اندیشه‌ای داریم به وسعت ایران
چهارشنبه
چهارشنبه 24 مهر 1398
15 مهر 1398 15 مهر 1398
12:21 12:21

راه های سالم برای مقابله با خشم

هرکسی دوست دارد گاهی اوقات وقتی احساس عصبانیت یا ناراحتی می کند خشم خود را بیرون بریزد زیرا بعد از آن احساس خوبی دارد و این یک راه عالی برای کاهش استرس است. اگرچه از نظر تئوری تخلیه خشم راهکار خوبی به نظر می رسد، اما روانشناسان ادعا می کنند اینکار باعث نمی­شود احساس بهتری داشته باشید و در واقع ممکن است شما را بدتر کند!

اگرچه کارشناسان از گفته­ی خود مطمئن نیستند، اما آن­ها تئوری هایی دارند که این موضوع را ثابت می کند. تخلیه خشم، احساسات منفی را برای مدت طولانی تری در ذهن شما نگه می دارد. وقتی دائماً از اتفاقات ناگوار زندگیتان شکایت می کنید، فراموش کردن آن­ها دشوار خواهد شد.

ثانیاً عصبانیت مسری است و بروز خشم باعث می شود افرد اطرافتان نیز احساس بدی کنند و تحت تأثیر اوضاع قرار بگیرند. در نتیجه ممکن است که نتوانند به شما در کنترل خشمتان کمک کنند.

سرکوب خشم راهکار مناسبی نیست

در حقیقت تحقیقات نشان می دهد که سرکوب عصبانیت و احساسات منفی برای سلامتی جسمی شما مضر است و باعث افزایش فشار خون و بروز سایر بیماری های مرتبط با استرس می شود. فروخوردن خشم و عصبانیت باعث می شود سلامت شما به شدت بحرانی شود و شما را به بدترین دشمن خودتان تبدیل کند که می تواند منجر به افسردگی و صدمه به خود شود.

راهکارهای سالم تر برای ابراز خشم

بیشتر ما تمایل داریم هنگامی که در اوج عصبانیت هستیم، با داد و بیداد کردن خشم خود را نشان دهیم که همین امر فکر کردن درست و داشتن گفتگوی سازنده و نتیجه بخش را بسیار دشوار می کند. یک روش موثرتر برای مقابله با عصبانیت این است که قبل از نشان دادن عکس العمل مدتی تفکر کنید و خود را آرام سازید.

فکر کردن در مورد تمام جوانب مسائل و مشکلات باعث کاهش شدت عصبانیتتان می شود. اگر می خواهید در مورد ناراحتی خود با کسی درد و دل کنید، سعی کنید بسیار مختصر و مفید باشد زیرا تکرار زیاد و طولانی مدت خاطرات دردناک، ناراحتی شما را دوچندان می کند.

با خود بیندیشید که چرا می خواهید درد و دل کنید و با خود صادق باشید. آیا به این دلیل است که به دنبال یک هم صحبت دلسوز هستید یا برای یافتن راه حل به آن­ها مراجعه می کنید؟ اگر به هر دلیل دیگری غیر از حالت دوم است، کمی بیشتر زمان بگذارید و اوضاع را بررسی کنید.

مهم­ترین کاری که می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید این است که روی آنچه می توانید برای بهبود حالتان انجام دهید، متمرکز شوید. اغلب اوقات عصبانیت از احساس آسیب پذیری و درماندگی ناشی می شود و همین امر باعث می شود که بیش از حد به سرزنش، انتقاد یا شکایت واکنش نشان دهیم. اقدام درست نشان می­دهد که شما مسئولیت زندگی خود و نحوه پاسخگویی به موقعیت ها را بر عهده دارید و به شما قدرت می بخشد و باعث می شود احساس بهتری نیز پیدا کنید.

و در آخر اینکه از صحبت راجع به مسئله ای خاص با افراد مختلف خودداری کنید. اگر تصمیم به اقدامی گرفته­اید و راه­هایی را برای بهبود اوضاع مشخص کرده اید دیگر نیازی به ادامه مشورت با دیگران نیست  زیرا هرچه بیشتر در مورد مشکلات با دیگران صحبت کنید، بیشتر سردرگم خواهید شد. علاوه بر این هیچ کس از یک انسان همیشه شاکی خوشش نمی آید.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که ممکن است با کسی درد و دل کنید و بعداً پشیمان شوید، پس به تمام عواقب آن به دقت فکر کنید. بار دیگر که عصبی شدید و تصمیم گرفتید با کسی درد و دل کنید، ابتدا خودتان تمام جوانب مشکل را بسنجید و تا حد امکان راه حلی برای بهبود شرایط بیابید. با انجام این کار در دراز مدت، نه تنها احساس بهتری خواهید داشت بلکه بسیار شادتر خواهید بود.

اخبار مرتبط

icon news

عصبانیت عاملی برای اضافه وزن

عصبانیت خود می‌تواند عاملی اصلی برای افزایش وزن در فرد شود چرا که تحقیقات نشان می دهد...

دیدگاه خود را بنویسید

icon news