۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 19000

حرف روز سلام نو/

نقد اصلاحات «مساله» نیست

شاید این بار بد نباشد که به نسل جدید اعتماد شود تا این نسل با استفاده بهینه از کارنامه گذشته اصلاحات و تجربه بزرگان این جریان بتواند بنایی مستحکمتر از پیش در قواره اصلاحات بنا کند.

حرف روز - مهدی جعفری: مدتی است که مباحثی با موضوع نقد درونی عملکرد اصلاحات در پایگاه خبری تحلیلی سلام نو و پس از آن در برخی دیگر از رسانه‌های مجازی و مکتوب کشور آغاز شده است.

در این میان بازخوردهای متفاوتی نسبت به این مساله از سوی سیاسیون صورت گرفت. بر خلاف آنچه برخی پیش‌بینی می‌کردند، جریان افراطی اصولگرا نه تنها نتوانست از این مساله سوء استفاده کند، بلکه زمینه بعضی تخریب‌ها به واسطه این نقد درونی از آن‌ها گرفته شد. در میان فعالین اصلاح‌طلبان از بزرگان گرفته تا فعالین دیگر و جوانان نیز اغلب از این روند تحلیلی رسانه‌ای استقبال کردند. هرچند که برخی هم معتقد بودند این انتقادات نباید در فضای رسانه‌ای مطرح شوند و بایستی احتیاط بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

پس از به دولت رسیدن حسن روحانی دو دیدگاه می‌توانست در میان اصلاح‌طلبان فراگیر شود. اول آنکه تلاش این جریان به سمت ورود هرچه بیشتر به بدونه دولت معطوف شود و دوم تاکید و توجه بیشتر به امر بازسازی تشکیلاتی بود که خوشبختانه موضع دوم مورد توجه بیشتر قرار گرفت.

طبیعتا برای بازسازی تشکیلاتی و تقویت ابزارهای فعالیت اصلاح‌طلبان، لازم بود که نگاهی به گذشته صورت گیرد و علل عدم موفقیت کامل اصلاح‌طلبان در برخی از حوزه‌های مذکور واکاوی و کار‌شناسی شود. هرچند که این جریان سیاسی را می‌توان سالم‌ترین و خیرخواه‌ترین جناح در در شطرنج سیاسی کشور دانست اما در هر حال مشخصا بدون بررسی کیفیت عملکرد گذشته اصلاح‌طلبان در این حوزه نمی‌توان گامی موثر‌تر از قبل برداشت و فرصت اعتدال که امروز با تلاش بسیار به دست آمده، حداکثر خروجی خود را برای جریان اصلاحات نخواهد داشت.

مشخص است که هدف جوانان اصلاح‌طلب از نقد عملکرد گذشته این جریان، صرفا کمرنگ کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت پس از بررسی آن‌ها خواهد بود و این نسل جدید از اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه اجازه نخواهند داد که فرصت‌طلبان و سودجویان از این فضا سوء استفاده کنند. هرچند ممکن است که برخی منفعت‌طلبان از جریان رقیب با غبارآلود کردن فضا سعی کنند که اصلاح‌طلبان را نسبت به انتقاد درونی مردد کنند، اما به هر شکل لازم است که این روند با حفظ قواعد، چارچوب‌های نقد و مصالح اصلاح‌طلبان بصورت مستمر ادامه پیدا کند و این اصل اصلاح‌طلبی در داخل این جریان هم همواره جریان داشته باشد تا همانطور که تئوریسین‌های باسابقه جریان اصلاحات مانند محمدرضا تاجیک سعید حجاریان نیز تاکید کرده‌اند، اصلاح اصلاحات به روندی دائمی تبدیل شود.

نقد اصلاحات اساسا یک مساله نیست، بلکه یک امر بدیهی است. شاید این امر گاهی اوقات باعث نگرانی برخی از دلسوزان اصلاح‌طلب گردد، اما شاید این بار بد نباشد که به نسل جدید اعتماد شود تا این نسل با استفاده بهینه از کارنامه گذشته اصلاحات و تجربه بزرگان این جریان بتواند بنایی مستحکمتر از پیش در قواره اصلاحات بنا کند.

/سردبیر

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۳

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵

0

3

پاسخ

جناب آقای جعفری گرامی

با نگاهی اجمالی به عملکرد دولت اعتدال به ویژه مدیران اصلاح طلب این دولت به شما قول خواهم داد که بار دیگر فضا برای تند رو های اصولگرا محیا خواهد شد .

اصلاح طلبها بر خلاف اصولگرایان نیازی به کادر سازی نمی بینند آنان بر خلاف اصولگراها به فکر یکدیگر و منافع مشترکشان نیستند

اینها زمینه های سقوط مجدد آنان را فراهم خواهد کرد

اصلاح طلبها تنها به فکر خود هستند با گرفتن پست بقیه را فراموش خواهند کرد

شما طعم تلخ دیکتاتور ما بانه را چشید ه اید برادر و از درد مشترکمان اگاهید

یک اصلاح طلب نا امید از اصلاح

پاسخ ها

۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶

با این جمله ات صد در صد موافقم

"اصلاح طلبها تنها به فکر خود هستند با گرفتن پست بقیه را فراموش خواهند کرد.."

وجالبتر اینه که خیال می کنند مردم متوجه این رفتار و عادتشون نمی شوند!

۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶

4

نباید از نقد درونی ترسید

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید