اندیشه‌ای داریم به وسعت ایران
دوشنبه
دوشنبه 29 مهر 1398
20 تیر 1398 20 تیر 1398
12:22 12:22

کورتیزول و نقش آن در تمرینات بدنسازی

کورتیزول چیست؟

کورتیزول یا همان هورمون استرس به طور طبیعی در طول روز ترشح می شود اما هنگامی که فرد با موقعیت استرس زا روبرو می شود مقدار هورمون استرس افزایش پیدا می کند. کورتیزول در غدد فوق کلیوی تولید و آزاد می شود و میزان ترشح کورتیزول در طول روز توسط بدن کنترل می شود. صبح ها سطح کورتیزول بیشتر است و شب ها سطح کورتیزول کاهش پیدا می کند اما به طور کلی هنگامی که فرد دچار استرس می شود مقدار بیشتری از کورتیزول را ترشح می کند.

نقش کورتیزول در تمرینات بدنسازی

تستوسترون به افراد ورزشکاری که قصد عضله سازی دارند کمک می کند اما کورتیزول که از آن به عنوان هورمون استرس یاد می شود بالعکس تستوسترون عمل می کند.

کورتیزول یک هورمون کاتابولیک است که میزان سنتز پروتئین را کاهش می دهد و باعث جلوگیری از رشد بافت ماهیچه ها می شود. افراد ورزشکار پس از این که تمرین می کنند و حدود یک ساعت از ورزش آن ها می گذرد دچار کاهش مقدار تستوسترون در بدن خود می شوند و مقدار کورتیزول در بدن آن ها افزایش پیدا می کند. به همین خاطر بسیاری از افراد متخصص معتقد هستند که برنامه ای برای بدنسازی خوب و مناسب است که کمتر از یک ساعت باشد.

افراد ورزشکار باید بدن خود را گرم کنند و سپس حرکات کششی خود را به طور کامل انجام دهند و پس از آن شروع به تمرین های خود کنند و در زمان مناسب به پایان برسانند تا باعث کاهش تأثیر کورتیزول در جلوگیری از رشد ماهیچه ها شوند.

برخی از افراد ورزشکار بر این باور هستند که تمرینات سنگین بدنسازی و فشار روی عضلات باعث می شوند که بافت عضلانی رشد کرده و افزایش پیدا کنند که درست است اما باید به عضلات اجازه ریکاوری داد تا بدلیل کمبود استراحت و وجود استرس، کورتیزول ترشح نشود که در این صورت نه تنها عضلات ضعیف تر می شوند بلکه رشد آن ها متوقف می شود.

دیدگاه خود را بنویسید

icon news