نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۳

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱

2

8

پاسخ

بهتره بزرگترها کم کم جا رو به جوونترها بدن. اصلاحات نیروی جوون میخواد

سبحان

0

5

واقعا درسته. به این مساله باید بیشتر پرداخته بشه

۲۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۱

1

نقد!!!

ح...

یادداشت روز سلام نو/

اصلاح‌طلبان با شجاعت به نقد از خود بپردازند

این رسالت مهم بر دوش اصلاح‌طلبان است که با شجاعت و جسارت تمام به نقد عملکرد گذشته‌شان بپردازند. نسل دوم اصلاح‌طلبان یا همان جوانان اصلاح‌طلب امروز قطعا در برخی از موارد متفاوت از نسل پیشین خود عمل خواهند کرد و شایسته است که نسل اول خود به نقد از درون بپردازد.

سرویس سیاسی: نقد کردن سبب می‌شود تا ضعف و کاستی‌ها را به درستی شناسایی کرده و در رفع آن‌ها بکوشیم. در نقد همچنین نقاط قوت و مورد وفاق مشخص می‌شوند تا با تاکید بر آن‌ها مواضع و دیدگاه‌ها روشن‌تر شود. اصلاحات نیز به عنوان یکی از جریان‌های تاثیر گزار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز هیچ‌گاه از نقد مبرا نبوده است.

اقدامات صورت گرفته در زمان دولت اصلاحات نیاز به تجدید نظر دارد. طبیعی است که هر تشکل و سازمان برای پویایی و پیشرفت نیاز به نقد درونی دارد. از همین زاویه مشخص می‌شود که اصلاح ‌طلبان نیز برای پویایی و کسب موفقیت‌های آتی نیاز دارندکه با شجاعت به نقد گذشته خود بپردازند و در این مسیر از نظارت گروه‌های رقیب هراسی به دل راه ندهند. قطعا این نقد گذشته آثاری به دنبال خواهد داشت که به تمام طعنه و کنایه‌های اصولگرایان در حال حاضر می‌ارزد.

فرار از خود انتقادی

فرار از «خودانتقادی» همواره سبب بستن چشم‌ها به روی واقعیت می‌شود و یک تشکل و یا نهاد را به حالت رکود دچار می‌کند. زمانی که از نقد کردن دوری کنیم در ‌‌نهایت به بن بست می‌رسیم.

اصواگرا‌یان که همواره از نقد گریزانند و سعی در توجیه عملکرد خود حتی بعد از ثابت شدن اشتباهات فراوانشان دارند. در این نوشتار روی صحبت ما بیشتر با اصلاح طلبان است که همواره دنبال راهکارهایی برای برون رفت از بحران‌ها می‌باشند.

نسل دوم و سوم اصلاح طلبان معتقد‌ند که بزرگان و نسل قبلشان اشتباهاتی داشته‌اند که اگر بر آن‌ها اذعان نشود، مشکلات زیادی را برای جوانان و نسل‌های بعدی به همراه خواهد داشت و این اشتباهات از نسلی به نسل دیگر منتقل خواهند شد. برای بهبود عملکرد در آینده، این جوانان معتقدند که به یک بازنگری اساسی به خصوص در عملکرد‌های جریان اصلاحات نیاز است.

مجلس آینده و درس از اشتباهات گذشته

انتخابات مجلس نزدیک است و هر دو جناح حاکم بر کشور برای تصاحب کرسی‌های بیشتر در مجلس از هم اکنون تلاش می‌کنند. اما اگر اصلاح طلبان با‌‌ همان اشتباهات گذشته پا در عرصه رقابت بگذارند، مسلما موفقیتی که انتظار دارند نصیبشان نخواهد شد. اکنون که فضای کشور بر مدار اعتدال می‌چرخد فرصت مناسبی برای انتقاد درونی جریان اصلاحات است.

آنچه که سبب ریزش نیرو‌ها و هواداران این جناح در سالهای ۸۴ به بعد شد، همین امر بود که بزرگان اصلاحات از نقد خودشان پرهیز کردند و به اهمیت آن پی نبردند‌‌. همان اشتباه سال ۸۴ اصلاح‌طلبان بود که موجب کنار رفتن اصلاح طلبان از تمام نهادهای قدرت و ایجاد تک صدایی و وضعیت موجود در کشورمان شد.

خود انتقادی شجاعت می‌خواهد

گروه‌ها و جریان‌های سیاسی اگر با تغییرات دنیای امروز پیش نروند و بر اساس شرایط و مسائل جدید، به بازنگری افکار و عقاید نپردازند، مسلما نمی‌توانند پاسخگوی سوالات نسل جدید باشند و از این رو با چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو خواهند بود.

نقد کردن و پذیرش اشتباهات گذشته نشانه ضعف نیست بلکه شجاعت می‌خواهد. گروهی که اشتباهات خود را بشناسد و سعی در جبران و عدم تکرار آن داشته باشد بدون شک با استقبال از طرف مردم هم روبه‌رو می‌شود.

خود انتقادی در کشور ما رایج نیست. معمولا آنانی هم که بر اشتباهات خود آگاه می‌شوند، آن را بر زبان نمی‌رانند تا بهانه‌ای به دست جناح رقیب ندهند و از بیان آن واهمه دارند. اما خود انتقادی بر وحدت و جذب حداکثری می‌انجامد و قطعا موجب اعتماد بیشتر مردم به آن جریان یا گروه خواهد شد.

احزاب و گروه‌هایی که خواهان باقی ماندن در عرصه سیاسی کشور هستند و و بر استمرار و تلاش مداوم تاکید دارند، بیشتر باید به این امر توجه کنند. چرا که کار آهسته و پیوسته رفتن پیش شرط‌هایی می‌خواهد که خود انتقادی و بازنگری از درون از مهم‌ترین آن‌هاست.

قبل از دیگران، خودمان خودمان را نقد کنیم

نقد کردن در جامعه
هر چند مفید و مثمر ثمر است، اما اهمیت و فواید خود انتقادی و بازنگری از
درون بیش از آن خواهد بود. تشکل‌ها و گروه‌هایی که هر چند وقت یکبار، به
عقب بازگشته و بر عملکرد و دیدگاه‌های خود نقد می‌کنند به مراتب به
موفقیتهای بزرگتری دست می‌یابند.

در کشور ما نیز دو گروه اصولگرا و
اصلاح طلب با تفکرات و ایدئولوژی‌های متفاوتی بعد از انقلاب شکل گرفته‌اند
و هر کدام عقاید و نظرات خود را دارند. در زمان شکل‌گیری آن‌ها، شرایط
سیاسی و اجتماعی کشور به گونه‌ای دیگر بود و با گذشت زمان و حوادث بسیاری
از آن شرایط تغییر کرده‌اند.

آنان که از نقد استقبال می‌کنند
همواره در مسیر پیشرفت و تعالی گام برمی‌داند. کسی که بر اشتباه خود فائق
آید به زودی موفقیت‌های بیشتر در پی خواهد داشت و کسانی که به جای پرداختن
به اشتباههات و مسائل آن را منکر می‌شوند قطعا به مرور به درجات پائین
می‌رسند.

شجاع باشیم

اکثریت مردم، اندیشمندان و رهبران سیاسی کشورمان معترفند که شرایط فعلی کشور، با آنچه که باید باشد فاصله دارد. از همین روست که بایستی یک جنبش اجتماعی و نهاد سیاسی مردمی قدرتمند شکل گیرد تا به تغییر آن همت گمارد. طبیعتا اصلاح‌طلبان قصد انجام تغییراتی در وضعیت موجود را دارند و نمی‌توانند محافظه‌کار محسوب شوند. همچنین آنها در این مسیر از رفتارهای تند و هیجانی پرهیز می‌کنند و حافظ نظام سیاسی موجود هستند. بنابراین اصلاح‌طلبان انقلابی هم محسوب نمی‌شوند.

اما در این شرایط اگر اصلاح‌طلبان به نقد گذشته نپردازند، نه تنها نمی‌توانند در آینده سیاسی کشور به توفیقی برسند، بلکه با شکست اصلاح‌طلبی، امید بخش‌های زیادی از مردم را هم ناامید خواهند کرد. از این زاویه این رسالت مهم بر دوش اصلاح‌طلبان است که با شجاعت و جسارت تمام به نقد عملکرد گذشته‌شان بپردازند. نسل دوم اصلاح‌طلبان یا همان جوانان اصلاح‌طلب امروز قطعا در برخی از موارد متفاوت از نسل پیشین خود عمل خواهند کرد و شایسته است که نسل اول خود به نقد از درون بپردازد که همین امر بتواند چراغ‌هایی را در مسیر پر پیچ و خم آینده اصلاحات و اصلاح‌طلبان روشن کند.

اخبار مرتبط

ما اصلاح‌طلبان نباید در گذشته منجمد بمانیم

اگر اجماع می‌کردیم پیروز بودیم

جوانان اصلاح طلب توان تشکیل یک حزب فراگیر را دارند

وزارت کشور صدور مجوز احزاب جدید را پیگیری کند

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید