اندیشه‌ای داریم به وسعت ایران

دوشنبه
دوشنبه 28 مرداد 1398
22 مرداد 1398 22 مرداد 1398
10:30 10:30

علائم کمبود ویتامین B12

علائم کمبود ویتامین B12 می تواند کاملاً مبهم و دشوار باشد. اما مهم این است که بدانید به دنبال چه هستید. ویتامین B12 یک ویتامین اساسی است که بدن ما به آن نیاز دارد. اما بدن قادر به تولید آن نیست. ویتامین B12 نقش مهمی در بدن دارد، از جمله پشتیبانی طبیعی از سلولهای عصبی. همچنین این ویتامین برای تشکیل گلبولهای قرمز و برای سنتز DNA نیز لازم است. افرادی که رژیم غذایی گیاهخواری میگیرند، به صورت خاص در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند، زیرا این ماده عمدتاً در محصولات حیوانی مشاهده می شود. افرادی که از کمبود ویتامین B12 رنج می برند می توانند هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی دچار مشکل شوند و علائم می تواند آنقدر مبهم باشد که تشخیص کمبود این ویتامین دشوار شود.

علائم کمبود ویتامین B12

  1. از دست دادن اشتها

  2. پوست رنگ پریده

  3. از دست دادن بینایی

  4. تپش قلب

  5. کمبود نفس

  6. یبوست یا اسهال

  7. از دست دادن حافظه

  8. افسردگی

یکی از عجیب ترین نشانه کمبود ویتامین B12 سطح زبان نرم و صاف تر است. برای درمان کمبود ویتامین B12 به توصیه های پزشک عمل کنید، زیرا احتمال کمبود گلبول های قرمز خون وجود دارد. کمبود گلبول های قرمز نیازمند تزریق منظم یا مکمل ویتامین B12  در دوز با لا است. با این حال علاوه بر پیروی از دستورهای پزشک برای درمان کمبود ویتامین B12، با مصرف مقدار بیشتری از لیست مواد غذایی زیر جذب ویتامین B12 را در بدن افزایش دهید.

  1. تخم مرغ

  2. لبنیات( پنیر، ماست و شیر)

  3. ماهی(ماهی تونایاتون، ساردین، ماهی آزاد و قزل آلا که منبعی عظیم از ویتامین B12 است)

  4. ماکیان

  5. گوشت(جگر و بخصوص قلوه)

گیاه خواران می توانند برای دریافت ویتامین B12 بیشتر از منابع غذایی زیر استفاده کنند:

  1. غلات صبحانه غنی شده

  2. جو دوسر / فرنی

  3. بادام، سویا و شیر برنج غنی شده

اخبار مرتبط

icon news

از نشانه های کمبود ویتامین B12 تا نشانه های کبد چرب

عادات و رفتارهای نادرست فرد باعث به وجود آمدن کبد چرب در او می شود. از بارزترین و مهم...

دیدگاه خود را بنویسید

icon news