اندیشه‌ای داریم به وسعت ایران

چهارشنبه
چهارشنبه 29 خرداد 1398
02 خرداد 1398 02 خرداد 1398
09:19 09:19

سهمیه‌بندی بنزین؛ نزدیک‌تر از همیشه

یکی از دلایلی که مخالفت با گرانی بنزین زیاد است بحث تورمی است که از طریق این افزایش قیمت حاصل می شود. با توجه به مدل های اقتصادی اگر ده درصد افزایش قیمت بنزین به وجود بیاید 4 درصد تورم در کشور حاصل می شود. هرچند با شرایط فعلی در کشور صحبت از افزایش احتمالی قیمت بنزین هم کار سختی است چرا که این امر می تواند باعث  نارضایتی بیشتر مردم شود.

سلام نو – سرویس اقتصادی: چند هفته قبل بود که شایعه سهمیه بندی بنزین باعث شد صف طویلی در پمپ بنزین های بسیاری از کلانشهرها ایجاد شود. هر چند بعد از این اتفاق دولت این مساله را تکذیب کرد و گفت خبری از سهمیه بندی نخواهد بود.

به گزارش سلام نو ، کافی است به نظرات مردم در فضای مجازی رجوع کنید تا متوجه بشوید مردم به هیچ وجه این گفته دولت مبنی بر در دستور کار نبودن سهمیه بندی را باور کرده اند یا خیر. همین چند روز پیش اکبر ترکان در گفت و گویی از نماندن چاره برای سهمیه بندی توسط دولت گفت. درست مشابه سخنانی که وزیر نفت چند ماه پیش در جمع خبرنگاران گفت.

اکبر ترکان، مشاور رئیس جمهور اظهار کرده است: از ابتدای دولت آقای روحانی مصرف بنزین حدود ۶۱ میلیون لیتر در روز بوده است، با این وجود متوسط مصرف روزانه بنزین حدود ۹۵ میلیون لیتر اعلام شده که حتی در روزهای اوج مصرف به ۱۲۰ میلیون لیتر هم رسیده است. آمارها نشان می‌دهد که در کشور با مصرف بی‌محابای بنزین روبه‌رو هستیم که به هیچ وجه قابل توجیه و تحمل نیست. اقتصاد ایران نمی‌تواند چنین هزینه‌ای را برای هدرسازی بنزین متقبل شود، به طور قطع باید تصمیم کارشناسانه و با پشتوانه علمی اتخاذ شود. بی‌تفاوتی به نحوه مدیریت بنزین برای جلوگیری بحران در جامعه پاک کردن صورت مساله است..

افزایش قیمت بنزین امری است که باید به صورت پلکانی از سالها پیش اتفاق می افتاد تا در حال حاضر عده ای نیایند و با بهانه ارزانی بنزین در قیاس با دیگر کشورهای جهان  به دفاع از افزایش قیمت بنزین بپردازند. یکی از دلایلی که بحث گرانی بنزین و احیانا سهمیه بندی آن مطرح است بحث قاچاق بنزین است. التهابات اقتصادی در سال 97 باعث شد تا افزایش قیمت بنزین بین ایران و کشورهای همسایه کار قاچاقچیان را رونق بخشد. هر چند به نظر می رسد در این شرایط باید فکری به حال دستگاه های نظارتی کرد تا اینکه به سراغ بالا بردن قیمت بنزین رفت.

یکی از دلایلی که مخالفت با گرانی بنزین زیاد است بحث تورمی است که از طریق این افزایش قیمت حاصل می شود. با توجه به مدل های اقتصادی اگر ده درصد افزایش قیمت بنزین به وجود بیاید 4 درصد تورم در کشور حاصل می شود. هرچند با شرایط فعلی در کشور صحبت از افزایش احتمالی قیمت بنزین هم کار سختی است چرا که این امر می تواند باعث  نارضایتی بیشتر مردم شود.

البته مجلس به شدت مخالفت خود را با افزایش قیمت بنزین اعلام کرده است. هر چند برخی معتقدند این مخالفت آنها بیش از همه جنبه سیاسی دارد. شمار زیادی از نمایندگان ترجیح می دهند در شرایطی که تنها چند ماه تا انتخابات مجلس باقی مانده مواضعی در رابطه با افزایش قیمت بنزین بگیرند که برای آنها گران تمام نشود. موافقان سهمیه بندی یا گرانی معتقدند این مخالفت ها باید در صورتی مطرح شود که راهکار بدیلی برای دولت پیش بینی شود. در واقع این تصور که مجلس نمی‌خواهند هزینه چنین تصمیمی گریبانش را بگیرد باعث شده تا انتقادات به مجلس هم افزایش پیدا کند.

با این همه در حالی که ثبت نام ها برای گرفتن کارت سوخت از چند ماه پیش مجددا از سر گرفته شده احتمالا باید علی رغم همه اظهار نظرهای موافق و مخالف منتظر سهمیه بندی بنزین باشیم. هر چند هنوز اخبار حکایت از آن دارد که در گام اول تنها سهمیه بندی بنزین به منظور اطلاع از مصرف افراد انجام می شود. با این حال خبرهای ضد ونقیض در ماه های اخیر بیش از همه یک چیز را اثبات می کند و آن اینکه سهمیه بندی امروز نزدیک تر از همیشه است و باید منتظر ماند و دید افزایش قیمتی که گریزناپذیر است از چه زمانی و با چه کمیتی اتفاق خواهد افتاد.

اخبار مرتبط

icon news

آینده سوخت در کشور چگونه خواهد بود؟

دبیر شورای عالی ترافیک کشور اظهار کرد: در حوزه قیمت سوخت دو الی سه سناریو مطرح است که...

اقتصاد کوپنی و سهمیه بندی در کشور ما تجربه‌ای شکست خورده است

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه  گفت:  اگر دولت به واردات و عرضه گوشت وارداتی با قیمت 30 ...

سی ان جی جایگزینی مناسب برای بنزین گران قیمت

مدیر طرح سی.ان.جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: در حالی که میزان مصرف ا...

زنگنه: بنزین سهمیه بندی نمی شود

وزیر نفت خبر سهمیه بندی بنزین را تکذیب کرد.

دیدگاه خود را بنویسید

icon news