۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 12817

یادداشت روز سلام نو/

احزاب اصلاح‌طلب بیدار شوند

با این وضعیت اگر بنا باشد که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بر همین منوال عمل کند، قادر نخواهد بود که بار سنگین نام اصلاح‌طلبی را به خوبی به شایستگی بکشد و باید منتظر مشکلات بیشتری در آینده باشیم.

یادداشت روز: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با هدف ایجاد ارتباط موثر و بهتر احزاب اصلاح طلب در سال 76 ایجاد شد. در ابتدا نام آن شورای هماهنگی جبهه دوم خرداد بود که پس از چند سال نامش به این عنوان تغییر پیدا کرد. این شورا که اخیرا در تلاش است تا آئین‌نامه جدیدی را داخل خود به تصویب برساند، بصورت سنتی متشکل از نمایندگان 18 حزب اصلاح‌طلب است. شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در چند سال گذشته که اصلاح طلبان از فضای سیاسی کشور به دور بودند، بعضا با صدور بیانیه‌هایی و همچنین جلسات دوره‌ای سعی در حفظ وحدت میان اصلاح‌طلبان داشت. در انتخابات اخیر شوراهای اسلامی شهر و روستا این شورا تلاش بسیاری در دادن یک لیست واحد از اصلاح‌طلبان در انتخابات داشت. البته متاسفانه به دلیل مشخص نبودن راهکارها و همچنین نامنظم بودن سازو کار این شورا و... این ائتلاف نتیجه قابل دفاعی نداشت و افرادی در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان قرار گرفتند که دلبستگی چندانی به اصلاحات نداشتند و علی‌رغم اینکه با نام اصلاح‌طلبی موفق به کسب رای شدند، ولی متفاوتی از خود نشان دادند که برای مثال می‌توان به ماجرای انتخاب شهردار تهران اشاره کرد.

شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، چه چیز را هماهنگ می‌کند؟

نکته حائز اهمیت دیگری که درباره شورای هماهنگی جبهه اصلاحات وجود دارد، آن است که طبق آیین نامه این شورا، هر حزبی که منش اصلاح‌طلبی داشته باشد، فارغ از کیفیت کارکرد و کارنامه‌اش می‌تواند در آن جای گیرد. همین امر هم شاید یکی از دلایل عمده ضعف این شورا باشد.

بعضا احزابی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات هستند که از تحزب فقط نام آن را یدک می‌کشند و حتی بدنه و نیرویی هم ندارند. مواردی از این احزاب هستند که فرسنگ‌ها از کار تشکیلاتی و حزبی فاصله دارند و مجموع آنها صرفا متشکل از چند نفر می‌باشند. در بهترین وضعیت، این احزاب دارای تشکیلات نیم‌بندی در تهران هستند و در شهرستان‌ها بدنه‌ای ندارند. عمده شاخه‌های استانی این احزاب نیز صرفا محدود به یک فرد است و عموما توان کادرسازی و ایجاد تشکیلات را در منطقه ندارند. در حالی که به نظر نمی‌رسد که هیچ‌یک از احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، به معنای واقعی و حرفه‌ای به کار حزبی بپردازند، مشخص نیست که در حال حاضر شورای هماهنگی واقعا چه چیزی را هماهنگ می‌کند.

خاتمی و هاشمی؛ اعتبار اصلاح‌طلبان

اساس و ریشه شکل‌گیری تحزب در جوامع مختلف، جدا شدن از شخص محوری و فردگرایی است. به نحوی که لازم نباشد برای هر تحرک اجتماعی و سیاسی این افراد شاخص باشند که امر به همگرایی کنند و احزاب طی سازوکاری فعالیت‌ نیروهای مختلف را همسو و تقویت کنند. اما به نظر می‌رسد با وجود ده‌ها حزب اصلاح‌طلب هنوز هم نام‌هایی چون خاتمی و هاشمی باشند که به اصلاحات اعتبار می‌بشند.

احزاب اصلاح طلب باید به خوبی بر این امر واقف باشند که اگر اصلاح طلبان از استقبال روبه رو می شوند، هنوز هم بخاطر نام‌های محبوبی است که همراهشان هستند. واگرنه خود شورا و نه هیچ یک از احزاب اصلاح طلب توانایی سازماندهی نیروهای اجتماعی و تاثیرگذاری در افکار عمومی و ایجاد بدنه اجتماعی را ندارند.

در انتخابات 24 خرداد نیز زمانی که اسم این افراد شاخص و حمایت آنها از پشت ائتلاف عارف-روحانی قرار گرفت، منجر به ایجاد نشاط در ایام تبلیغات انتخابات شد و با رایزنی وی و کناره گیری عارف حسن روحانی منتخب مردم شد. اصلاح طلبان نباید از این پیروزی غره شوند بلکه باید بدانند که تاکنون این نام هاشمی و خاتمی بوده که باعث توفیقشان شده و نه خود احزاب اصلاح‌طلب. احزاب اصلاح‌طلب با درک این ضعف بایستی همتی جدی بر کار حزبی واقعی و کادرسازی بگمارند تا در آینده این جریان و کلیت کشور را دچار آسیب نکنند.

شورای هماهنگی و انتخابات مجلس

قدر مسلم انتخابات آینده مجلس یکی از فرصت هایی است که اصلاح طلبان باید به خوبی از آن استفاده کنند و اگر بنا باشد وضع بر منوال انتخابات ریاست جمهوری باشد، نمی توانند امید چندانی به گرفتن کرسی های مجلس داشته باشند. در انتخابات اخیر متاسفانه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات موفق به ایجاد ستادهای انتخاباتی نشد و تنها یک ستاد در تهران داشت که آن هم همچون خود شورا عنوانی بیش نبود و کارکردی نداشت. هرچند که جوانان اصلاح‌طلب این جای خالی را پر کردند و مایه آبروی اصلاحات شدند اما احزاب باید دریابند که لازم دارند تا از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند و به احزابی واقعی تبدیل شوند.

در مثل‌های فارسی می‌گویند با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود. بدیهی است که جریان اصلاحات نباید تا پایان وابسته به نام اشخاص باشد و باید بتواند خود را تقویت کند و متعاقبا اشخاص درون خود را نیز معتبرتر کند. احزاب اصلاح‌طلب نیز با حرف و صحبت نمی‌توانند به تغییر مدنظرشان برسند و باید در وهله اول با درک ضعف‌های خود به ریشه‌یابی مشکلاتشان بپردازند و سپس با اجرای برنامه‌ای دقیق با تشکیلات‌سازی بپردازند.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۸

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۱

ناشناس

|

۱۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱

3

10

پاسخ

هاشمی؛ اعتبار اصلاح‌طلبان؟؟؟؟؟

سلام نو شما دارید چیکار میکنید؟؟؟فقط و فقط خاتمی آبرو و اعتبار اصلاحات اگه بخواییم شخص گرایی کنیم دیگه لطفا هرکی هست و نیست به اصلاحات نچسبونید.

پاسخ ها

سعید

۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱

آیت الله هاشمی رفسنجانی هم در گفتار و هم در رفتار نسبت به رفتارهای گذشته کاملا تغییر کرده و در ندامت و برگشتن از مواضع قبلی ایشون شکی نیست آشکار هست و الآن هم در کنار جناب آقای سید محمد خاتمی عزیز یکی استوانه های بسط و توسعه حرکت و جنبش و گفتمان اصلاح طلبی در کشور هستند.

صالح

۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱

5

هاشمی فعلا در گفتار از عملکرد گذشته اش عقب نشینی کرده و هنوز حرکت عملی جدی نداشته که بخواهیم ایشون کاملا متحول شده بدونیم... ظاهرا سایت سلام نو متعلق به حواریون اقای هاشمی است چون هر روز فقط از ایشون داره میگه و به به و چه چه میکنه... اما قابل توجه اقایون، انتخابات تمام شد... کمی به فکر اقدام های عملی برای بهبود اوضاع کشور باشید... دست بردارید از این سیاسی بازی ها... مردم تا کی باید تاوان دعوای چپ و راست و فلان و فلان رو بپردازن؟ از شعار اب ، برق و نفت مجانی رسیدیم به اینکه الان میخواهیم برای همه چی مالیات بگیریم و ماشاالله کل قسمت های کشور تعطیل شده... اونوقت شماها چسبیدین به اینکه هاشمی چی شد تو 84 پیروز نشد و باخت؟ ول کنین اقا به جای ساختن حزب رای صرف موفقیت در انتخابات یه کاری برای این مملکت بکنید... سه تا نسل از مردم و جوون های کشور سوختن رفتن هوا...

۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱

2

6

حالا اینهمه حرف خوب زده گیر دادید به اون یه تیکه هاشمی؟ اصلا که چی؟ چرا انقدر حاشیه میرید.

داره میگه احزاب اصلاح طلب تعطیلند. گل گفته. راست میگه. اگه هاشمی و خاتمی از اسم اصلاحات دفاع نکنن احزاب اصلاح طلب هیچی نیستند. الان هم الکی مغرورند. 4 تا پیر پاتال نشستن دور هم فکر میکنن حزب دارن

۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱

اصلاح طلبان اگر وزنی داشتند که زیر بلیط راست میانه قرار نمی گرفتند

اصلاح طلب

۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱

1

وقتی هاشمی رفسنجانی،میرحسین موسوی،مهدی کروبی،محمد خاتمی و... برای به پیروزی رساندن انقلاب تلاش می‌کردند...

وقتی جای هاشمی رفسنجانی همیشه کنار امام بود...

وقتی میرحسین موسوی در سِمَت نخست‌وزیری مورد حمایت امام در برابر ارتش بعثی صدام از میهن دفاع می‌کرد...

وقتی امام،محمد خاتمی را با لفظ«فرزند فاضل» خطاب می‌کرد...

وقتی خاتمی در مجامع داخلی و خارجی از اسلام و جمهوری اسلامی دفاع کرده و برداشت‌های نادرست از اسلام و نظام را رد می‌کرد...

وقتی...

«شریعتمداری‌ها» کجا بودند؟؟؟!!!

۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲

چه ربطی به مطلب داشت

پورجم

۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱

0

دراین که جناب خاتمی به عنوان یک چهره کاریزماتیک دارای یک محبوبیت خاص ملی وحتی بین المللی است شکی نیست،همچنین جناب رفسنجانی بارفسنجانی دهه 60 و70 تفاوت زیادی داردوبه عنوان یک چهره اصلاح طلب ومنتقداصولگرایی شناخته میشود وصدالبته وزنه سیاسی سنگینی محسوب میشودودربین اقشارجامعه دارای محبوبیت ومقبولیت است وهمه میدانیم که دولت فعلی هم باحمایت این دوبزرگواربه قدرت رسید،

اماجریان اصلاحات بایستی سازوکارمشخص ومدونی راپایه ریزی نماید ودرزمان حیات این بزرگواران چهره های جوان تر وموردتاییدایشان رابه جامعه معرفی نمایدتابتواننداصلاحات واصلاح طلبان رابه سرمنزل مقصودبرسانند،اکثریت مردم حامی وطرفدار اصلاحات هستندوتداوم این حمایت نیازمندبرنامه ای ساختاری است.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید