۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 21814

حرف روز سلام نو/

دو خطر پیش روی اصلاح‌طلبی

کارشناسان با حسن نیت باید نقشه ها را از روی مطالعه دقیق و تجربی و احتیاجات روزانه و احتیاجات اساسی آینده مردم تهیه کرده باشند. باید مردم را مجهز به تربیت و دانشی کرد که بتوانند نان و آزادی را به دست آورده و از آن دفاع کنند.

حرف روز - مهدی جعفری: «باید نیروهای ملی نوعی تنظیم شوند که تحزب به معنی حقیقی و واقعی آن به وجود بیاید، باید مردم بتوانند واقعا به وسیله نمایندگان خود بر خود حکومت کنند. در مرحله کنونی، ملت سلطه حقیقی خود را تنها به وسیله حزب و یا احزاب متکی به اصول و مکاتب اجتماعی مشخص و معین می‌تواند انجام دهد. این یکی از وظایف مهم عناصر ملی است و موفقیت در ادای این وظیفه تاریخی منوط به این است که رهبران و عناصر مترقی آن نباید در دنبال جریان‌های محلی یا جهانی بروند، بلکه باید ابتکار را در دست بگیرند. باید برای تمام شئون کشوری و اجتماعی نه فقط مطابق مکتب اجتماعی معین اصولی را پیروی کنند، بلکه نقشه منظم و مشروح داشته باشند. این نقشه ها نباید از تصورات و توهمات اشخاص یا فقط از حسن نیت ناشی باشد، بلکه افراد و کارشناسان با حسن نیت باید نقشه ها را از روی مطالعه دقیق و تجربی و احتیاجات روزانه و احتیاجات اساسی آینده مردم تهیه کرده باشند. باید مردم را مجهز به تربیت و دانشی کرد که بتوانند نان و آزادی را به دست آورده و از آن دفاع کنند.» این سخنان در دوران 8 ساله اصلاحات یا پس از انتخابات 92 بیان نشده، بلکه توسط یکی از فعالین ملی دوران حکومت پهلوی در سال‌های دور بیان شده است که شاید بیشتر منطبق بر شرایط امروز ایران باشد.

اصلاحات مفهومی سیاسی است که با محافظه‌کاری متفاوت است و در مقابل انقلابی‌گری قرار می‌گیرد. در قرون 19 میلادی اصلاحات به عنوان یک راهبرد تعریف شده سیاسی در مقابل انقلابیون چپ‌گرا در اروپا تعریف شد اما این روزها برخی به اشتباه اصلاحات را بیش از آنکه در مقابل انقلابی‌گری بدانند در مقابل محافظه‌کاری معرفی می‌کنند. این در حالی است که در تمام مقاطع تاریخی بیشترین مرزبندی اصلاح‌طلبان در مقابل طرفداران انقلاب مطرح شده است.

این اصلاحات مدنظر از دو منظر معرفی می‌گردد. برخی مانند کارگزاران سیاسی دوم خردادی بیشتر به ساختارگرایی اعتقاد داشتند و هنوز هم همین دیدگاه در اغلب اصلاح‌طلبان دیده می‌شود؛ ساختارگرایی به این معنی که برای انجام اصلاحات سیاسی بایستی لزوما وارد قدرت سیاسی شد و این اصلاحات را از بالا اعمال کرد.

البته در این میان برخی کنش‌های متضاد با این کار نیز صورت می‌گرفت که باعث ایجاد کدورت با مراکز قدرت در ساختار سیاسی می‌شد که همین مساله همان رویکرد از اصلاح‌طلبی را هم عقیم کرد و با تلفیق شدن با عوامل دیگر به روی کار آمدن مجالس هفتم، هشتم و نهم و همچنین هشت سال دولت‌داری احمدی‌نژادی و سقوط همه‌جانبه کشور کشاند. البته برخی از تحلیلگران نیز با رد دیدگاه ساختارگرایی مطلق در اصلاح‌طلبی به اصلاحات از پائین از طریق آگاهی‌بخشی و فعال‌سازی نیروهای اجتماعی معتقدند که از طریق صندوق رای به اصلاحات از بالا نیز منجر شود.

حال باید دید که جریان اصلاحات این دو خطر اساسی - قرابت عملی با انقلابی‌گری و استحاله شدن در ساختارگرایی مطلق - را در آینده چطور مدیریت و رفع خواهند کرد و چگونه خواهند توانست که این اقدام بسیار دشوار یعنی به رسمیت شناخته شدن در فضای قانونی و انجام اصلاحات از پائین و بالا را بصورت توامان حاصل کنند و بتوانند که حرکت‌های سیاسی را از نزاع‌های شخصی دور کرده و به تقویت کننده نان و اندیشه مردم ایران تبدیل کنند.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۸

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰

1

2

پاسخ

دو تا نکته خیلی مهمی بود

۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱

علت اصلی شکست اصلاح طلبان در انتخابات 84 حضور هاشمی و نزدیکانش در انتخابات و شکستن رای کروبی بود. هاشمی که این روزها اینقدر عزیز شده دنبال اصلاح طلبی نبوده و نیست. مردم باید این موضوع مهم رو درک کنند و گرفتار این دام نشوند و مشی اصلاح طلبی را در اعتدال و تدبیر و امید هاشمی جستجو نکنند.

۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۱

0

بزرگترین آفت اصلاح طلبی آمیخته شدن آن به محافظه کاری است.

آمیخته شدن اصلاح طلبی به محافظه کاری در واقع پیش درآمد انقلابی گری خواهد بود.

اما هزار دلیل وجود دارد که اصلاح طلبی هیچگاه در ایران موفق نخواهد شد

پاسخ ها

۱۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲

اشتباهی مثبت دادم

نا شناس

۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲

مطالبت زیبا بود

۲۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲

دوست عزیز میشود خیلی از چیزا را با هم حل کرد . محافظه کاری فراتر از اصلاح طلبی ست چرا که آرامش وسیاست زیر کاهی میخواهد. حقیقتا اصلاح طلبی خود کودتا گری وانقلابی گری ست.

۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۴

ریشه محافظه کاری در "ترس " و "منفعت طلبی شخصی" نهفته است.

محافظه کاری با اصلاح طلبی سر سازگاری ندارد .

اصلاح گری زشتیها و ناراستیها و اشتباهات بهترین روش برای پیشگیری از انقلابی گری خشن وکور است.

۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۵

به نظر من مشکل ما ازاصلاح طلب بودن و یا اصولگرا بودن ما نیست مشکل اصلی در نوع جهان بینی و فرهنگ است البته منظور فرهنگ و تمدن غنی 2500 ساله ما نیست منظور آن نوع جهان بینی و فرهنگی است که این اواخر فرا گرفته ایم فرهنگی که اگر دیر بجنبیم همه چیز ما را خواهد گرفت

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید