

مثلاً شما میخوای با زور با آمریکا حرف بزنی؟ پس بپر وسط خودتو شهید کن شاید مشکل کشور حل شه.

۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱

جناب ناشناس 19:12 دیدیم که، شد. چندین بار هم دیدیم از هشت سال دفاع مقدس تا الان شما یه بارو بگو که بر عکسش جواب داده باشه. در دلت قبل بعد از تعلیق هسته ای جناب بوش با اقتدار کامل ایران عزیز رو محور شرارت خواند و ....

کسرا

۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳

سی دیماه روز تخته شدن درب کاسبی دزدان و غارتگران این مرز و بوم بر همه آزاد اندیشان و دوستداران این خاک مبارکباد.

آزاد اندیشان و دوستداران طور دیگه ای فر می کنند.

keyvan

۲۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳

7

گل گفتی بقول شاعر جانا سخن از زبان ما میگویی درود و سپاس بر شما که از قدیم گفته اند حرف حساب جواب ندارد لعنت خدا بر کاسبان تحریم چه دم دری ها و چه پشت پرده ای هایشان . با آن قسمت از حرفهایتان که به ما ملت آریایی ایران مربوط میشود 100% موافقم بقیه اش هم برای ما مهم نیست پاینده ایران اهورایی آزاد و خوشبخت ملت کهن آریایی 2500 ساله ایران

سیاوش

۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵

6

به هرحال بابک زنجانیها و مرتضوی ها و م.ر ها که تنهایی منتفع نمیشدند از این تحریمها. به بقیه هم میدادند. و الان با این اقدام در روز 30 دی در این کاسبیها تخته شده و طبیعی است که برای آنها روز عزاست. در واقع باید گفت عزا عزاست امروز روز عزاست امروز کاسبان بی عزت صاحب عزاند امروز!

۰۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱

یعنی تنها راه فساد تحریمه؟

۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸

چون به اسم اعتدال به هر کس که منتقد شما باشه میگید تندرو !

پس چی شد زنده باد مخالف من ؟

چون به اسم اعتدال دارید مملکت را می فروشید

{...}

۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹

داداش من کجای کاری ؟

مملکت 8 سال پیش فروخته شد ، رفت !

چیزی برای این دولت نمونده !

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید