یادداشت روز سلام نو/

آقای روحانی! سیاست داخلی فراموش نشود

دولت روحانی می خواهد اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور و آزادی های تصریح شده در قانون اساسی را بهبود بخشد که لازم است در این زمینه گروهای سیاسی و اجتماعی مطالبات خود را از طریق رسانه ها و گفتگوهای رسمی و غیر رسمی به گوش دولت برسانند.

یادداشت روز: دولت یازدهم از زمان روی کارآمدنش در تابستان سال جاری، تلاش کرده است مساله سیاست خارجی ایران را ترمیم و افق های جدیدی در ارتباط با جایگاه ایران در جامعه جهانی بگشاید. توفیق دولت در پیشبرد مذاکرات با غرب موید این مطلب است که ایران می خواهد در سیاست خارجی خود، حداقل در روش های آن تجدیدنظر کند که به نظر می رسد این تغییر روش، دستاوردهای خوبی به همراه داشته است.

اما روی دیگر تمرکز دولت برای بهبود اوضاع سیاست خارجی، احتمال مغفول ماندن مساله سیاست داخلی و امور مربوط به مدیریت درون کشور است. حسن روحانی طی تبلیغات انتخاباتی خود به مساله حقوق شهروندی و مسائلی از این دست توجه ویژه ای داشت تا جایی که پس انتخابش بعنوان رئیس جمهور ایران، متن حقوق شهروندی را منتشر کرد. اما به نظر می رسد دولت حسن روحانی با مشکلات زیادی رو به رو هست. از مواضع اخیر برخی روحانیون جناح راست گرفته تا برخی نماینده های مجلس شورای اسلامی، اینطور بر می آید که دولت یازدهم باید سیاست ورزی مناسب تری را برای بهبود سیاست داخلی کشور اتخاذ کند. اهمیت مساله سیاست داخلی در آن است که، بهبود اوضاع در این حوزه می تواند زمینه را برای ادامه ریاست روحانی بر جمهور ایران فراهم کند. اگر مسائل مربوط به جامعه، فعالیت گروه های سیاسی، اوضاع اقتصادی، محیط زیست و... مورد توجه دولت روحانی باشد، سرمایه اجتماعی مناسبی برای شرکت در دیگر هماوردهای سیاسی برای دولت و حامیانش فراهم میکند.

سیاست داخلی مورد نظر در این بحث، بیشتر مساله فعالیت های مدنی در چارچوب قانون اساسی و قوانین جاری کشور است. پرواضح است که وضعیت کشور طی هشت سال گذشته، در حوزه آزادی فعالیت گروه ها و احزاب سیاسی و اجتماعی، مناسب نبوده، از این رو نیاز به بازسازی قوای اجتماعی امری غیرقابل انکار است. شعار اعتدال روحانی، به گفته خود ایشان، قائل به حذف رفتار افراطی و همچنین حذف رفتار تفریط گرایانه است. این را می توان اینگونه تفسیر کرد که دولت روحانی می خواهد اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور و آزادی های تصریح شده در قانون اساسی را بهبود بخشد که لازم است در این زمینه گروهای سیاسی و اجتماعی مطالبات خود را از طریق رسانه ها و گفتگوهای رسمی و غیر رسمی به گوش دولت برسانند.

حمایت دولت روحانی از کنشگران اجتماعی، می تواند هم به پیشبرد توسعه اجتماعی و سیاسی کمک کند، هم می تواند زمینه تداوم حضور دولت وی در قدرت را ایجاد کند. اگرچه عملکرد دولت روحانی و مواضع وزرایش نشان از عزم دولت برای باز کردن فضای سیاسی و اجتماعی دارد، اما به نظر می رسد دیگر کانون های قدرت در حاکمیت، علاقه زیادی به این مساله ندارند و خواهان تداوم وضعیت قبلی در کشور هستند. برای حل این مشکل روحانی باید از سرمایه های اجتماعی خود یعنی کسانی که در انتخابات به وی رای دادند نهایت استفاده را کند و در مواقع لزوم، از توان فکری و اجرایی این افراد در مقابله با افراطی گری ها استفاده کند. دولت روحانی این توانایی را دارد که در پایگاه اصولگرایان و اصلاح طلبان و همچنین دیگر طیف های سیاسی ایران، چانه زنی کرده و یک مسیر میانه را برای احقاق مطالبات حداکثری ملت در پیش گیرد. اما نگرانی حال حاضرکنشگران اجتماعی را نمی توان نادیده گرفت. این نگرانی ناشی از سرمایه گذاری بزرگ روحانی بر مساله سیاست خارجی است، اگر به هر دلیلی این سرمایه گذاری به دستاورد مناسب ختم نشود، نه تنها مساله سیاست داخلی هم به جایی نمی رسد، بلکه امیدهای موجود برای ایجاد شرایط ثابت در عرصه بین الملل نیز از بین می رود.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۳

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰

0

2

پاسخ

متاسفانه یاران محمود و مشایی در وزارت کشور به کارگرفته شدند

پاسخ ها

۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲

وزارت بهداشت هم متاسفانه مانند وزارت کشور در اختیار تندروهای احمدی نژاد گذاشته است

اقای روحانی لطفا" به نتیجه انتخابات 24 خرداد احترام بگذار!

حمید

۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳

تا آقای رحمانی فضلی وزیر کشور باشد اوضاع سیاست داخلی نه تنها بهتر نخواهد شد که وخیم تر هم میشود . مدیران پایین دست در ادارات دولتی بر علیه دولت دکتر روحانی موضع میگیرند و قرماندارو بخشدار این دولت با انها همراهی میکنند ، آقای دکتر روحانی ما کیسه ای برای خودمان ندوخته ایم ولی دلمان از زحمات شبانه روزی که در ستادهای شما کشیده ایم میسوزد .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید