حرف روز سلام نو/

اهمیت توجه به تقوا در انتصاب مدیران

اگر اخلاق مدیریتی و امانت‌داری رعایت نشود، این گروه‌ها و تشکل‌ها نه در اختیار عامه افراد قرار نخواهد گرفت، بلکه به ابزاری تبدیل خواهد شد برای تیم‌سازی‌های شخصی.

سرویس سیاسی: در احادیث و روایات دینی تاکید بسیاری بر مفهومی به نام تقوا شده است. چنانکه قرآن کریم نیز بارها و موکدا مومنان را امر به تقوا کرده است. «یاایها الذین آمنوا اتقوا الله»

شاید تقوا در زمانی که امکان معصیت وجود نداشته باشد، اهمیت والای خود را نشان ندهد. اما آنجا که امکان انجام معصیت برای انسان وجود دارد، آنگاه این تسلط بر خویشتن در آزمون‌های سخت‌تری قرار گیرد.

طبیعتا وقتی انسان در قدرت قرار بگیرد یا امکانات و سازوکاری برای تعیین تکلیف در اموری خاص به او محول شود، اهمیت تقوا دوچندان حس می‌شود. هنگامی که یک مسئولیت به انسان سپرده می‌شود، آنجاست که تقوا نمودی پررنگ‌تر پیدا می‌کند تا مبادا فرد در مسئولیتی که به او سپرده شده خیانت کند و از آن نه برای منافع ملت بلکه در جهت منافع شخصی استفاده کند.

به طور مثال مدیریت گروه‌ها و تشکل‌ها از جمله امور پراهمیتی است که بایستی در انتصاب مدیران این امور، به تقوای افراد توجه ویژه‌ای شود. چراکه اگر اخلاق مدیریتی و امانت‌داری رعایت نشود، این گروه‌ها و تشکل‌ها نه در اختیار عامه افراد قرار نخواهند گرفت، بلکه به ابزاری تبدیل خواهند شد برای تیم‌سازی‌های شخصی. آنجاست که اگر مدیر منصوب تقوا پیشه کند می‌تواند بر هوای نفس غلبه کرده و اینگونه امکانات عمومی را در جهت منافع شخصی خرج نکند.

امام علی علیه السلام می فرماید: «اشجع الناس من غلب هواه؛ از همه مردم شجاعتر کسی است که بر هوای نفسش غالب باشد». روح تقوا همان خود نگهداری و تسلط بر خویشتن است که وقتی مسئولیتی بر عهده فرد گذاشته می‌شود اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۷

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶

2

1

پاسخ

واقعا گشده ما در مدیریت تقواست.

پاسخ ها

قانون دوست

۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷

به نظر من بعد از 35 سال تجربه گمشده واقعی ما در مدیریت فقط و فقط "قانون خوب" است.

اگر باور ندارید بروید از مدیران کشور سنگاپور سوال کنید: چه کار کردید که رتبه اول جهان در نبود فساد اداری مالی را کسب کردید؟

بروید از مدیران کشور سوئد سوال کنید: چه کار کردید که میزان رضایتمندی مردم از سیستم بهداشت و خدمات درمانی کشورتان به عدد غیر قابل باور 99.3 درصد رسیده است؟

سوال کنید تا بیاموزید

سواکردن عیب نیست بد مدیریت کردن عیب است

۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷

0

ملاک شما برای تشخیص "تقوای" افراد چیست؟

تقوا یک امر درونی انسانهاست وقابل کشف هم نیست.

آقای خاوری حد اقل 30 سال به عنوان یک مدیر با تقوا به بالاترین سمت های مدیریتی مالی رسید اما بعداز فرار از ایران مشخص شد ماهیت آن مدیر با تقوا چیست!

یا صحبتهایی که در مورد رییس جمهور فبلی و تقوای ایشان و حتی نظر داشتن امام زمان نسبت به ایشان بیان شد همگان دیدیم که چه شد!

یادمان نمی رود سالهای مدیدی در کشور مان ملاک تقوای افراد برای کسب حداقل امتیازات شهروندی :داشتن موهای کوتاه - داشتن ریش به ویژه آنکادر شده- بستن دکمه یقه - انداختن پیراهن روی شلوار - داشتن تسبیح در دست- حضور در نماز جمعه به ویژه صف اول- پایین انداختن سر هنگام صحبت با دیگران بود- ......................!!!!

محمدعلی صاحبی خسرویه

۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۷

تقوا بنیان زندگی انسان هاست. بهترین کسان درنزد خداوند باتقواترین آنهاست. مسئولیت درنظام اسلامی بایدبه بهترین کسان درنزدخدا به عنوان امانت سپرده شود. فساد درجامعه نتیجه واگذاری امورمهم به افراد بی تقوی وکم تقوا می باشد. اندیشمند فرانسوی می گوید: قبل ازتسلط برجهان بایدبرخویش مسلط بود.واگذاری اموربه کسی که برخود تسلط ندارد، فاجعه باراست.شهیدمطهری می فرماید: چودزد با چراغ آید، گزیده تر کالا برد لذا برای جلوگیری ازفساد وتباهی جامعه بایستی لباس تقوی برفکرواندیشه افراد مخصوصاً کسانی که مسئولیت اجتماعی - سیاسی واقتصادی دارند؛ پوشانده شود.

شاد

۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸

فقط فامیل بازیه تقوا اهمیت نداره

وگرنه خواهرزاده روحانی که ٢٧سالشه در سمنان سابقه اش موجوده امروز با موه ای ژل زده ریسس مرکز ارتباطات مردمی نمیشد تا فقط ارتباط را بخونه

۰۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸

تقوا تقوا تقوا

35 سال است که دارید با کلمات بازی می کنید

35 سال است که هر هفته از تریبونهای نماز جمعه دارید با این کلمه بازی می کیند

نتیجه بازی با کلمات شما شده صد ها میلیارد دلار خسارت به بنیان کشور نابودی اقتصاد اخلاق و فرهنگ عقب افتادگی غیر قابل جبران کشور

نابودی محیط زیست و منابع زیر زمینی کشور و...................

اگر کمی به آنچه که می گوید(تقوا) اعتقاد داشتید ویا ذره ایی (تقوا) در وجودتان بود دوباره به تجارب تلخ گذشته وبازی با کلمات رجعت نمی کردید

بروید ببینید سایر کشورهای دنیا چگونه پیشرفت کرده اند و رفاه و رضایتمندی را برای مردمانشان آورده اند

بی نام

۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹

سالهاست تقوی در کشور ما یک ابهام است . باید دید تقوی و فروتنی به عنوان مکملی از تظاهرات دینی مد نظر است که در کسب جاه و مقام بکار آمده یا نه تقوی و فروتنی زائیده از ایمان عمیق و بی تفاوتی در قبال مادیات ولی شور پیگیری اقناع و ارضائ های معنوی. این هم در افرادی بارور میشود که انگیزه علمی ،تخصصی و دنیایی پاک دارند . اینکه مدیران ما از این زمینه اولیه دور شده باشند .همان میشود که .......

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید