۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 13046

یادداشت روز سلام نو/

مسئول امنیت کشور کیست؟

حال که بحث نظارت بر عملکرد وزارت اطلاعات، وزارت کشور و وزارت امور خارجه اینچنین با حرارت توسط نمایندگان پیگیری می‌شود، بد نیست که این خواسته را مطرح کنیم که نمایندگان در خصوص کیفیت عملکرد سایر نهادها نیز بحث و گفتگو کنند و حداقل نظراتشان را مطرح کنند.

یادداشت روز: موضوع دیدار کا‌ترین اشتون در سفارت اطریش در حالی خبر ساز شده که چندی پیش نیز ملاقات هیئت پارلمانی اروپا در سفارت سوئیس اعتراضات زبادی را برانگیخت. نمایندگان مجلس، وزیر امور خارجه و وزیر اطلاعات را مسئول این اتفاقات می‌دانند. جواد ظریف نیز برای پاسخ به سوالات(!) نمایندگان به صحن مجلس فرا خوانده شده است.

فارغ از بحث کیفیت و چگونگی دیدارهای اشتون در ایران، در تمام استدلال‌ها گفته می‌شود چون وزیر اطلاعات مسئول امنیت کشور است و وزارت امور خارجه باید نسبت به جزییات سفرهای مقامات خارجی به کشور مطلع باشد. لذا بی‌خبری این وزرا از این دیدار‌ها قابل باور نیست و رخ دادن آنها در صورت اطلاع نیز خیانت محسوب می‌شود.

هرچند که این گفته درست است اما آیا در ایران فقط وزارت اطلاعات مسئول امنیت است؟ صرفا این وزارتخانه کارهای امنیتی انجام می‌دهد و رفتارهای مشکوک را زیر نظر دارد؟ اما نهادهای موازی دیگر که رسالتشان را محافظت از نظام و انقلاب اسلامی می‌دانند چه وظایفی دارند؟

انتظار می‌رود وقتی یک گروهک تروریستی گمنام و کم‌توان به راحتی 5 مرزبان کشورمان را به گروگان می‌گیرند، نهادهای مسئول در این زمینه نیز وارد عمل شوند و مجلسیان در خصوص کیفیت عملکرد آنها هم اظهار نظر کنند.

نهادهای امنیتی که در سال‌های گذشته خود را موظف به حفاظت از اصول انقلاب و نظام می‌دانستند در زمینه آزادسازی این مرزبانان چه اقدامی انجام داده‌اند که با وجود گذشت این همه مدت هنوز سربازان کشورمان در دست تروریست‌ها اسیر هستند؟

اگر طبق قانون اساسی وظایف هر نهاد و ارگانی به وضوح مشخص باشد و شاهد موازی‌کاری‌های رایج نباشیم، به راحتی می‌توان مسئول بروز هرگونه اتفاقی را پیدا کرد و این‌چنین بر روی عملکردش اعمال نظارت را انجام داد.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۷

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۲

ناشناس

|

۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴

24

3

پاسخ

عادت جریان اصلاحات شده که هر وقت به یه چیزی گیر می دن می ره یه چیز دیگه رو می کشه وسط تا بگه اون موضوع بی اهمیت بوده... بله این اشتباه وزارت اطلاعات و وزارت خارجه خیلی بزرگتر از گروگان گیری آن چند سرباز بدبخت است... گاهی یک چیز خارج از توان است و عوامل خارجی در آن اثر می گذارند و آدم اشتباه می کند و گاهی یک نفر عمدا اشتباه می کند که خیلی خطرناک تر است.

پاسخ ها

۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵

در تایید فرمایش دوستم باید بگم از جهتی هم جریان دیدار با فتنه گران پراهمیت است که این فتنه گران بودند که سلب امنیت از کشور شدند. مگر یادمان رفته که آنان موجب کشته شدن و یا نا امن شدن وطنمان شدند؟ حتی این گروگان گیری یا هر اقدام ضد امنیتی را هم به نوعی میتوان ناشی از نا امن کردن این ...ها دانست.

۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵

اگه گفته میشه مشکلات سیاسی یا ... نداریم پس دیگه ناراحتیتون از چیه ! نکنه به خودتون هم شک دارید ؟!

حسین

۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵

0

واقعیت این است که کسانی که ذاتاً موظف به تامین امنیت ملت هستند به امور دیگری پرداخته اند و این (تعریف شده باشد یانه) از مصادیق فساد شدید اداری است فرض بفرمایید قلب شما کاری شبیه معده انجام دهد و معده کاری شبیه کار قلب. دست کارهای پا و گوش را به عهده بگیرد و گوش بخواهد راه برود... کسی باید جلوی این هرج و مرج را بگیرد وقتی روی دیوار بیمارستان پلاکاردی با مضمون سیاسی و حتی مذهبی (و بسیار خوب) می بینیم نباید خوشحال شویم چون احتمالاً فردای آن روز سازمان تبلیغات پیام بهداشتی و درمانی خواهد داد!

حال به نظر می رسد نهادهای امنیتی هم وارد مسایل سیاسی جناحی و اقتصادی و بازرگانی...شده اند و البته اندک مسایلی را هم که حواسشان جمع است مربوط با پاییدن مردم است نه خطراتی که مردم را تهدید می کند!

سلام نو با دقت بخون قابل انتشاره

طهورا

۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵

موضوع مهمتر از اونی که که در درک وفهم شمابگنجه. تاهمینجا هم که سکوت کرده مجلس خواسته ببینه تا کجا پیش میره دولت .دیگه سکوت جاییز نیست همه جوره با دولت راه اومدن که دارن کشور به باد میدن.

مهدی

۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵

این فتنه اگه نبود چی میگفتید متاسفم که هیچ وقت نمیفهمید الت دستید

۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۵

دیدار با مادری داغدیده و مظلوم فتنه گری است؟؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید