نتیجه نظرسنجی سلام نو/

بهبود اوضاع معیشتی مردم؛ مهم‌ترین رسالت جمهوری اسلامی ایران

جامعه امروز ایران، می‌خواهد زندگی کند و از این زندگی لذت ببرد. تنها در این صورت است که مشروعیت مورد نظر حاکمیت نیز جلب شده و می‌تواند روی سرمایه‌های اجتماعی خود حساب باز کند.

یادداشت روز: «مهم‌ترین رسالت جمهوری اسلامی در حال حاضر چیست؟» این پرسش یکی از نظرسنجی‌های وبسایت سلام نو بود که طی این پرسش از کاربران درخواست شد از میان گزینه‌های «بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم»، «افزایش آزادی‌های سیاسی و اجتماعی» و «حفظ استقلال و تقابل با استکبار جهانی» یکی را بعنوان مهم‌ترین رسالت جمهوری اسلامی در شرایط فعلی انتخاب کنند.

از میان گزینه‌های موجود، ۶۰ درصد آنها بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی مردم را مهم‌ترین رسالت جمهوری اسلامی انتخاب کرده و از این طریق پیام خود را به مسئولان دولت و کارگزاران نظام رساندند.

نکته قابل توجه این است که این انتخاب نشان از شرایط خاص جامعه ایران دارد. نگارنده معتقد است، مردم ایران پس از تحمل ۸ سال رکود در عرصه اقتصادی و معیشتی، حالا می‌خواهند نفسی تازه کنند؛ جامعه‌ای که با سوء مدیریت‌های اقتصادی و فشار تحریم‌های روز افزون، توان بازیابی خود را از دست رفته می‌دید و این مساله بستر سقوط اجتماعی کشور را فراهم کرده بود.

رای ۶۰ درصدی به گزینه مورد اشاره، بیانگر خواست عموم جامعه در ارتباط با سیاست‌های کلی دولت و نظام است. باید در نظر داشت که اگر خارج از بحث این نظرسنجی اینترنتی، به میان توده رفته و در جامعه با آن‌ها هم کلام شویم، بازهم خواهیم دید که عمده مردم ایران، مساله معیشت را مهم‌ترین مساله می‌دانند.

عدم تمایل به شعارزدگی

نگاه عمیق‌تر به نتایج این نظرسنجی می‌تواند نشان دهد که مردم ایران خواستار دوری از فضای شعارزدگی و ورود به عرصه سازندگی هستند. عرصه سازندگی را می‌توان توسعه اقتصادی و معیشتی مردم درنظر گرفت که خاصیت این سیاست، دور شدن از شعار زدگی و اجتناب از فضاهای انتزاعی است. به زبان عامیانه اینکه، غم نان بعضا مردم را از اصول فرهنگی دور می‌کند و لازم است که با توسعه اقتصادی تمایل مردم به توسعه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زمینه نزدیکی مردم به جامعه مدنی را فراهم کرد.

جالب اینکه از میان دو گزینه پیشنهادی دیگر، «افزایش آزادی‌های سیاسی واجتماعی و فرهنگی» با حدود ۳۱ درصد و «حفظ استقلال و تقابل با استکبار جهانی» با نزدیک ۱۰ درصد آرا، لزوم توسعه اقتصادی و سیاسی ایران را بیش از پیش مشخص کرده است. رای ۱۰ درصدی به سیاست تقابل با استکبار جهانی را نباید به منزله «بد بودن» این سیاست درنظر گرفت، بلکه باید به پاسخی در مقابل شرایط بد اقتصادی و معیشتی مردم تعبیر شود. پرواضح است که توسعه اقتصادی و سیاسی به صورت همزمان بهترین سیاست برای ایران امروز خواهد بود.

جامعه امروز ایران، می‌خواهد زندگی کند و از این زندگی لذت ببرد. تنها در این صورت است که مشروعیت مورد نظر حاکمیت نیز جلب شده و می‌تواند روی سرمایه‌های اجتماعی خود حساب باز کند. این روند هم به نفع شهروندان تمام می‌شود و هم حاکمیت را در مقابل بحران‌های برون مرزی تنها نمی‌گذارد.

جایگاه آزادی‌های سیاسی و اجتماعی

از میان سه گزینه پیشنهادی، دومین انتخاب کاربران با رای حدودا ۳۰ درصدی، افزایش آزادی‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بوده است. این مساله را می‌توان زنگ خطری برای رشد و توسعه سیاسی در ایران درنظر گرفت.

آزادی‌های سیاسی و اجتماعی را می‌توان موتور متحرک کشور برای پیشرفت درنظر گرفت. توسعه روحیه تساهل و مدارا در جامعه منوط به رشد فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری است. اگر اولویت جامعه از این خواسته عبور کند، باید نگران بود که روند توسعه در ایران چه شرایطی را تجربه می‌کند.

به نظر می‌رسد با رشد و توسعه همزمان اقتصاد، سیاست و جامعه می‌توان امیدوار بود که کشور روزگار بهتری را سپری کند. در پایان می‌توان اینطور جمع‌بندی کرد که انتخاب حسن روحانی در انتخابات ۲۴ خرداد امسال، بیانگر خواست عمومی جامعه مبنی بر اتخاذ سیاست‌های مسالمت جو و توسعه رشد اقتصادی و سیاسی بوده است، نگاهی که در نتایج نظرسنجی سایت سلام نو نیز خودش را نشان داده است.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱

در انتظار بررسی: ۲

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۱۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۸

0

2

پاسخ

کو گوش شنوا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید