16 آذر 1397
12:57

علی حاتمی؛سعدیِ سینمای ایران

پس از سوته دلان بود که این کارگردان بااستعداد مجموعه ی تلویزیونی «هزار دستان»را ساخت و برای این اثر به فرانسه رفت و دورانی را گذراند که بتواند به راحتی نگارش آن را انجام دهد که برخی گفته اند متن آن حدود ده بار بازنویسی شده و هشت سال طول کشید تا از تلویزیون پخش شد.

سلام نو - سرویس فرهنگ و هنر: علی حاتمی در ۲۳مرداد سال ۱۳۲۳متولد شد.او فارغ التحصیل دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر بود.او جزء کارگردانانی بود که از اواخر دهه ی ۴۰فصل جدیدی را برای سینمای ایران رقم زدند.

علاوه بر او،ناصر تقوایی،بهرام بیضایی،مسعود کیمیایی،فریدون گله و داریوش مهرجویی از فیلمسازانی بودند که سینمای ایرانِ آن روزگار را متحول نمودند.

علی حاتمی در شروع فعالیت خود به نویسندگی تئاتر مشغول شد که از جمله ی آثار او می توان به نمایش نامه های «ساتن»،«قصه ی حریر»،«ماهیگیر»،«حسن کچل»،«چهل گیس» و «شهر آفتاب و مهتاب »اشاره کرد.

وی ابتدا دوره های نمایشنامه نویسی ای که در اداره هنرهای دراماتیک برگزار می شد را گذراند سپس که آن اداره، دانشکده ی هنرهای دراماتیک شد برای رشته ی ادبیات نمایشی آن جا ثبت نام نمود و از همان جا کار دانشجویی انجام می داد که یکی از کارهای او نمایش دیب(دیو)بود که با گروهش در تالار دانشکده اجرا کردند.

علی حاتمی در اواخر دهه ی ۴۰فعالیت سینمایی خود به نام «حسن کچل »را آغاز کرد که پیش از آن نمایش نامه ی آن را نوشته بود و با استقبال بسیاری روبرو شد.

فیلم سینمایی «حسن کچل »نخستین فیلم سینمایی ریتمیک و موزیکال ایرانی است که در ابتدای کار،تهیه کننده اش قصد داشت کارگردانی آن را به شخص دیگری بسپارد و سپس حاتمی او را متقاعد نمود.

وی  در این فیلم سینمایی به داستان های کهن ایرانی پرداخت که به عنوان نخستین کار سینمایی حاتمی موفق بود به طوری که با استقبال بسیاری روبرو شد.

پس از این فیلم بود که علی حاتمی تمام تمرکز خود را بر روی سینما گذاشت و در اواخر سال ۴۹بود که فیلم « طوقی » را ساخت که هدف از ساختن آن نشان دادن علاقه برخی از مردان آن زمان به این پرنده بود که این علاقه شان تبدیل به یک کار افراطی می شد زیرا طوقی، کبوتر مورد علاقه ی کبوتربازها است.

بابا شمل اثر دیگر این فیلمساز توانمند سینمای ایران بود که فضای لوطی و لوطی گرانه ی توأم با ریتم و موزیک خاص خود را داشت.

سه اثر بعدی او «قلندر»،«ستارخان» و «خواستگار»بود که او را تبدیل به یک فیلمساز پرکاری نمود.وی در فیلم ستارخان به حوادث دوران مشروطیت و قیام ستارخان و باقرخان پرداخت.پس از آن بود که علی حاتمی فعالیت تلویزیونی خود را با دو مجموعه ی تلویزیونی «داستان های مولوی» و «سلطان صاحبقران »آغاز کرد.

پس از آن سوته دلان را ساخت که بسیاری از منتقدان این اثر را مهم ترین و تاثیرگذارترین فیلم خاتمی در دوران قبل از انقلاب برشمردند.

پس از سوته دلان بود که این کارگردان بااستعداد مجموعه ی تلویزیونی «هزار دستان»را ساخت و برای این اثر به فرانسه رفت و دورانی را گذراند که بتواند به راحتی نگارش آن را انجام دهد که برخی گفته اند متن آن حدود ده بار بازنویسی شده و هشت سال طول کشید تا از تلویزیون پخش شد.

علی حاتمی برای ساخت هزاردستان مجبور شد که تهران قدیم را در شهرک سینمایی بسازد که به نام شهرک سینمایی غزالی معروف است.

در سال ۱۳۶۱او نخستین فیلم پس از انقلاب اسلامی خود به نام «حاجی واشنگتن »را ساخت و یک سال پس از آن فیلمی را براساس زندگی کمال الملک،نقاش بزرگ ایرانی جلوی دوربین برد که هم از لحاظ تاریخی و هم بیوگرافی به خوبی به آن پرداخت.

حاتمی در سال ۱۳۶۸فیلم ماندگار« مادر » و سپس در سال ۷۰فیلم «دلشدگان »را ساخت.او از همان اوایل دهه ی ۷۰به تحقیق و پژوهش در خصوص زندگی جهان پهلوان تختی پرداخت تا زندگی این ورزشکار بزرگ ایرانی را به تصویر بکشد که فقط توانست بخشی از آن را جلوی دوربین ببرد و به دلیل بیماری اش نتوانست این اثر را به مرحله ی پایان برساند.

علی حاتمی سرانجام در پانزدهم آذرماه سال ۱۳۷۵در حالی که ۵۲ساله بود،درگذشت.

دیدگاه خود را بنویسید