اندیشه‌ای داریم به وسعت ایران

چهارشنبه
چهارشنبه 05 تیر 1398
02 خرداد 1398 02 خرداد 1398
09:44 09:44

روش های افزایش قد بعد از 18 سالگی

همان گونه که می دانیم هورمون‌های رشد در هیپوفیز عامل رشد استخوان‌ها و سوخت و ساز بدن است.

گفتنی است امروزه دانشمندان به راهکارهایی دست یافتند که می‌توان با استفاده از آن شاهد رشد این هورمون‌ها بود تا جایی که به افزایش قد حتی پس از سن ۱۸ سالگی کمک کند.

به طور کلی باید در نظر داشت که  هیپوفیز مهم ترین غده درون‌ریز بدن است، چرا که ترشحات آن فعالیت سایر غدد درون‌ریز را تنظیم می‌کند و همچنین باعث رشد و تکامل می‌شود. این غده در زیر مغز جای دارد.

باید در نظر داشت که هورمون رشد انسانی که در غده هیپوفیز تولید می‌شود مسئول رشد استخوان‌ها، ترکیب بدن و متابولیسم است. تمام این فاکتورها در سن بلوغ یعنی حدود ۱۲ تا ۱۳ رشد می‌کنند و این رشد تا شش سال بعد هم ادامه دارد. اما این در حالی است که برخی از افراد پس از این دوره هم رشد قدی دارند هرچند  این مهم جزو موارد نادر به حساب می‌آیند.

بدیهی است افزایش قد با انجام مرتب حرکات بارفیکسی یکی از راهکارهای مناسب برای افزایش قد می باشد چرا که در زمان خواب ستون فقرات به طور کامل کشیده می‌شود اما این در حالی  است که به هنگام ایستادن ستون فقرات به دلیل وزن بدن جمع می‌شود از این رو می توان با انجام چند حرکت بارفیکسی به حفظ قد کامل کمک کرد. به عبارت ساده تر حرکت‌های بارفیکسی در تقویت قسمت تحتانی کمر و ماهیچه سازی موثر است.

مصرف خوراکی‌های سالم نیز می تواند در افزایش قد موثر باشد چرا که کارشناسان بر این باور هستند که داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل ترکیبی از میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌هاست به تحریک هورمون‌های رشد کمک می‌کند.

بدیهی است رژیم غذایی سالم مانند سوختی برای بدن عمل می‌کند  که خود می تواند باعث افزایش رشد صحیح بدن شود، چرا که پیروی از رژیم غذایی سالم میزان سوخت و ساز و گردش خون را افزایش می دهد و همچنین استخوان‌ها را محکم‌تر می‌سازد.

به طور حتم انجام حرکت‌های کششی نیز می تواند در افزایش قد بسیار موثر باشد از این رو توصیه می شود افرادی که به دنبال افزایش قد خود هستند روزانه به مدت ۱۵ دقیقه حرکت‌های کششی انجام دهند.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد ورزش‌هایی که با کشش ستون فقرات همراه هستند در از بین بردن فشار بر روی قسمت پایین کمر تاثیر گذار هستند و همچنین می تواند به افزایش قد نیز کمک کند.

باید در نظر داشت که داشتن خواب کافی نیز می تواند در رشد و افزایش قد موثر باشد چرا که غده هیپوفیز هنگام خواب بیشترین فعالیت را دارد.

پر واضح است که طرز خوابیدن نیز در میزان رشد تاثیرگذار می باشد از این رو بهترین شکل خوابیدن، خوابیدن به کمر بدون بالش و بلند کردن زانوها و قرار دادن بالش زیر زانوهاست چرا که این طرز خوابیدن ستون فقرات را تقویت می‌کند و دیسک‌های کمر کش آمده نه تنها در افزایش قد بلکه در کاهش خطر آسیب دیدگی کمر و کاهش کمردرد موثر است.

انجام فعالیت های ورزشی به طور منظم نیز می تواند در افزایش قد موثر باشد چرا که ورزش‌هایی مانند دویدن، بالا و پایین پریدن و ایروبیک به محکم‌تر شدن و بلندتر شدن استخوان‌ها کمک می کند. به عبارت ساده تر این ورزش‌ها باعث می‌شود هیپوفیز هورمون رشد بیشتری تولید کند و در نتیجه امکان افزایش قد حتی پس از سن متوقف شدن رشد قدی وجود خواهد داشت.

در پایان باید خاطر نشان کرد که عدم مصرف نوشیدنی های الکلی و استعمال دخانیات نیز در افزایش رشد قد موثر باشد چرا که استعمال دخانیات باعت کاهش جریان خون و مواد مغذی در بدن خواهد شد به گونه ای که روند رشد را نیز متوقف می‌کند.

اخبار مرتبط

icon news

نکاتی درمورد افزایش قد

کلسیم،فسفر،ویتامینAید و منیزیم از دیگر موارد بسیار ضروری برای افزایش قد می باشند و بر...

دیدگاه خود را بنویسید

icon news