اندیشه‌ای داریم به وسعت ایران
چهارشنبه
چهارشنبه 24 مهر 1398
04 مهر 1398 04 مهر 1398
09:01 09:01

توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ عملی می‌شود؟

پراید که به ارابه مرگ شهرت دارد از سال آینده شماره گذاری نخواهد شد و این بزرگترین قدم برای حذف از چرخه تولید است. خبر توقف تولید پراید و پژو 405 سالهاست شنیده می‌شود ولی تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است. 

پراید و پژو ۴۰۵ چه زمانی از خط تولید خداحافظی می‌کنند؟

به گزارش سلام نو، این اولین باری نیست که صحبت از خداحافظی خط تولید خودروسازی های ایران با پراید و پژو می‌شود.

پیش از این نیز بارها، درست در روزهایی که صنعت خودرو انتظار تغییراتی جدید را می کشید، صحبت از تعطیلی خط تولید پراید و پژو بود اما این بار بالاترین مقام صنعتی ایران یعنی وزیر صنعت، معدن و تجارت این وعده را داده است، به نظر می‌رسد با اعلام صریح وزیر صنعت، پراید به خط پایان رسیده است و از پس 25 سال قدرت نمایی باید برای خداحافظی با خط تولید در ایران آماده شود. این خودرو که سال هاست به نقطه انتقادی برای صنعت خودروسازی ایران تبدیل شده است میانه دهه هفتاد، در قالب پیام وری برای تغییر راهی خط تولید ایران شد اما حالا از پس ماندگاری طولانی مدت، در حالی که این خودرو یک سالی است افزایش قابل توجه قیمت را تجربه کرده است، برای همیشه به خاطرات خواهد پیوست .

مهمترین خودرویی که پیش از این از خط تولید ایران خداحافظی کرده است پیکان بود، خودرویی نوستالژیک با انبوهی از خاطرات ریز و درشت نسلی که حالا گذر عمر و سپیدی مویشان را به نظاره نشسته اند .

رحمانی که در عمر یک ساله وزارتش نشان داده است برنامه ریزی جدی و دقیقی برای صنعت خودرو در دستور کار قرار داده است، برای اعلام خبر خروج پراید و پژو 405 از عباراتی خاص بهره گرفت تا موضع خود را در قبال این خودروها نشان دهد .

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته است: خودروهای فاقد استاندارد و کیفیت از خط تولید ۲ خودروساز بزرگ کشور خارج می‌شوند.وی زمان خروج را پایان سال جاری اعلام کرده است.

او با بیان اینکه خودروهای قدیمی و خودروهایی که نتوانند استانداردهای لازم را کسب کنند، از خط تولید خارج می‌شوند، اضافه کرد: این خودروها در سایپا پراید و در ایران خودرو پژو ۴۰۵ بوده که باید با انجام برنامه ریزی‌های لازم خودروهای جدید و با کیفیت جایگزین آن‌ها شود.

پیکان در لباس پژو

پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد، شرکت مادر، طراحی شد. نسل اول این خودرو که در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا فروخته شد.شرکت سایپا با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در ساخت داخل نمودن خودروی پراید نمود و آنرا با نامهای نسیم (پراید هاچ بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید (سایپا ۱۵۱) در ایران عرضه کرد. در زمستان سال ۱۳۸۹ شرکت سایپا محصولات را بر پایه پلتفرم پراید متوقف کرد و تولید بر اساس پلتفرم X100 را آغاز کرد و محصولات خود را با نام‌های جدید سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ تولید می‌کند.

این خودرو که بیشترین میزان تولید را در بین خودروهای مونتاژ ایران دارد از نظر ایمنی انتقادات زیادی را متوجه خود کرده است.پژو 405 نیز به عقیده بسیاری پیکان است در لباس پژو و از پس سال های طولانی ،دیگر تولید آن صرفه و صلاح اقتصادی را به همراه ندارد چرا که این دو خودرو نتوانسته اند استانداردها را احراز نمایند .

گمانه زنی برای اعلام جایگزین دو خودرو آغاز شده است، تیبا، ساینا، کوییک و ... جایگزین ها هستند باید دید کدام یک اقبال کسب عنوان پرتیراژترین خودرو را می یابند.

/خبرآنلاین

اخبار مرتبط

icon news

دلایل کاهش تقاضا در بازار خودرو

اگرچه این روزها شاهد کاهش قیمت در بازار خودرو هستیم اما تقاضا هم کاهش یافته است. یکی ...

قیمت خودرو در آغاز هفته

قیمت خودرو در روز اول هفته با کاهش قیمت آغاز شد . قیمت خودرو سمند ال ایکس در بار امرو...

سایپا امسال۹۳هزار پراید تولید کرد

شرکت سایپا در شش ماه نخست سال جاری 180 هزار خودرو تولید کرد که پراید و سایپا دو محصول...

افزایش یک میلیونی قیمت برخی محصولات ایرا ن خودرو

قیمت خودروهای داخلی در بازار افزایش یافت. قیمت محصولات سایپا با کاهش 500 هزار تومانی ...

دیدگاه خود را بنویسید

icon news