۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 22412

ظریف، جنتی و مجلس دهم

اگر اهالی سیاست خارجی در ایران بخواهند برای ورود به مجلس برنامه‌ریزی و جذب نیرو کنند و حتی حزبی را هم برای این منظور و مقاصد دیگر ایجاد کنند، نه تنها امر مذمومی نیست بلکه شایسته تقدیر نیز می‌باشد.

حرف روز: در روز چهاردهم مرداد 1285 که فرمان مشروطیت امضاء شد، زمینه‌ای با این هدف مهیا شد که گروه‌های اجتماعی مختلف از مردم ایران بتوانند به نمایندگان خود وکالت بدهند تا مطالباتشان را در مجلس نمایندگی و پیگیری کنند.

در دوران مبارزات انقلاب اسلامی و پس از آن نیز انقلابیون، گروه‌های مختلف و رهبران سیاسی نیز بارها بر اهمیت مجلس در پیگیری خواسته‌های گروه‌های مختلف مردم تاکید کردند. اما اکنون یک جناح خاص و برخی از سیاسیون در کشورمان متاسفانه گویا نگاه دیگری به مجلس دارند.

نظر متفاوت آیت‌الله جنتی

آیت‌الله احمد جنتی اخیرا نسبت به این مساله که برخی می‌خواهند بعد از توافق هسته‌ای برای مجلس برنامه‌ریزی کنند هشدار داده است. این تذکر که به نظر می‌رسد به برخی از دیپلمات‌های اطراف جواد ظریف معطوف باشد، به گونه‌ای مطرح شده که گویا برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس کار خطایی است. ایشان چندی پیش در خصوص انتخابات مجلس خبرگان نیز هشدار داده بودند که برخی می‌خواهند این مجلس را تصرف(!) کنند.

استفاده از این ادبیات توسط دبیر شورای نگهبان، فارغ از اینکه کاملا به سمت یک جناح سیاسی خاص مایل است، برای یک مقام مسئول در نظام جهوری اسلامی مناسب به نظر نمی‌رسد. اساسا یکی از کارکردهای منطقی گروه‌ها و احزاب سیاسی در کنار کادرسازی، آگاهی‌بخشی و کار تشکیلاتی، همان برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس است.

در حالیکه احزاب ما عموما توان انجام کارهای دیگر حزبی را ندارند، همین حضور حداقلی‌شان در ایام انتخابات را باید پاس داشت نه آنکه با ادبیات خشن محکومش کرد. در این میان مشخصا هشدار دادن نسبت به برنامه‌ریزی برای انتخابات مجلس یک عمل غیرقانونی نیست، بلکه بسیار عمل پسندیده‌ای نیز هست. این در حالی است که استفاده از کلمه «تصرف» نشان از آن دارد که تلاش جناح‌های دیگر برای ورود به انتخابات توسط دبیر شورای نگهبان مورد استقبال نیست.

ورود احتمالی دیپلمات‌ها به مجلس نکوهیده نیست

گفتنیست که نزدیکان وزارت خارجه و دیپلمات‌های اصلاح‌طلب کشورمان هم مانند هر گروه دیگری حق دارند که برای ورود به مجلس تلاش کنند. حال آنکه با توجه به اهمیت مساله روابط خارجی و همچنین کارشکنی‌های برخی از نمایندگان فعلی مجلس در این زمینه، وجوب و اهمیت این مساله را برای آگاهان و اقشار مختلف مردم آشکار کرده است.

مشخصا اگر اهالی سیاست خارجی در ایران بخواهند برای ورود به مجلس برنامه‌ریزی و جذب نیرو کنند و حتی حزبی را هم برای این منظور و مقاصد دیگر ایجاد کنند، نه تنها امر مذمومی نیست بلکه شایسته تقدیر نیز می‌باشد و احتمالا مورد استقبال لایه‌های مختلف اجتماعی نیز قرار خواهد گرفت.

در حالیکه حتی رهبر نظام نیز با این گروه و حزب‌سازی‌ها مخالفتی ندارند، این ادبیات آیت‌الله جنتی نمی‌تواند صدای کلی نظام باشد. شاید بهتر باشد که ایشان در خصوص آزادی انتخابات مجلس هم کمی بیشتر تامل و ایراد موضع کنند.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۱

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

ناشناس

|

۱۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۲

1

4

پاسخ

شاید این حزب ندا جنتی رو نگران کرده.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید