اندیشه‌ای داریم به وسعت ایران

شنبه
شنبه 26 مرداد 1398
23 مرداد 1398 23 مرداد 1398
10:25 10:25

برخی از خوراکی های سالم برای تماشای تلویزیون

لیلی افروغ، مقاله ای را ترجمه کرده است که برخی از خوراکی های سالم برای تماشای تلویزیون را معرفی کرده است.

خیلی از افراد عادت دارند هنگام تماشای یک مسابقه ورزشی هیجان انگیز یا حتی دیدن فیلم و سریال مورد علاقه شان، مدام چیزی بخورند. هرچه برنامه تلویزیونی برای مخاطب، هیجان‌انگیز تر و همراه با صحنه هایی سرشار از استرس باشد، او هم تمایل بیشتری به مصرف خوراکی های مختلف از خود نشان خواهد داد.

دلیلش هم این است که غذا خوردن، به خصوص خوردن خوراکی های جویدنی، می تواند تا حدی استرس افراد را کاهش بدهد و هیجان آن ها را کنترل بکند. به همین دلیل بیشتر مربی های جهان، ترجیح می دهند در طول بازی های سخت و استرس زا، مدام و تند و تند آدامس بجوند. حتما تمام آن هایی که اهل تماشای تلویزیون با خوردن خوراکی هستند، به خوبی می دانند که چیپس، انواع اسنک و تخمه جزو ثابت خوراکی های پای تلویزیون است. این در حالی است که همه این خوراکی ها، سرشار از کالری و برخی از آن ها هم چرب و حاوی چربی ترانس هستند و مصرفشان برای سلامت ضرر دارد.

آدامس

جویدنی بی دردسری که هم می تواند میل به خوردن شما را مهار کند و هم هیجانتان را کنترل. محققان معتقدند خیلی از افراد با جویدن محکم و تندتند آدامس به نوعی می توانند هیجان های خود را تخلیه کنند و میل به خوردن سایر خوراکی ها را هم ازدست بدهند. بهتر است طرفداران چیپس بدانند یک عدد آدامس، تنها ۲کیلو کالری انرژی دارد در حالی که یک عدد چیپس، حدود ۱۱کیلو کالری و هر یک پاکت ۱۰۰گرمی آن حدود ۵۰۰کیلو کالری انرژی به بدن می رساند.

ذرت بو داده

ذرت بو داده هم جزو خوراکی های جویدنی سالمی است که می توانید همراه تماشای تلویزیون آن را بخورید؛ البته برای که خودتان در منزل، بدون روغن و با کمترین میزان نمک تهیه کرده باشید. هریک لیوان ذرت بو داده خانگی و بدون روغن، تنها حدود ۲۵کیلو کالری انرژی دارد. این در حالی است که انرژی هریک لیوان ذرت بو داده حاضری و سرشار از نمک، چربی و گاهی هم پنیر، حدود ۹۰-۱۲۰کیلو کالری است.

خیار و هویج

خیار و هویج جزو بهترین خوراکی های قابل جویدن هستند که خوردن آن ها در طول تماشای برنامه های تلویزیونی، هم کالری بالایی به بدنتان نمی رساند و هم فایده زیادی برایتان دارد. مثلاً بافت خیار، سرشار از آب و فیبر است و در نتیجه می تواند ملینی بسیار مناسب برای افرادی باشد که مبتلا به یبوست هستند. با این که هویج، سرشار از پیش ویتامین A یا همان بتاکاروتن است و مصرف آن می تواند به تقویت قدرت بینایی تان کمک کند بهتر است این را هم بدانید که هر یک عدد خیار، حدود ۵و هر یک عدد هویج حدود ۱۰کیلو کالری انرژی به بدن می رساند.

خربزه

بین صیفی های مختلف، بافت خربزه کمی سفت تر و قابل جویدن تر است. به همین دلیل خوردن این صیفی خوشمزه که طعم شیرینی هم دارد، می تواند باعث ایجاد آرامش و کنترل هیجان و ولع خوردن خوراکی های مختلف هنگام تماشای تلویزیون بشود. خربزه، سرشار از فیبر و جزو خوراکی های مدر است و باعث رفع یبوست هم می شود. ضمن این که می تواند به هضم غذا هم کمک بکند. البته باید بدانید عاملی به نام عامل آزاد کننده هیستامین، در خربزه وجود دارد. بنابراین با مصرف این خوراکی، احتمال تشدید سرماخوردگی یا ابتلا به حساسیت در افرادی که مستعد ابتلا به آن هستند، بالا می رود. به همین دلیل اگر سرما خورده اید یا علایم حساسیت دارید، دور این خوراکی را خط بکشید. هر ۱۰۰گرم خربزه، حدود ۲۳کیلو کالری انرژی دارد. البته هرچه میزان شیرینی آن بیشتر باشد، کالری اش بالاتر خواهد بود.

دیدگاه خود را بنویسید

icon news