حرف روز سلام نو/

شهرداری که مردم را به جریمه شدن تشویق می‌کند!

به نظر می‌رسد که این وضعیت در شان شهری در نزدیکی پایتخت ایران نباشد و شورای شهر بومهن برای جلوگیری از گسترش دامنه این اتفاقات لازم باشد که تغییراتی اساسی را در شهرداری این شهر کلید بزند.

حرف روز:
وقتی از پایتخت ایران به سمت شرق حرکت کنیم به شهری می‌رسیم که نامش حداقل برای تهرانی‌ها آشناست. بومهن شهری با جمعیت واقعی حدود 60 هزار نفر است که به لحاظ تجاری و اقتصادی حائز اهمیت بوده و همچنین بواسطه درگیر شدن با مساله جابجایی جمعیت از تهران و گسترش ساخت‌وساز در آن جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

اما با توجه به قدیمی و ناکارآمد بودن سیستم شهرداری بومهن، دستی بودن سندهای املاک این شهر مشکلات بسیاری را برای ساکنین آن فراهم کرده است. همین مساله و عدم مدیریت مناسب در شهرداری این شهر باعث شده که اهالی و ساختمان‌سازها برای ساخت و ساز در بومهن دچار مشکلات فراوانی شوند.

بیشتر بسازید، بعد جریمه بدهید!

در بیشتر شهرهای کشورمان قوانین اینطور وضع شده‌اند که سازنده یک سازه در طبقات بالا و خصوصا بیش از 4 طبقه، بایستی قبل از شروع کار جواز ساخت آن تعداد طبقات را از شهرداری دریافت کند. اما وضعیت جالب توجهی که در بومهن وجود دارد به گونه‌ای است که اساسا شهرداری این شهر در ابتدا مجوز ساخت تعداد طبقات بالا را صادر نمی‌کند!

شنیده‌های «پایگاه خبری تحلیلی سلام نو» حاکی از آن است که توافقی نانوشته و عرفی میان شهرداری بومهن و سازندگان صورت گرفته که سازندگان پس از اتمام ساخت ساختمان خود در تعداد طبقه مدنظرشان، طی یک پروسه خاص و توافقاتی جریمه‌ای را به مسئولان شهرداری پرداخت کنند و ماجرا خاتمه پیدا کند. طبیعی است که در آن شرایط سازنده ناگزیر است که برای جلوگیری از تخریب ساختمانش، مبالغ بالایی را به عنوان جریمه پرداخت کند. این روند نامطلوب همواره مورد توجه نقادان و مدیران با تجربه بوده است. اما اخیرا مشکلات سازندگان در بومهن دوچندان شده است.

یک ساختمان‌ساز که به خاطر عدم توافق با شهرداری، اخیرا ساختمانش تخریب شده در این رابطه به سلام نو گفت: ما از همان اول برای سند 6 دانگ ملکمان جواز گرفتیم و برای ساخت و ساز، شهرداری به ما فیش شروع به کار داد. به ما گفتند برای ساخت 4 طبقه که مشکلی وجود ندارد، اما شما هر تعداد طبقه که خواستید بسازید.

وی در ادامه گفت: به ما گفتند پس از اتمام کار ساختمان، ما پرونده را به کمیسیون ماده صد می‌فرستیم و یک جریمه معقول می‌گیریم. اما حالا که کار تمام شده و توافق لازم صورت نگرفته، شهرداری دستور تخریب ساختمان ما را صادر کرده است.

160 ساختمان در انتظار تخریب

در همین رابطه یک منبع آگاه در شهرداری بومهن به سلام نو اعلام کرده که این وضعیت برای حدود 160 ساختمان در بومهن وجود دارد. مشخص است که سوء مدیریت در هدایت ساخت‌وسازها که منجر به ساخت بناهای بسیار و تخریب آنها شود چیزی جز اتلاف سرمایه‌های مردم نیست که صرفا به خاطر بی‌درایتی برخی از مدیران رخ می‌دهد.

بدیهی است که شهرداری هر شهری خود باید اولین حافظ قانون و مدافع قانون‌مداری باشد، نه آنکه خودش بی‌قانونی را تبلیغ کند. نحوه مدیریت این شهر اقماری تهران انتقاداتی را به وجود آورده که به نظر می‌رسد در صورت عدم رسیدگی شورای شهر مربوطه به اعتراضات جدی‌تری تبدیل شوند.

در یکی از موارد مشابه، پس از عدم حصول توافقات مورد نظر، شهردار بومهن شخصا بر سر صحنه تخریب یک ساختمان حاضر شده تا کار به شکل مطلوب وی صورت بگیرد که در نهایت با بالا گرفتن تنش کار به زد و خورد فیزیکی با کارگران ساختمان در حال ساخت کشیده شده است.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۷

در انتظار بررسی: ۳

غیر قابل انتشار: ۱

محبوبه

|

۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱

0

5

پاسخ

بالاخره یکی دلش به بومهن سوخت و مطلبی نوشت از شما تشکر میکنم

گفته میشه اقای رجایی نیا عا حفظ شهردار بومهن است و اصرار به ادامه کف خودار شهردار ما دارد خواستم بگم به ایشان چه ربطی داره ایشان غیربومی هستند چنانچه به حرف خود اصرار ورزند

مردم بومهن ایشان را مقصر و به سبزوار خواهن فرستاد تا ادامه زندگی اش را در خانه پدریش باشد دیگر تصمیم غلط برای بومهنی ها نگیرد

بی نشان

۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱

4

جالب این است که بیشتر این ساختمان های ساخته شده مقابل ساختمان شهرداری بومهن است

بی طرف

۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱

به نظر بنده اول باید به کار این شهردار توسط مقامات رسیدگی شود .جالب اینکه جواز ساخت در روستا ها 2 طبقه رو پیلوت می باشد .

ناشناس

۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱

تکلیف افرادی که این واحد های از این آپارتمان ها را پپش خرید کرده اند چیست ؟! این ساختمان ها که یک شبه از زمین سر در نیاورده صد در صد حرف شما درست است مقصر اصلی شهردار بومهن است . شاید هم نیتی در کار است مثلا بالا بردن ارزش زمین های اطراف بومهن ( پردیس و رودهن )

۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱

بومهن شهری است با خانه هایی با عمر بیشتر از 40 تا 50 سال که نیاز به ساخت و ساز دارد اگه به این کار ادامه دهند سازنده ها از ساخت و ساز در شهر بومهن خودداری کرده و جهت سرمایه گذاری به شهر های دیگر می روند و هیچ کس جزء مردم شهر بومهن ضرر نمی کنن خواهشن کمی به فکر مردم باشید . باید سرمایه مردم را یک شبه به باد فنا داد.

نامدار

۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱

بابت توجه شما کمال تشکر را داریم لطفا از طریق اطلاع رسانی در سایت های دیگر پیگیر این خبر باشید به نظرمن تراکم 5 طبقه روی پیلوت مناسب است و باعث پیشرفت منطقه نیز می شود.

سبحان

۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱

6

نمیدونیم چرا تا حالا شهردار بومهن عوض نشده. این شهردار خیلی زود خودش رو نشون داد. اگه وضعیت به این شکل پیش بره برای دور بعد کسای دیگری رو برای شورای شهر انتخاب میکنیم که همچین شهردارهایی سر کار نیارن

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید