اندیشه‌ای داریم به وسعت ایران
یک‌شنبه
یک‌شنبه 31 شهریور 1398
19 شهریور 1398 19 شهریور 1398
10:00 10:00

کرمان موتور تعطیل می‌شود؟

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان با اشاره به اینکه صنعت خودروسازی در کرمان روز به روز به دلیل مشکلات ارزی و تحریمی نیروهای خود را تعدیل می‌کند تاکید کرد این صنایع اکنون وضعیت سختی در پیش رو دارند.

بنابر آمار اعلامی، کرمان موتور تا پایان تیر ‌‌ماه امسال پنج هزار و ۸۵ دستگاه انواع محصولات سواری را مونتاژ کرده تا در مقایسه با چهار ماه سال گذشته، ۷/ ۶۸ درصد افت تیراژ را تجربه کند. در بین محصولات تولیدی توسط کرمان موتور طی چهار ماه امسال، مدل‌های اکسنت و النترای هیوندایی دیده نمی‌شود و این شرکت در چهار ماه امسال تنها ۱۳ دستگاه هیوندایی آی ۲۰ را مونتاژ کرده است. طبق آمار منتشره لیفان دیگر جایی در سبد تولیدات کرمان موتور طی چهار ماه ابتدایی امسال نداشته است. کرمان موتور اما توانسته در چهار ماه ابتدایی امسال بیش از ۵ هزار دستگاه از مدل‌های مختلف جک را مونتاژ کند. بیشترین رقم تولید در کرمان موتور به جک S۵ تعلق دارد و کمترین تیراژ نیز نصیب مدل J۵ شده است. کرمان موتور در تیر امسال دو هزار و ۱۹۸ دستگاه محصول سواری را تولید کرده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: «استان کرمان اولین تولید کننده خودرو توسط بخش خصوصی در کشور است که متاسفانه روز به روز به دلیل مشکلات ارزی و تحریمی نیروهای خود را تعدیل می‌کند.»

محمدعلی دهقان در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان که با حضور رییس کل بانک مرکزی، معاون وزیر اقتصاد و دارایی، استاندار کرمان و سایر اعضای ستاد در هتل پارس کرمان برگزار شد، ادامه داد: «با این شرایط شاهد هیچ حمایتی نیز از سوی دولت به این خودرو ساز نیستیم این در حالی است که به دو خودروساز دولتی کشور (ایران خودرو و ساپیا) به صورت مداوم سرمایه تزریق می‌شود اما به این خودروسازان بخش خصوصی خیر.»

سامان فیروزی، مدیر عامل کرمان خودرو نیز در این جلسه اعلام کرد: «اگر از کرمان خودرو حمایت های لازم صورت نگرفته و نقدینگی به این شرکت تزریق نشود، تا آبان‌ ماه این خودروسازی تعطیل خواهد شد.»

حبیب‌الله نیکزادی نماینده مردم شهرستان‌های شرقی در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: «شرکت خودروسازی کرمان موتور امروز در ردیف شرکت‌های ورشکسته قرار گرفته و طبق قوانین بانک‌ها به آن دیگر تسهیلات ارائه نمی‌شود ضمن آنکه ارائه پیش فروش خودرو نیز برای شرکت‌های خودروساز ممنوع شده حال جای سوال است که اکنون این شرکت‌های خودروسازی استان کرمان برای خروج از این شرایط بحرانی چه کاری می توانند انجام دهند؟»

اهداف این شرکت بر اساس اساسنامه عبارتند از: «ساخت، مونتاژ و فروش اتومبیل سواری، و ارائه خدمات پس از فروش محصولات و انجام هرگونه عملیات و اقدام تجاری و فعالیت‌های مربوط که به ‌طور صریح، ضمنی یا تقسیم در رابطه با اهداف پیش‌بینی شده باشد.»

وی افزود: «امسال در بودجه کشور رقم کلانی برای اشتغال اختصاص دادیم، اکنون شغل در شهرستان هایی مانند بم موجود بوده اما خودمان با دست خودمان در حال از دست دادن این فرصت های شغلی هستیم و باید بدانیم که ترکش‌های اجتماعی از بین رفتن یک شغل کمتر از بمب اتم در جامعه امروز ایران نیست.»

نماینده مردم شهرستان‌های شرقی استان کرمان در خانه ملت بیان کرد: «وجود خودروسازان در شرق استان هم از منظر اقتصادی و هم از منظر اجتماعی بسیار حائز اهمیت بوده و ما به هر دری می‌زنیم که این اشتغال را حفظ کنیم اما نمی‌توانیم و وزارت صمت همه توپ‌ها را به زمین بانک مرکزی می‌اندازد.»

محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز به موضوع کم کاری بانک ها در ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی نیمه فعال و غیرفعال اشاره کرد و گفت: «از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری، ۴ هزار میلیارد تومان سهم بانک‌ها داده شده است تا به بخش‌های تولیدی تسهیلات پرداخت کنند اما متاسفانه شاهد هستیم بانک‌ها در استان کرمان زیر بار این قضیه نمی روند و به بهانه های واهی از پرداخت این تسهیلات طفره می روند و یک تخلف آشکار است که انتظار داریم بانک‌ مرکزی گزارشی از تکالیف خود برای اجرای این تبصره از بانک های مجموعه درخواست کند.»

کرمان موتور

پس از گذشت یکسال از توقف تولید انبوه خودروهای لیفان در گروه کرمان خودرو، حال شاهد آن هستیم که مذاکره ها برای عقد قرارداد جدید با مدیران این خودروساز چینی بی فایده بوده و از سویی پروژه مهندسی محصول خودروهای جدید لیفان در ایران به حالت تعلیق در آمده است. سال گذشته شرکت خودروسازان بم پس از قطع همکاری لیفان با کرمان موتور، بخشی از وبسایت رسمی خود را به محصولات جدید لیفان اختصاص داد و همچنین تعدادی از محصولات جدید لیفان چون X70 وارد گمرک پیام شدند، اما در نهایت سرنوشت این برند در ایران روشن نیست.

مدیرعامل کرمان موتور: ریشه مشکلات افزایش 25 برابری هزینه ها و تامین نشدن نقدینگی است

سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور در مصاحبه ای، جزییات بیشتری از وضعیت فعلی خودروسازان بخش خصوصی را تشریح کرد و گفت: «از ابتدای سال تاکنون تمام انرژی ما صرف عمل به تعهدات و دستورالعمل‌های وزاتخانه که سال گذشته درباره قیمت خودروهای پیش‌فروش شده بود و پرداخت مابهالتفاوتهای نرخ ارزی شد که به ما تحمیل گردید.»

فیروزی افزود: «به همین دلیل اکنون دیگر توان و نقدینگی برای ادامه کار در خودروسازان استان کرمان وجود ندارد و ما به جناب همتی اعلام کرده‌ایم اگر طی یک ماه آتی نقدینگی موردنیاز به صنعت خودرو کرمان تزریق نشود مجبور به تعطیلی و بیکاری بیش از ۱۰ هزار نیروی کار مستقیم هستیم.»

مدیرعامل کرمان موتور با اشاره دوباره به اینکه بخش بزرگی از بحران امروز خودروسازان به دلیل تصمیم‌های دولت در سال گذشته است اظهار کرد: «وزارت صمت بعد از معلق کردن تمام آیین‌نامه های فروش و پیش‌فروش؛ از ابتدای سال ۹۸ تاکنون حتی یک مجوز برای پیش فروش بر اساس دستورالعمل جدید ابلاغ نکرده است.»

او ادامه داد: «هم‌اکنون کمیته‌ای در وزارت صمت وجود دارد که اعضای اصلی آن معاونت امور صنایع وزارت صمت، رییس سازمان حمایت و معاونت بازرگانی وزارت صمت هستند، که تمامی مجوزها باید از سوی این کمیته تصویب شود، بااین‌وجود در طی ماه‌های اخیر هیچ مصوبه‌ای از این کمیته خارج نشده است، گویا هدف این کمیته متوقف کردن تولید است.»

مدیرعامل کرمان موتور در بخش دیگری نیز با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته بازار بین 330 تا 50 درصد نقدینگی خودروسازان را تأمین می‌کرد گفت: «طی یک سال گذشته با توجه به وضعیت بازار و همچنین رشد نرخ ارز نقدینگی موردنیاز تولید تا 25 بربر افزایش داشته است، وضعیت بازار هم که مشخص است، حال سوال اینجا است بدون تزریق نقدینگی کدام بانک یا موسسه مالی می‌تواند این میزان نقدینگی را تأمین کند؟»

سامان فیروزی همچنین گفت: «یکی دیگر از مشکلات ما با وزارت صمت پرداخت ما به تفاوت نرخ ارز است. درحالی‌که ما به‌عنوان خودروساز انتظار داریم وقتی دولت به‌صورت دستوری قیمت خودرو را تعیین می‌کند و این قیمت بسیار کمتر از قیمت تمام شده برای خودروساز است، می‌تواند حداقل با هماهنگی بانک مرکزی ما به تفاوت نرخ ارز  را برای خودروهای تحویل شده در نیمه اول سال گذشته را از خودروساز دریافت نکند. متأسفانه در طی یک سال گذشته خودروسازان از یک سو خودرو را با زیان فروختند، از سوی دیگر ما به تفاوت نرخ ارز را برای خودرویی که با زیان فروخته‌شده است نیز پرداخت کردند. مشخص است که در چنین شرایطی درگیر توانی برای تولید باقی نخواهد ماند.»

کرمان موتور: توانایی تحویل تمام تعهدات شرکت را داریم

با توجه به اخبار منتشر شده در فضای مجازی و رسانه ای کشور در خصوص محدودیت تأمین قطعه و تعطیلی شرکت کرمان موتور به دلیل کمبود نقدینگی تا پایان آبان ماه، به استحضار مشتریان محترم می رساند جهت تحویل خودرو های تعهدات فعلی شرکت جای هیچ گونه نگرانی ای نبوده و کلیه قطعات و مواد اولیه لازم برای تولید این خودروها تأمین و تا آبان ماه کلیه تعهدات ثبت نام شده تحویل خواهد شد.

اخبار مرتبط

icon news

اولین خودروساز بخش خصوصی تعطیل می شود!

یک مقام استانداری کرمان از احتمال تعطیلی کرمان خودرو تا اواسط پائیز امسال خبر داد زیر...

خودروسازی خصوصی در ایران در حال تعطیل شدن است

پس از خروج آمریکا از برجام، خودروسازان ژاپنی و کره‌ای روابط خود را با صنعت خودروی ایر...

رونق تولید؛ شکست خورده حتی در شعار

در حوزه شفافیت همین بس که همین حالا سهم تولید، کشاورزی، معدن و صنعت مشخص نیست. در حوز...

18 درصد از کل صنعت ایران در آستانه ورشکستگی !

صنعت خودرو که هجده درصد از کل صنایع در اقتصاد ایران را تشکیل داده است، با سهم 3.5 درص...

دیدگاه خود را بنویسید

icon news