اشرف بروجردی:

زنان باید در لیست‌های انتخاباتی سهمیه بیشتری داشته باشند

تاکید من بر سهمیه داشتن زنان است در واقع اعضا باید از احزاب بخواهند تا سهمیه خاصی برای حضور زن‌ها در لیست‌های انتخاباتی داشته باشند.

سرویس سیاسی - مژان فدایی: نگاهی به تاریخچه جنبش‌ها و جریان‌های سیاسی زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد که زنان در بسیاری از جنبش‌ها نقش موثری داشته و به عنوان نیروهای موثر سیاسی حتی در مرحله پدیداری انقلاب نقش آفرینی داشته‌اند. در واقع شرکت در اجتماعات و فعالیت‌های اجتماعی برای آن‌ها شکل وظیفه و تکلیف به خود گرفته و این نگاه در حال گسترش است. اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود تاکید رهبران سیاسی، برخی جناح‌ها سعی داشتند که زنان را از عرصه فعالیت‌های سیاسی سطح اول خارج کنند و به هیچ وجه حضور زنان در فضای سیاسی را برنمی تافتند. در ۳۵ سال اخیر سهم زنان از حضور در مجلس بالا‌تر از 5 درصد نبوده است. نکتهٔ قابل تامیل اینجا است که زنان تنها به قدرت شکل می‌دهند و خودشان سهم جدی از قدرت را در اختیار ندارند. این در حالی است که وضع قوانین سلیقه‌ای سوی برخی نهاد‌ها همواره سعی بر خانه نشین کردن زنانی دارد که زمانی پیشگامان جنبش‌های انقلابی بوده‌اند. در همین رابطه سلام نو گفت‌و‌گویی با اشرف بروجردی، فعال اصلاح‌طلب و حقوق زنان انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: این مباحثی که علیه زنان مطرح و گا‌ها توسط برخی مسئولین اجرا می‌شود، هیچ مبنای قانونی ندارد. این به نظر من نوعی تخلف است و تابعی است سلیقهٔ آن مدیر که به صورت مقررات و یا دستور العمل اجزا می‌کند.

بروجردی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری تحلیلی «سلام نو» ، گفت: این طرح‌های تفکیک جنسیتی، گاهش اشتغال و کاهش ساعات کاری هیچ کدام مبنای قانونی ندارد. اگر قرار باشد خانم‌ها در عرصه انتخابات فعال باشند فکر می‌کنم دست اندر کاران عرصه سیاست به خصوص خود خانم‌ها با تعامل بیشتر بتوانند جایگاه تعریف شده‌ای برای خود ارائه دهند. تاکید من بر سهمیه بیشتر داشتن زنان است در واقع اعضا باید از احزاب بخواهند تا سهمیه خاصی برای حضور زن‌ها در لیست‌های انتخاباتی داشته باشند.

وی افزود: اهمیت حضور زنان در فعالیت سیاسی از این جهت است که می‌توانند آن نگاه تاثیر گذاری را که زن‌ها می‌توانند در تنظیم سیاست‌های داخلی داشته باشند، به اجزا بگذارد. چون نگاه زنان توام با نگاه اصلاح روش است نه تخریب. معمولا آقایان با دیدگاه تخریبی فعالیت می‌کنند در حالی که زنان به دنبال اصلاح شرایط هستند.

بروجردی در پایان تاکید کرد: در واقع حضور خانم‌ها می‌تواند در همه زمینه‌ها موثر باشد به خصوص در حوزه‌های تصمیم گیری و قانون گذاری و اینکه به هر حال ما برای حضور زن‌ها باید یک الگوی مشخص و معینی را به جهان ارائه دهیم که منعی برای حضور زنان در عرضه سیاسی و مشارکت سیاسی زنان نداریم.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹

0

پاسخ

آره حتما همون یکی تو شورا بس بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید