اندیشه‌ای داریم به وسعت ایران
چهارشنبه
چهارشنبه 27 شهریور 1398
05 شهریور 1398 05 شهریور 1398
14:14 14:14

چگونه خانواده شما می توانند ضایعات مواد غذایی را کاهش دهند

براساس گزارش سازمان غذا و دارو، هر ساله 30 تا 40 درصد از مواد غذایی مورد استفاده هر خانواده هدر می رود. با این میزان نگران کننده سالانه 161 میلیارد دلار مواد غذایی در سال جمع می شود. سال 2015، برای کاهش میزان زباله های مواد غذایی تا سال 2030 تعیین شده است، اما مطمئناً اکنون نیاز خانواده ها برای شروع این کار وجود دارد.

با اتخاذ برخی از این راهکارهای صرفه جویی در مصرف مواد غذایی (و البته هزینه) در خانه خود اقدام کنید.

چه طور باید شروع کرد

این یک عکس العمل عادی است که هر هفته از همان فروشگاه های مواد غذایی خرید کنید، که در نزدیکی منزل شما است. اما اغلب ممکن است منجر به خرید چیزهایی باشد که قبلاً گرفته اید و در منزل دارید. پس قبل از نشستن و تهیه لیست مواد غذایی هفتگی خود، از طریق چک انبار، یخچال و فریزر دقت کنید و ببینید چه می توانید با آنچه در منزل دارید انجام دهید.

غذاهایی را که خراب شده اند،  و یا تاریخ مصرف آنها گذشته است دور بریزید، و سپس تمام مواردی را که باید استفاده کنید بنویسید. می توانید به جای رفتن مجدد به فروشگاه یا سفارش دادن پیتزا در آخرین لحظه، برای کاهش ضایعات مواد غذایی و با کمی آماده سازی غذای بهتری فراهم کنید.

اکنون زمان آن رسیده است که لیست مواد غذایی خود را تهیه کنید! تصمیم بگیرید که چه موادی را برای کمک به استحکام آنچه در خانه دارید، تعیین کنید. لیست من شامل تخم مرغ، شیر، موز، برخی دستمال های کاغذی و یک مرغ خام (مرغ کامل) بود. برای خانواده پنج نفری من، این حدود 200 هزار تومان هزینه داشت.

برای یادآوری، با این سه مرحله ساده شروع کنید:

مرحله 1: موجودی آنچه را که دارید تهیه کنید.

مرحله 2: وعده های غذایی را با استفاده از آن غذاهای به جا مانده برنامه ریزی کنید.

مرحله 3: یک لیست خرید هدفمند تهیه کنید تا به اجرای برنامه شما کمک کند.

به طور مثال:

  • برای شام آخر هفته : مرغ کباب شده با سبزیجات و یا با آن سوپ یا ساندویچ مرغ درست کنید.

  • فریزر خود را چک کنید با یافتن پنیر و نان تست، می توانید با خرید کمی گوجه و نان تست های موجود یک صبحانه عالی درست کنید.

  • می توانید بعضی روزها پیتزا درست کنید و البته خمیر خانگی یک صرفه جویی در هزینه ها است. از خمیر باقیمانده می توانید برای درست کردن مینی پیتزا برای ناهار بچه ها و نفرات رژیمی خانواده و برای یک ظرف شام استفاده کنید.

  • اگر پیازنبود، مشکلی نیست. پیازچه های فریز شده را به صورت زیبایی در ماهی یا سوسیس استفاده کنید. حتی می توانید از این مواد خرد شده در فریزر مثل:گوجه فرنگی، آووکادو، لوبیا، فلفل دلمه، لیموترش و هویج سالاد درست کنید و فقط یک روغن زیتون برای تکمیل این مواد بخرید.

مطمئنا این شیوه ها ایده های متفاوت زیادی را در ذهن شما ایجاد کرد. پس با این دستورالعمل ها نه تنها از دورریز مواد غذایی جلوگیری کنید بلکه در هزینه های هفتگی و سالانه خود صرفه جویی کنید.

اخبار مرتبط

icon news

توصیه هایی برای سال جدید

با آغاز سال نو برای داشتن خانواده ای پویا، بالنده، شاد و موفق باید کارهایی را انجام د...

ایده هایی برای داشتن خانواده شاد

در خانواده هایی که همیشه با یکدیگر غذا می خورند و با یکدیگر هستند حس صمیمیت و شادی بی...

دیدگاه خود را بنویسید

icon news