اندیشه‌ای داریم به وسعت ایران
جمعه
جمعه 09 اسفند 1398
02 بهمن 1398 02 بهمن 1398
16:34 16:34

روایت بازیگران حاضر در جشنواره فیلم فجر از نقش های جدید

بازیگران حاضر در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از حال و هوای فیلم ها و نقش هایشان می گویند .

به گزارش سلام نو ، با اعلام اسامی آثار سینمایی بخش سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به سراغ پنج تن از بازیگر سینمای ایران رفته ایم و درباره همکاری آنها با فیلمسازان و نقش‌آفرینی خود در فیلم‌های جدیدشان که قرار است در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید به گفت‌وگو نشسته ایم که در ادامه خواهید خواند:

مهدی فقیه: «خروج» حاتمی‌کیا با روال مرسوم آثار اجتماعی متفاوت است

مهدی فقیه بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون که با فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد درباره همکاری با ابراهیم حاتمی‌کیا و ویژگی‌های فیلم سینمایی «خروج» گفت: «خروج» اولین همکاری من با ابراهیم حاتمی‌کیا است. من همیشه دوست داشتم با وی کار کنم، زیرا در ژانر مود علاقه و مورد احترام من یعنی حوزه سینمای دفاع مقدس فعالیت می‌کند و کارگردان متعهد و درجه یکی است.

وی در همین راستا ادامه داد: برایم جالب بود که ابراهیم حاتمی کیا در «خروج» به سمت طرح مسائل و مشکلات اجتماعی طبقه کارگر و کشاورز جامعه رفته و به نظرم این ویژگی فیلم «خروج» را تبدیل به یکی از فیلم‌های مهم جشنواره فیلم فجر امسال خواهد کرد.

بازیگر «هور در آتش» ضمن تاکید بر شجاعت و شهامت ابراهیم حاتمی‌کیا در پرداختن به سوژه‌های ملتهب اجتماعی افزود: این خصلت حاتمی‌کیا باعث قابل باور شدن و ملموس بودن مضمون و شخصیت‌های فیلم‌هایش برای مردم و مخاطبان می‌شود و مثل روال مرسوم و متداول فیلم اجتماعی ساختن در سینمای ایران نیست. در واقع این خصلت همواره باعث متفاوت بودن او شده است.

مهدی فقیه درباره ویژگی‌های نقشی که در فیلم «خروج» بازی می‌کند اظهار کرد: من در این فیلم نقش یک روستایی کشاورز به نام ملا آقا را بازی می‌کنم که مردی آرام و دلسوز مردم است. این مرد در روستایی زندگی می‌کند که برای اهالی آن مشکلاتی ایجاد می‌شود و او برای حل مشکلات‌شان تلاش می‌کند.

بازیگر «ضد گلوله» با تاکید تولید سخت و دشوار فیلم «خروج» افزود: «خروج» یک فیلم جاده‌ای است. دوربین حاتمی‌کیا به نقاط مختلف کشور رفته تا درام و روابط بین شخصیت‌ها را در چنین نوع فضایی روایت کند و خوشحالم که فیلم، کار خوب و آبرومندی شده است و بسیار امید دارم که ارزش‌های فیلم در جشنواره فیلم فجر دیده شود.

آناهیتا درگاهی: «سینما شهر قصه» روایتی متفاوت از تاریخ معاصر است

«آناهیتا درگاهی» بازیگر سینما و تئاتر که با فیلم «سینما شهر قصه» ساخته علی‌اکبر حیدری و کیوان علیمحمدی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد درباره حضورش در این فیلم گفت: فیلم «سینما شهر قصه» یکی از بهترین فیلم‌هایی است که در سال‌های اخیر بازی کرده‌ام و خیلی خوشحالم که کیوان علی‌محمدی فرصت حضور در این فیلم را در اختیار من قرار داد.

بازیگر فیلم «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» درباره ویژگی‌های نقش خود در فیلم بیان کرد: من در این فیلم نقش زن جوانی به نام الهام را بازی می‌کنم که شخصیت محوری و اصلی فیلم است. او به لحاظ شخصیتی خیلی از من دور بود و برای اولین بار است که نقش چنین زنی را که در دهه پنجاه زندگی می‌کند، بازی کردم. الهام متعلق به یک خانواده طبقه متوسط شهری است. خانواده‌ای که اعتقادات مذهبی دارند و این اعتقادات در سرشت الهام هم وجود دارد، اما به واسطه شرایطی که الهام با آن روبرو است، دچار نوسانات روحی و روانی زیادی می‌شود. الهام به واسطه وجوه اعتقادیش علی‌رغم اینکه علاقه زیادی به سینما دارد، نمی‌تواند به خواسته‌اش برسد. این چالش باعث اعتراض او می‌شود و توسط ساواک دستگیر می‌شود. بعد از این ماجرا‌ها الهام ازدواج می‌کند و بچه‌دار می‌شود و... در کل به نظرم فیلم «سینما شهر قصه» به نوعی شبیه «سینما پارادیزو» است، چون در این فیلم هم به بهانه سینما یک پروسه چند دهه‌ای تاریخ معاصر ایران روایت شده است.

درگاهی با تاکید بر بخش‌های مختلف شخصیت الهام افزود: ایفای این نقش برایم پر چالش و فوق‌العاده جذاب بود. موقعی که در تمرینات چادر برسر کردم، با این نقش ارتباط خوبی برقرار کردم و توانستم آن را درک و باور کنم. برای اولین بار هم بود که این قدر احساس خوب در زمان بازی در من به وجود آمد و مخاطب هم برای اولین بار، چنین شخصیتی از من را در سینما می‌بیند.

معززی: «خون شد» برخوردی متفاوت با مفهوم خانواده دارد

«اکبر معززی» بازیگر با سابقه سینما که با فیلم «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد درباره این فیلم گفت: فیلم «خون شد» پرداختی متفاوت از مفهوم و اهمیت خانواده دارد. خانواده‌ای که در جامعه امروز دچار مشکلات زیادی است و غفلت پدران و مادران از فرزندان چالش‌های جدی برای آن به وجود آورده است. از نظر والدین امروزی آن‌ها برخورد درستی با بچه‌ها دارند. در حالی که اگر نگاهی از بیرون به این برخورد‌ها داشته باشیم برخی از آن‌ها غیر منطقی است.

معززی با اشاره به نقشی که در فیلم «خون شد» بازی می‌کند، افزود: در فیلم نقش پدر یک خانواده را بازی می‌کنم که بازنشسته و خانه نشین است و تلاش می‌کند مسائل فرزندانش را مدیریت کند.

این بازیگر با اشاره به آشنایی‌اش با کیمیایی از دهه چهل عنوان کرد: من در چند فیلم اولیه مسعود کیمیایی به جز بازیگری دستیار کارگردانی را هم تجربه کرده‌ام و به نظرم مسعود کیمیایی یکی از بهترین کارگردان‌های سینمای ایران است که بلد است بازی خوبی و درجه یکی از بازیگرانش بگیرد. به نظرم «خون شد» ضمن داشتن ویژگی‌های فیلم‌های قدیمی کیمیایی به شدت امروزی است و جزو فیلم‌های خوب کارنامه کاری مسعود کیمیایی محسوب می‌شود.

الهام اخوان: وجه اجتماعی در «دوزیست» پررنگ است

الهام اخوان بازیگر جوان سینما که با فیلم «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک نژاد در جشنواه فیلم فجر امسال حضور دارد درباره بازی در این فیلم گفت: حدود چهار ماه قبل از شروع فیلمبرداری در دفتر برزو نیک نژاد فیلم نامه «دو زیست» را خوانده بودم و نقشی که برای بازی به من پیشنهاد شد جذاب و جالب بود. ایفای این نوع نقش‌ها یک جور راه رفتن روی لبه تیغ است و بازی کردن درست آن، نیاز به دقت و درک مناسب دارد. نکته مهم در ایفای درست نقش مریم در این فیلم، حمایت و کمک سایر بازیگران فیلم بود که بستر خوبی را برایم به وجود آورد تا با اعتماد به نفس سراغ این نقش مشکل بروم.

اخوان با اشاره به وجه پر رنگ اجتماعی فیلم «دوزیست» تاکید کرد: در هر صورت مریم در زندگی‌اش یکسری خواسته‌ها و دغدغه‌ها دارد که از نظر خودش منطقی به نظر می‌رسد. با توجه به خصلت‌های مریم، بستر مناسبی در اختیار من قرار گرفت تا بخش‌های مختلف شخصیتش را در نوع بازی خودم نشان بدهم تا او برای مخاطبی که فیلم را می‌بیند قابل باور باشد. البته با توجه به جنس شخصیت مریم، برخی از واکنش‌های مخاطبان نسبت به او توام با نگاه بدبینانه است و عده دیگری هم به او حق می‌دهند. مهم‌ترین خصیصه شخصی مریم، قدرتی است که او در تصمیم‌گیری هایش دارد و برای رسیدن به خواسته‌اش تلاش می‌کند.

بازیگر نمایش «مصدق» ضمن تاکید بر شناخت درست «بروز نیک‌نژاد» از توانایی‌های بازیگران فیلم‌هایش افزود: در روز‌های اول فیلمبرداری، نیک‌نژاد عنوان می‌کرد که زیاد ذهن خودم را با جزئیات نقش درگیر نکنم و با آرامش کارم را انجام بدهم و این مسئله خیلی به من کمک کرد.

وی با اشاره به اثرات مثبت حضورش در جشنواره فیلم فجر گفت: سال‌ها در سینما به عنوان منشی صحنه فعالیت داشتم و تجربه بازیگری در کنار بازیگران باتجربه فیلم «دوزیست» و حضور در جشنواره فیلم فجر، برایم فوق‌العاده مهم بود.

جهانگیر الماسی: «خروج» تجربه‌ای مفید برای من بود

«جهانگیر الماسی» بازیگر فیلم «خروج» به کارگردانی «ابراهیم حاتمی‌کیا» فیلم راه یافته به بخش سودای سیمرغ درباره این فیلم گفت: در ابتدا باید بگویم که بسیار خوشحالم که با ابراهیم حاتمی‌کیا در این پروژه همکاری کرده‌ام. نوع برخورد او با سینما، زبان سینما و تصویر بسیار متفاوت است. آرامشی که در کار دارد، باعث می‌شود تا چیزی او را از هدف‌اش دور نکند. این که یک کارگردان تمام توانش را بگذارد، تا به هدف اش برسد، برایم دوست داشتنی بود. در صورتی که بین همکارانم دیده‌ام که با یک اتفاق کوچک از هدف‌شان دور می‌شوند.

وی ادامه داد: در زمان تولید این کار به لحاظ اقلیمی در کار سختی بسیار داشتیم، اما علاوه بر اینکه یک تجربه کاری خوبی را پشت سر گذاشتم، با بسیاری از فن‌آوری‌های ایران در عرصه استخراج نفت و کشاورزی آشنا شدم و از این تریبون استفاده می‌کنم و از صداوسیما می‌خواهم تا مردم را بیش از پیش با این فن‌آوری‌ها آَشنا کنند.

این بازیگر درباره نقش خود در فیلم «خروج» توضیح داد: در این فیلم نقش یک کشاورز را بازی می‌کنم که لزوما خانواده‌اش کشاورز نیستند. در این فیلم تجربه کار با بازیگران بسیار خوب و همدلی را داشتم.

الماسی خاطرنشان کرد: وسعت لوکیشن فیلم «خروج» بسیار زیاد بود. خود بچه‌ها به خاطر شرایط اقتصادی ملاحظه مردم را می‌کردند. به بچه‌های تیم «خروج» تبریک می‌گویم که از سر دوست داشتن، ملاحظه مردم را می‌کردند. به صراحت می‌توانم بگویم هنوز تماس‌های متخلف از جانب مردم نقاطی که ضبط داشته‌ایم، دارم. اینکه مردم ما را آینه زندگی خودشان و مسئول تبیین خواسته‌ها و دردهای‌شان می‌دانند، برایم خوشحال‌کننده است. این پایگاه فرهنگی را که مورد تایید مردم و مسئولین است، دوست دارم.

اخبار مرتبط

icon news

جدول ارزشیابی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر از نگاه منتقدین و نویسندگان پایگاه خبری سلام نو

چند روزی از اختتامیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر گذشته می گذرد و فرصت خوبی است که بعد...

نقد فیلم «خروج» / فاصله گرفتن حاتمی کیا از دوران اوجش / فیلمی جاده ای و خسته کننده

ابراهیم حاتمی کیا همواره حضور پر سر و صدایی در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر داشته است...

نقد فیلم «خون شد» / فیلمی ضعیف در کارنامه مسعود کیمیایی

«خون شد» سی امین اثر مسعود کیمیایی کارگردان سرشناس فیلم‌های جریان ساز سینمای ایران بع...

نقد فیلم «لباس شخصی» / فیلمی پیچیده همانند حزب توده

لباس شخصی فیلمی سیاسی و تاریخی است که به اتفاقات دهه شصت و فعالیت حزب توده در ایران م...

دیدگاه خود را بنویسید

icon news