۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 13703

یادداشت روز سلام نو/

اشتباه بزرگ اصلاح‌طلبان

در شهرستان های کوچک و متوسط آراء مردم در اولویت اول به مهدی کروبی و در نوبت دوم به هاشمی رفسنجانی اختصاص دارد. فلذا اگر هاشمی به میان مردم حرکت می کرد تلقی موجود در خصوص خود را از بین می برد و در شهرستان ها از کروبی پیشی می گرفت.

یادداشت روز-محمد فتحی‌زاد: بررسی نقاط ضعف و قوت جریان اصلاحات یکی از کارهایی است که می تواند نسل جدید این جریان سیاسی را با موفقیت‌ها و اشتباهات اصلاح‌طلبان در گذشته آشنا کرده تا بدین طریق اگر حرکت مثبتی در گذشته انجام شده است در آینده نیز امتداد یابد و اگر هم اشتباهی توسط نسل گذشته اصلاحات انجام شده در آینده تکرار نشود. یکی از اشتباهات جریان اصلاحات در طول چندین دهه فعالیت خود عدم همگرایی در سال 1384 بود. انتخابات سال 84 یادآور اشتباهات بزرگی از جانب اصلاح طلبان بود که محصول آن 8 سال حاکمیت بی چون و چرای اصولگرایان، روی کار آمدن پدیده احمدی‌نژاد و از بین رفتن ثروت های ملی و همچنین آزادی های اجتماعی ای که در دوره اصلاحات کسب شد.

به عبارت دیگر نخستین اشتباه برخی جریان‌های اصلاح‌طلب این بود که از سال 1376 به بعد درصدد حذف هاشمی برآمدند و فراموش کردند که داشتن یک  متحد قدرتمند در عرصه سیاست یکی از بزرگترین امتیازاتی است که هر جریان سیاسی باید در جهت بدست آوردن آن بکوشد. با تمام این اوصاف اشتباه بزرگتر اصلاح طلبان در سال 1384 و در امتداد اشتباه اول آن ها رخ داد. در حقیقت این اشتباه که صد البته شخص آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در آن شریک است، عدم اجماع بر سر کاندیدای واحد در دور اول انتخابات ریاست جمهوری بود.

در سال 1384 هاشمی رفسنجانی به لطف برخی اصلاح طلبان و اصولگرایان در میان مردم به نماد اشرافیت و دیکتاتوری تبدیل شده بود. در این سال برخی از روشنفکران صد در صد مخالف هاشمی پشت سر مصطفی معین جمع شده و به تبلیغ بر علیه هاشمی رفسنجانی مشغول شدند و در نهایت در دور دوم انتخابات ناچارا به حمایت از هاشمی رفسنجانی پرداختند که در متقاعد کردن هوادارا خود برای این کار ناموفق بودند.

به گزارش سلام نو، ماشاالله شمس الواعظین پس از انتخابات در این رابطه گفت: اجازه دهید از این عبارت هرچند هم تند و رادیکال باشد استفاده کنم چرا که ظاهراً عبارت دیگری نمی توان به جای آن به کار برد: "مردم از اصلاح طلبان تشکیلاتی دورویی دیدند". آنها هفته قبل به مردم گفتند برای اینکه هاشمی رأی نیاورد به معین رأی بدهند و هفته بعد به مردم گفتند به هاشمی رأی بدهند تا احمدی نژاد رأی نیاورد.

خشایار دیهمی نیز پس از انتخابات در این رابطه گفت: دور دوم انتخابات مسابقه ای فردی بود بین آقای احمدی نژاد و آقای رفسنجانی که هر قدر هم که نیروی روشنفکری پشت او جمع شد نتوانست نکات منفی او را جبران کند و سرانجام نتیجه ای به دست آمد که به نظر شگفت انگیز می آید اما واقعیت جامعه نیست.

نکته مهم دیگر در مورد انتخابات سال 1384 آن است که حلقه حفاظتی هاشمی رفسنجانی مانع از حرکت هاشمی به میان مردم و جمع آوری رای اقشار آسیب پذیر جامعه در روستاها و شهرستانها شد. اما با تمام این اوصاف با نگاه به آمار های موجود به روشنی می توان دریافت که در شهرستان های کوچک و متوسط آراء مردم در اولویت اول به مهدی کروبی و در نوبت دوم به هاشمی رفسنجانی اختصاص دارد. فلذا اگر هاشمی به میان مردم حرکت می کرد تلقی موجود در خصوص خود را از بین می برد و در شهرستان ها از کروبی پیشی می گرفت.

در این بین اما محمود احمدی نژاد و مهدی کروبی از فرصت استفاده کرده و دست بر روی اقشار آسیب پذیر جامعه گذاشتند. آن ها که می دانستند طبقات روشنفکر جامعه از معین حمایت خواهد کرد تصمیم گرفتند تا در غفلت هاشمی رفسنجانی با استفاده از ادبیات توده وار، رای اقشار آسیب پذیر را از آن خود کنند؛ تلاشی که بیش از همه برای کروبی موفقیت آمیز بود و سبب شد تا وی بتواند در شهرستان های کوچک و متوسط آراء مردم را بیش از همه به دست بیاورد.

کروبی در این مسیر چنان موفق عمل کرد که حتی محمود احمدی نژاد هم که از همان گفتمان کروبی بهره می برد فاصله فاحشی با او پیدا می کند. بررسی آمارها نشان دهنده آن است که در شهرستان‌های کوچک به طور متوسط در ۲۰۰ شهرستان کوچک کروبی با (۲۲٫۲ درصد)، هاشمی با (۲۱٫۲ درصد)، معین با (۱۵٫۳ درصد)، احمدی نژاد با (۱۵ درصد) و قالیباف با (۱۴٫۴ درصد) به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کرده‌اند. همچنین در شهرستان های متوسط به طور میانگین کروبی با (۲۲٫۷ درصد)، هاشمی با (۲۱٫۵ درصد)، احمدی نژاد با (۱۶٫۲ درصد)، معین با (۱۶٫۱ درصد) و قالیباف با (۱۵٫۵ درصد) به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را داشته‌اند. اما در شهرستان های بزرگ که به طبع رای مردم سیاسی تر است، احمدی نژاد و هاشمی در صدر جدول قرار داشتند و کروبی در انتهای جدول. با این اوصاف اگر معین به نفع هاشمی کنار می رفت نمی توانست تمام هواداران خود را متقاعد به همراهی با هاشمی کند، زیرا کارنامه هاشمی در برخورد با روشنفکران به نحوی بود که در آن زمان وجهه بد ایجاد شده برای هاشمی برای این طبقه از جامعه با اب زمزم هم پاک نمی شد.

اما اقناع این طیف برای حمایت از کروبی که خود از اعضای اصلی اصلاحات و حامیان نسبی روشنفکران بود، کار ساده ای بود. همچنین اگر هاشمی به نفع کروبی کنار می رفت رای وی در شهرستان های کوچک و متوسط، قطعا به سبد کروبی که تبلیغات خود را روی اقشار فرودست نهاده بود اضافه می شد. در شهرستان های بزرگ نیز کروبی به لطف حمایت هاشمی و معین رای 13.8 درصدی خود در این مناطق را به رای 24.8 درصدی احمدی نژاد نزدیک می کرد. لذا با این برآیند می توانست در شهرستان های بزرگ رایی مشابه احمدی نژاد و حتی بیشتر از احمدی نژاد داشته و در شهرستان های کوچک و متوسط  با اختلافی فاحش از احمدی نژاد جلو  بیافتد.

در صورتی که اگر کروبی به نفع هاشمی کنار می رفت آراء وی به سبد هاشمی سرازیر نمی شد. جهانبخش خانجانی در مصاحبه با سلام نو در رابطه با انتقال آراء کروبی به سمت احمدی نژاد در دور دوم انتخابات می گوید «بیش از ۷۰ درصد آراء آقای کروبی به سمت احمدی‌نژاد رفت، زیرا گفتمان احمدی‌نژاد یک گفتمان توده وار بود و از ادبیاتی استفاده می‌کرد که مردم فکر می‌کردند ارمغان جدیدی برای طبقات آسیب پذیر آورده است.» با تمام این اوصاف متاسفانه اجماع بر سر حجت الاسلام کروبی صورت نگرفت و در نهایت کاندیدای حزب کارگزاران با کسب ۲۱٫۱۳٪ درصد آراء در جایگاه اول محمود احمدی نژاد با کسب ۱۹٫۴۳٪ درصد آراء در جایگاه دوم و مهدی کروبی با کسب ۱۷٫۲۴٪ درصد آراء در جایگاه سوم قرار گرفت.

سردار امیر علی امیری بعدها در مورد چگونگی پیشی گرفتن احمدی نژاد از کروبی در یک سایت خبری نوشت «در 48 ساعت آخر فرصت تبلیغاتی شبکه تبلیغی قالیباف که مورد حمایت بخش اصلی اصولگرایان بود، به سمت احمدی‌نژاد که اقبال مردمی بیشتری را جذب کرده بود، گردش کنند و در نتیجه احمدی‌نژاد در دور اول توانست با اختلاف کمی نسبت به کروبی نفر دوم شود.» بدین ترتیب اصولگرایان از میان سه کاندیدای خود (احمدی نژاد، قالی باف، لاریجانی) احمدی نژاد را که در شعارهایش طبغات محروم را نمایندگی می کرد انتخاب کردند و اجماعی نانوشته بر روی وی انجام دادند. در صورتی که اصلاح طلبان از فعل اجماع دوری کردند و محکوم به شکست شدند. بدین ترتیب احمدی نژاد سختترین رقیب خود را که شعارهای یکسانی با وی سر می داد از میدان به در کرد و در دور دوم انتخابات به رویارویی با هدف بسیار آسان خود(هاشمی رفسنجانی) رفت به عبارت بهتر احمدی نژاد به لطف اصلاح طلبانی که در بدنامی هرچه بیشتر هاشمی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده بودند و در دور دوم انتخابات بدنبال حمایت از وی بودند، توانست هاشمی رفسنجانی را مسبب تمامی بد بختی های ملت ایران جلوه داده و رای طبقات فرودست جامعه و رای سایر کاندیدا ها را به سمت خود سوق دهد.

خشایار دیهمی در این باره می گوید «آقای احمدی نژاد در دور اول شش میلیون رأی آورد و اصلاح طلبان چهار میلیون نفر و ... اما دور دوم انتخابات مسابقه ای فردی بود بین آقای احمدی نژاد و آقای رفسنجانی که هر قدر هم که نیروی روشنفکری پشت او جمع شد نتوانست نکات منفی او را جبران کند و سرانجام نتیجه ای به دست آمد که به نظر شگفت انگیز می آید اما واقعیت جامعه نیست.  اگر مردم واقعاً طالب آقای احمدی نژاد بودند حتماً در دور اول او می بایست چنین رأی شگفتی می آورد. آقای رفسنجانی نماد نوعی اختلاف طبقاتی در جامعه بود و آقای احمدی نژاد از این فرصت بخوبی استفاده کرد و ابزار آن را هم در دست داشت، بنابراین دیگر انتخاباتی در کار نبود بلکه مسابقه دونفره بود.»

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱۵

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷

9

6

پاسخ

دروغه...

صالح

۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷

7

اره شما مشغول باشید به سال 84 و انتخاباتش و اینکه چرا جناب هاشمی رییس جمهور نشد و مثلا احمدی نژاد شد رییس جمهور. اینقدر هم تو این عوالم چرخ بزنید و دنبال خبر این و اون از مخالفاتون باشین و درست مثل اونا همه چیز رو گردن این و اون بندازید تا هشت سال روحانی هم تموم بشه و مملکت باز هم به نقطه بدبختی نزدیکتر بشه.همه تون سر و ته یه کرباسید خداییش.

مقدم

۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸

30

1

همون رفسنجونی که ازش حرف میزنی رئیس فتنه گرانه

پاسخ ها

بهزاد

۲۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹

فتنه گر آن است که دروغ گفت؛ تهمت زد؛ و مردم را خس وخاشاک نامید.

امید خراسانی

۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰

اگه چیزایی که شما می بافید فتنه گریه ما همه فتنه گریم. درود بر فتنه گران . خدا روساشونو به سلامت داراد !

۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸

0

10

احمدی نژاد در سال 84 ابزار رقابت دو نفره را در دست داشت آن ابزار تزویر و دروغگویی و صد البته و به گفته آقای ... صدا و سیما بودند. ولی دو سوال خیلی مهم باقیست اول اینکه در سال 88 احمدی نژاد چه ابزاری در دست داشت و دوم و مهمتر اینکه چرا اکثر اقدامات احمدی نژاد باعث تخریب زیربنایی کشور شد؟ منظورم اینست که اگر هیچ کاری نمی کرد مملکت کمتر از این تخریب می شد؟ آیا این کار عمدی بود؟

کبری

۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸

3

3000000000000میلیارد دزدی ماجرای کردان-رحیمی-بی کفایتی بی اخلاقی وهزاران مورد دیگر ثمره دولت 9و10 هست

۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸

4

از نظر من هدف اهمدی نژاد نابودی رهبر عزیزمان بود

۲۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹

هدف الف نژاد نابودی کینه توزانه یاران امام خمینی بود که انجام داد. اما خودش هم در آتشی که به پا کرده بود؛ خاکستر شد.

داود

۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸

من نمی خواهم از کاسبان فتنه حمایت کنم اما بنظرمی رسه که این همه نه به هاشمی هم ذره ای تغییر در او ایجاد نکرده و او هنوز همان سردار سازندگی فئودالها و سرمایه داران است و سردار تخریب ضعفا و طبقه متوسط . از یاد نمی بریم که در طول 8 سال ریاست جمهوری ایشان همواره مشکلات به تبعات نظام شاهنشاهی و 8 سال جنگ حواله می شد الان هم به نظر می رسد 8 سال باید منتظر حواله مشکلات به آقای احمدی نژاد باشیم. در حالی که بهترین وضعیت مردم پس از انقلاب مربوط به سال 1389 و تصدی آقای احمدی نژاد بود و او اگر سیاست داشت و سیاست خارجی را پیش می برد عمراً که هاشمی مجال بروز و ظهور پیدا می کرد. اکنون هم بر کسی پوشیده نیست که رای روحانی از طبقه متوسط محصول حمایت خاتمی است و نه هاشمی

هاتف

۰۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹

چرا هیچکدام از دوستان به موضوع اصلی نوشتار که تحلیل آراء مردم ور مقطع 84 است توجه نکرده و صرفا برداشت لحظه ای خودشان را نگاشته اند؟!

این تحلیل اگر درست باشد آینده پیش رو را نشان می دهد یعنی هم کاندیداها و هم نخبگان باید در چنین مواقعی منافع شخصی را کنار بگذارند و برای رفع خطر بزرگتر به خطر کوچکتر تن دهند.

فرهادی از مرودشت

۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹

2

به دادمرودشت فارس بسید که نماینده واستانداردست دردست یکدیگرنموده و تمام منافذ شهررابسته اند..مرودشتی ها نزدیک به 70 درصد به آقای روحانی رای داده اند ولی الان پشیمان پشیمان هستند. هنوز درروی همان پاشنه می چرخد خواهش داریم این استان ، ندار را زودتر عوض نمایید

جواب داود

۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۹

او اگر سیاست داشت؟؟؟ سیاست خارجی را پیش می برد؟؟؟

کجای کاری آقا داوود سال 89 شروع بدبختیهای اقتصادیمون بود زیرا نتایج سالهای قبل بی تدبیری نمایان گردید

۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰

اشتباه بزرگ را ملت ایران مرتکب شدند که فکر می کردند علی آباد هم دهی است .

۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۱

در این تحلیل به ثخلفات گسترده ی برخی نهادهای خاص برای رای آوری یک فرد خاص و تخریب یک فرد خاص و نیز به علل قهر برخی از مردم با صندوق های رای در سال 84 پرداخته نشده است...!در ضمن نپذیرفتن مسوولیت رهبری اصلاحات از سوی آقای خاتمی با این که مردم این مسوولیت رابر دوش ایشان نهاده بودند از دیگر اشتباهات است که به آن پرداخته نشده است...!

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید