اندیشه‌ای داریم به وسعت ایران
سه‌شنبه
سه‌شنبه 21 آبان 1398
13 آبان 1398 13 آبان 1398
14:04 14:04

ذرت بخوریم یا نخوریم؟/ ذرت‌های آلوده و نگرانی مردم

ذرت آلوده یک بار در سال‌های 92 و یک بار هم در سال 95 به بندر امام وارد شده  و تاکنون علی رغم وعده های داده شده از کشور تکلیف آن مشخص نشده است. با این حال آنچه مسلم است این است که  هر روزی که ذرت‌ها در بندر بماند، ارزهای دولتی بیشتر و بیشتر به هدر می‌رود.

سلام نو – سرویس اقتصادی: بعد از اینکه حرف های یک نماینده مجلس درباره ذرت های آلوده در یک برنامه زنده تلویزیونی حاشیه ساز شد حالا تعداد قابل توجهی مقام مسئول در تلاش هستند تا این خبر را تکذیب کنند. خبری که فارغ از صحت و سقمش آنچنان در سطح گسترده پخش شده که تکذیب آن شاید آن چنان که باید و شاید هم افکار عمومی را قانع نکند.

به گزارش سلام نو، امیر خجسته نایب رئیس کمیسیون اصل 90 از واردات گسترده ذرت آلوده به کشور خبر داده است و همین امر باعث شده بسیاری از افراد  نسبت به استفاده از ذرت که در برنامه غذایی بخش زیادی از جامعه است، مردد شوند. او البته تاکید کرد که بر اساس مستنداتی که اداره استاندارد ارائه داده ذرت های سمی توزیع نشده اند. گفته می شود 140 هزار تن ذرت به کشور وارد شده و روی آن 2000 بار آزمایش انجام شده و مشخص شده این 140 هزار تن به سم آفلاتوکسین آلوده است.

رئیس کمسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به واردات ذرت آلوده به کشور و نگهداری آن در گمرک تاکید کرده که حتی یک کیلو از این ذرت‌ها هم وارد کشور نشده است.

9 شرکت خصوصی و دولتی این ذرت ها را با ارز 4200 تومانی وارد کرده اند. 35 میلیون دلار ارزش این کالا برآورد شده است. به گفته خجسته حدود سه سال است که این محصولات در انبار نگه داری می شود. با این حال از آنجایی که بندر امام خمینی یکی از مهم ترین بنادر کشور در واردات کالاهای اساسی است این نگرانی وجود دارد که که ذرت‌های آلوده مشکلاتی را برای کالا‌های اساسی ایجاد کند. مضاف بر آن از آنجا که واردات کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش یافته است، این بندر به انبار و محل نگهداری کالاهای اساسی نیاز مبرم دارد.

سازمان بنادر و دریانوردی در ۱۲ انبار به‌صورت مجزا و البته قرنطینه ذرت‌های آلوده را نگهداری می‌کند و آن‌گونه که عنوان شده این انبار‌ها پلمب است و هیچ گونه خطری سایر کالا‌های اساسی موجود انبار‌های سازمان بنادر را تهدید نمی‌کند. با این حال توضیحاتی که خجسته درباره ابعاد فاجعه باری که این ذرت های سمی می تواند داشته باشد واقعا اضطراب آور است.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که چرا بعد از سه سال هنوز فکری به حال این ذرت های سمی نشده اظهار کرد: امحای این ذرت ها هزینه هنگفتی دارد. آن طور که استاندار خوزستان به ما گفته امحا 200 میلیارد تومان هزینه دارد و 700 روز وقت نیاز دارد. 7000 کامیون هم برای حمل نیاز دارد. اگر خدایی نکرده ذرت در بین راه برایش اتفاقی بیفتد و منتشر شود آلودگی زیادی برای آن منطقه به وجود می آورد. به قول مجری برنامه سلام صبح بخیر بعید نیست یک مافیا هم نه به نام مافیای ذرت بلکه به نام مافیای ذرت به وجود بیاید.

ضمن اینکه این ذرت ها چنانچه مورد استفاده قرار بگیرد زندگی همه ما را تحت تاثیر قرار می دهد چرا که کافی است دام و طیور و پرندگان از آن استفاده کنند در این صورت تمام صنعت دامپروری و مرغداری کشور با بحرانی جبران ناپذیر رو به رو خواهد شد چرا که به گفته این نماینده مجلس واقعا این این آلودگی قابل کنترل نیست.

برخی می گویند این ذرت ها به کشور دیگری می روند! به گفته آنها سم موجود در ذرت خوراک دام خیلی بیشتر از حد استاندارد کشورمان است، بدین جهت امکان دارد در کشورهای دیگر با توجه به سطح استانداردها خریدار پیدا شود. البته این گفته ها به هیچ عنوان سنخیتی با گفته این نماینده مجلس ندارد.

آن طور که روزنامه ایران به نقل از یک منبع آگاه خبر داده است:  گویا واردکننده اصلی ذرت آلوده به‌ دنبال این بوده است که از طریق لابی نسبت به واردات ذرت به کشور مجوز بگیرد چرا که اعتقاد دارد در ایران قوانین سختگیرانه است و در سایر کشورها این حجم از سم آفلاتوکسین (نوعی قارچ سمی) خطرناک نیست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان هم دو راهکار برای تعیین تکلیف ذرت های آلوده پیشنهاد داده است. یکی صدور این ذرت ها به کشور دیگر یکی هم انهدام کل این محموله. به گفته این مقام مسئول در حال حاضر زمان قانونی برای فرآیند انهدام طی شده (حتی محموله در زمره کالاهای متروکه قرار گرفته) است. او همچنین اظهار کرده است: امیداریم اگر صاحب کالا نتوانست مشتری برای محموله خود پیدا کند، این ذرت‌ها منهدم شود.

ذرت آلوده یک بار در سال‌های 92 و یک بار هم در سال 95 به بندر امام وارد شده  و تاکنون علی رغم وعده های داده شده از کشور تکلیف آن مشخص نشده است. با این حال آنچه مسلم است این است که  هر روزی که ذرت‌ها در بندر بماند، ارزهای دولتی بیشتر و بیشتر به هدر می‌رود.

دیدگاه خود را بنویسید

icon news