افشین رشیدی:

مدیریت فرهنگ و هنر مازندران رپرتاژی است

اولین نیاز و مهم‌ترین نیاز فرهنگی مازندران به کارگیری مدیران فرهنگی در این عرصه و کنار گذاشتن نگاه غیر تخصصی، مدیران غیر حرفه‌ای و غیر تخصصی و کوتاه شدن سیاسی بازی‌ها از عرصه فرهنگ و هنر مازندران است.

سرویس اجتماعی: «افشین رشیدی» از سال ۷۸ تا به امروز علاوه بر اجرای نمایش و تولید فیلم و برنامه سازی‌های تلوزیونی در بسیاری از مواقع در قامت یک روزنامه نگار و فعال فرهنگی به اظهار نظرهای صریح و متفاوت از اوضاع و فرهنگ و هنر مازندران پرداخته است. خودش می‌گوید بسیاری از زیرساخت‌های اصلی مازندران در حوزه فرهنگ طی ۱۵ سال گذشته با مشکلات اساسی همراه است. حضور مستمر وی در ساختار فرهنگ و هنر و روابط عمومی گسترده‌اش با اصحاب هنر و رسانه و ساختار اداری صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد و مخصوصا حوزه هنری آن، موجب شده است مشاهدات و منابع خوبی برای رصد نقاط مثبت و منفی اقدامات فرهنگی استان داشته باشد و در این میان کمتر مسئول شهری و استانی است که او را نشناسد و از نزدیک با او ارتباط کاری نداشته باشد. البته خودش این‌ها را از لطف خداوند و عنایت مسئولین و فضای مناسب جامعه می‌داند که این امکان را به هنرمندان و فعالان فرهنگی می‌دهد که در خصوص این مشکلات نظر خود را ابراز نمی‌ایند. در روز‌ها و هفته‌هایی که ماجرای رفتن و یا ماندن مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به شدت بر سر زبان‌ها افتاده است.

به گزارش سلام نو، پس از درج اخبار سخنان انتقادی افشین رشیدی در نشست خبری نمایش «رستم و سهراب» برای تبیین نظرات انتقادی‌اش گفتگویی با انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

اولین نیاز فرهنگ و هنر مازندران چیست؟

اولین نیاز و مهم‌ترین نیاز فرهنگی مازندران به کارگیری مدیران فرهنگی در این عرصه و کنار گذاشتن نگاه غیر تخصصی، مدیران غیر حرفه‌ای و غیر تخصصی و کوتاه شدن سیاسی بازی‌ها از عرصه فرهنگ و هنر مازندران است. لذا گام اول توسعه و شکوفایی فرهنگ و هنر مازندران واگذاری عرصه فرهنگ و هنر به اهل آن است.

یک مدیر فرهنگی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

همچنان که در همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای به کارگیری یک مدیر، شاخص‌هایی قرار می‌دهند در عرصه فرهنگ و هنر نیز باید اینگونه رفتار شود نه آنکه هرکسی خود را شایسته پست مدیریت در عرصه فرهنگی بداند. از این منظر برای مدیران فرهنگی نیز باید شاخص‌هایی قرار داد.

تخصص: یک مدیر فرهنگی باید از تخصص و توانایی حرفه‌ای برخوردار باشد و حداقل در یکی از حوزه‌های فرهنگی و هنری خبره و صاحب نظر و با سابقه بوده باشد.

مدیریت مالی: یک مدیر باید در حوزه اقتصاد فرهنگ توانمند بوده و برای پویایی عرصه فرهنگ و هنر توان توزیع عادلانه و صحیح بودجه‌های فرهنگی را داشته باشد.

همسویی با گفتمان دولت: یک مدیر دولت و به تعبیری نماینده فرهنگی دولت در استان باید همسو با گفتمان و سیاسیت‌های فرهنگی دولت گام بردارد.

تعامل با اهل فرهنگ و هنر: اهالی فرهنگ و هنر اعضای یک خانواده هستند لذا مدیریت کلان فرهنگی استان باید با اعضای خانواده خود در تعامل و گفتگو و مشورت باشد. لذا همدلی، همسویی و همفکری و مشورت مدیران فرهنگی با اهل فرهنگ بسیار ضروری است.

اشراف بر حوزه مدیریت خود: مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران باید نسبت به همه ادارات زیر مجموعه خود در شهرستان‌ها اشرافیت کامل داشته باشد و ضمن شناخت از پتانسیل‌ها و توانایی‌های فرهنگی هریک از شهرستان‌ها مدیران شایسته و لایق را برای مدیریت فرهنگی آن‌ها برگزیند. چراکه در حال حاضر در برخی از شهرستان‌ها از جمله مرکز استان شاهد ضعف مدیریت فرهنگی هستیم.

برنامه محور بودن: یک مدیر فرهنگی با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی مازندران و پتانسیل‌های بومی فراوان برای ظهور و بروز این توانایی‌ها باید برنامه داشته باشد و مطابق با تقویم برنامه‌های کار‌شناسی شده عمل کند.

آیا ویژگی‌هایی که بیان داشتید را در مدیریت فرهنگ و ارشاد مازندران مشاهده می‌نمائید؟

خیر، مدیریت فعلی برنامه مشخص و مدونی برای فرهنگ و ارشاد مازندران نداشته و ندارد و طی پنج سال گذشته اقدامی که برای تقویت زیرساخت‌های فرهنگی مازندران مفید باشد صورت نگرفته است. مدیریت فعلی به دنبال موفقیت‌هایی آگهی گونه و در واقع نوعی مدیریت رپرتاژی است.

لذا در سراسر استان شاهد نوعی رکود و سستی در روح و اندیشهٔ اهالی فرهنگ و هنر هستیم چراکه هیچ اقدام زیربنایی و اساسی برای تولیدات فرهنگی صورت نمی‌گیرد. نه در حوزه سخت افزاری و نه در حوزه نرم افزاری.

به عنوان مثال در ساخت مراکز فرهنگی و تجهیز اماکن فرهنگی هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد و اگر اندک اقدامی در این حوزه صورت می‌گیرد بدون هیچ گونه مشورت با اهل فن می‌باشد به طوری که شاهد قرار گیری ستون‌های قطور در برخی از سالن‌های نمایش می‌باشیم، این نوعی بد سلیقگی و عدم مشورت با اهل فن می‌باشد.

اگر یک نگاه اجمالی به دستگاه مالی فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران داشته باشیم در می‌یابیم که بودجه تولیدات فرهنگی مازندران تقریبا صفر است. پراکنده شدن بودجه‌های فرهنگ و هنر مازندران در موضوعات نامرتبط، تخصیص بودجه تولیدات فرهنگی به حوزه‌های خارج از عرصه فرهنگ و هنر مازندران، در کنار عدم شفافیت مالی مدیران مربوطه سبب شده است نه تنها شاهد هیچ گونه حمایت از اهالی فرهنگ برای تولیدات فرهنگی نیستیم بلکه مدیریت فعلی برای رفع نیاز کارمندان و مسائل روز مره خود نیز با مشکل مواجه شده است. لذا در حال حاضر شاهد یک بحران مدیریتی در عرصه فرهنگ و ارشاد مازندران هستیم.

پیشنهاد شما برای برون رفت از این بحران چیست؟

در یک شرایط نظاممند و ایده آل مدیریت فعلی باید دست دولت را در انتخاب نماینده فرهنگی خود در استان باز بگذارد. اگرچه ایشان موکدا اعلام داشته‌اند که «اگر روزی بنده را از مدیریت فرهنگ و ارشاد مازندران تودیع نمایند نماز شکر خواهم خواند» اما در عمل به دنبال رایزنی‌ها و لابی‌ها برای ابقا خود می‌باشد. در حالی که افکار عمومی مازندران و اهالی فرهنگ و هنر دیگر ایشان را نمی‌پذیرد لذا اولین گام برای عبور از بحران فعلی استعفاء ایشان از مدیرکلی فرهنگ و ارشاد مازندران است.

چرا معتقدید مدیر فعلی فرهنگ و ارشاد مازندران باید استعفا دهد؟

چراکه ایشان بی‌برنامه است. ایشان برای زیرساخت‌های فرهنگی مازندران و کمک به تولیدات فرهنگی، ارتقاء سطح آموزش و پژوهش، افزایش تولیدات فرهنگی، توسعه و تجهیز اماکن فرهنگی هیچگونه اقدام موثری انجام نداده‌اند و بالعکس بودجه‌هایی که می‌توانست زمینه رشد و شکوفایی فرهنگ و هنر مازندران را فراهم آورد به حوزه‌های نامربوط تخصیص داده‌اند.

یک مدیر فرهنگی تا زمانی که از نزدیک عرق اهالی تا‌تر را بر پیشانیشان نبیند چگونه می‌تواند احساس آنان و مشکلات و نارسایی‌های آنان را درک کند.؟ وی حتی یک تا‌تر را از نزدیک مشاهده ننموده‌اند. کسی که حتی یک بار هم به سینما نرفته با حوزه موسیقی چه می‌کند؟

یک مدیر فرهنگی باید به محل تولیدات فرهنگ و هنر، محل اجرای نمایش، محل اکران فیلم، محل برگزاری جشنواره‌ها و... حضور یابد و از نزدیک رنج اهالی فرهنگ و هنر مازندران را ادراک کند. ایشان باید استعفا کند چون حضور ایشان در عرصه فرهنگ و هنر مازندران احساس نمی‌شود و اگر هم بشود تکراری و راکد جلوه خواهد کرد.

ایشان هیچ گونه انتقادی را نمی‌پذیرند. در واقع تمام راه‌های اظهار نظر و بیان دیدگاه بسته شده است. هیچ پیشنهادی را نمی‌پذیرند و طی پنج سال اخیر هرگز حاضر نشده‌اند با اهالی فرهنگ و هنر ملاقات حضوری داشته و به درد دل آنان گوش دهند. علت اصلی عدم برگزاری جلسات مستقیم و انتقادی با هنرمندان، نداشتن پاسخ و راهکار مناسب و قابل اجرا به انتقادات است.

ایشان باید توضیح دهند مثلا در حوزه نشر چه تعداد کتاب شعرای مازندران منتشر شده و به چه میزان از بومی سرایان مازندران حمایت نموده‌اند. چه میزان فیلم کوتاه ساخته شده است؟ برای تجهیز مراکز فرهنگی، سالن‌های نمایش و... چه کرده‌اند؟ چه امکانات و مشوق‌های مالی و معنوی برای نخبگان فرهنگ و هنر مازندران در نظر گرفته‌اند؟

اهالی تا‌تر در مرکز استان و شهرهای دیگر از داشتن یک کمد ساده که بتوانند لباس خود را در آن قرار دهند و لباس نمایش را به تن کنند محروم‌اند.

نور‌پردازی سالن‌های نمایش برای ۱۵ سال پیش است. برای تهیه لباس نمایش، تهیه آرشیو سایر تجهیزات، هنرمند خود راسا باید عمل کند و با هزینه شخصی اقدام به تهیه آنان نماید.

اگر سالی یک بار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بخواهد در حوزه نشر کتاب‌هایی را به اهالی فرهنگ هدیه دهد به جای آنکه آن کتاب‌ها به نخبگان و متخصصان آن حوزه تخصیص یابد به مراکز خارج از عرصه فرهنگ و هنر و به اشخاص غیر مرتبط تخصیص می‌بابد.

آیا در عملکر مدیر فعلی هیچ نقطه مثبتب مشاهده نمی‌کنید؟

اینکه بگوییم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در سال‌های گذشته هیچ اقدام مناسبی نداشته، بی‌انصافی محض است. برعکس آنجا که به شیوهٔ برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها می‌رسیم چه در زیر مجموعه معاونت فرهنگی و یا در زیر مجموعهٔ معاونت هنری شاهد ارتقای سطح کیفی اجرای برنامه‌ها هستیم با اعتقاد کامل می‌گویم زیر مجموعه‌ها در رویدادهای خرد و کلان اجرایی اخیر بسیار رو به رشد و تعالی بودند. به طور مثال جشنواره نامه‌ای به امام رضا (ع) هر سال بهتر از سال قبل اجرا می‌شود و امسال در بهترین سطح اجرای خود از زمان نخستین جشنواره تا به امروز ظاهر شد و یا در خصوص کنگره بین المللی ابن شهر آشوب، فارغ از حرف و نقدهایی که به آن داریم باید اعتراف کنیم که اداره کل در سطح بسیار حرفه‌ای و ایده آل به میدان آمد. این کنگره بین المللی بود و مجموعه اداره کل با تلاش شبانه روزی و مستمر چندین ماه، از عهدهٔ این مسئولیت خطیر کاملا سر بلند بیرون آمدند و همگان دیدیم که این کنگره در قالب محتویی و اجرای‌اش مورد تشویق وزیر محترم، علمای اعلام و مسئولین ارشد استانی قرار گرفت.

و بلاخره در جشنواره امسال تا‌تر استان شاهد بودیم که چگونه زیر مجموعه معاونت هنری با کمترین بودجه که در تمامی دوره‌های جشنواره بی‌سابقه بود بهترین و کیفی‌ترین جشنواره سال‌های اخیر را برگزار کرد. مجموعه‌ها کارشان را خوب بلنداند و البته نمی‌توانیم نقش مدیرکل را هم در موفقیت این روی داد نادیده بگیریم. اما این‌ها دردی از دردهای مبنایی و کهنهٔ فرهنگ و هنر مازندران دوا نخواهد کرد. این بدان معنی نیست که زیر مجموعه درد‌ها را نمی‌شناسد یا به آن بی‌توجه است اما آن بخشی که باید دستور رفع مشکلات را بدهد و آن معاونتی که باید با حسابگری و آینده نگری به تقسیم بودجه‌های دریافتی به شکل متعادل بپردازد، درست عمل نمی‌کند. به نظر نمی‌رسد مدیرکل فعلی نیز در آینده هم تصمیمی برای رفع مشکلات بنیادین بگیرد. به شما قول می‌دهم اگر استانداری همین فردا مبلغ هنگفتی را به ارشاد استان بدهد، بازهم اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد برگزاری برنامه‌های روتین است و چند وقت دیگر بازهم باید بیاییم و بگوییم بودجه تولید، آموزش و پژوهش در حوزه‌های فرهنگ و هنر کجا رفت؟

راه حل نهایی شما چیست؟

اینکه عده‌ای از هنرمندان یا اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی می‌گویند ایشان بماند بهتر است الزاما به این معنا نیست که ایشان بهترین گزینه است. به نظر می‌رسد آن‌ها بعد از شنیدن اسامی برخی از افراد برای تصدی مدیریت ارشاد، این دغدغه را دارند که نکند فلان فرد بیاید و اوضاع از اینکه هست بد‌تر شود. این در حالی است که در گزینه‌های روی میز آقای وزیر تا جایی که در افکار عمومی، و رسانه‌ها شنیده می‌شود یک نفر وجود دارد که همگان به حضورش در مدیریت ارشاد هم اعتقاد و عهم اعتماد دارند.

از آنجایی که از مدیریت فعلی نا‌امید شدیم از اواخر سال گذشته اقدام به تشکیل کارگروه فرهنگ و هنر مازندران نمودیم که با حمایت معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران شکل گرفت ایشان که خود فردی هنرمند و باسابقه شاعر و ادیب است از تشکیل این کارگروه استقبال نموده و ما را حمایت کردند. درحالی که انتظار می‌رفت مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان نیز حامی این تشکل صنفی باشند اما ایشان به جای آنکه کارگروه را با انتصاب دبیر و اختصاص مکان و تجهیزات اداری شناسنامه دار کند و از آن‌ها بخواهد با کمک رسانه‌ها و تقویت هم اندیشی‌ها نظرهای علمی و کار‌شناسی خود را برای تقویت زیر ساخت‌های فرهنگی بیان کنند، باز هم به این کارگروه نگاه ابزاری داشته است. وقتی ما بی‌شناسنامه و هویت باشیم چگونه می‌توانیم به دنبال ارث و میراث و بودجه برویم؟ این گونه است که هفت ماه از تشکیل کارگروه گذشته است و بودن یا نبودن آن تاثیری بر ساختار فرهنگی استان ندارد. در حالی که یک مدیر متخصص و اهل نظر و مشورت می‌توانست از این کارگروه استفاده صد در صدی نماید. در واقع مدیرانی که از حوزه غیر فرهنگ و هنر وارد این عرصه می‌شوند مدیریت بر فرهنگ و ارشاد مازندران را ابزاری برای معرفی خود می‌بینند و با سوء استفاده از اینجایگاه به دنبال معرفی سیاسی و اجتماعی خود هستند.

لذا با بررسی‌های مختلف به این نتیجه می‌رسیم که فردی آشنا به مسائل اهلی فرهنگ و هنر مازندران را که تعامل بسیار خوبی با بدنه استانداری دارد و در حال حاضر نیز مسئولیت معاونت فرهنگی و اجتماعی استانداری مازندران را برعهده دارد، در بین گزینه‌های مطرح شده بهترین گزینه‌ای است که می‌تواند ما را از شرایطی که در آن قرار داریم به جای مناسب‌تری برساند.

معتقدیم برای انتخاب مدیر فرهنگ و هنر مازندران باید با اهالی فرهنگ و هنر استان مشورت نمود لذا ماندن یا رفتن یک مدیر و انتخاب مدیر جدید باید محصول گفتگو و مشورت با اهالی فرهنگ و هنر باشد. چراکه اگر یک نظر سنجی از نخبگان فرهنگ و هنر مازندران صورت گیرد با اکثریت قاطع موافق رفتن مدیر فعلی می‌باشند.

از این منظر حتی به نماینده ولی فقیه در استان پیشنهاد می‌دهیم از نزدیک درد دل اهالی فرهنگ و هنر مازندران را بشنوند چراکه ایشان در استان مازندران به عنوان مرجع و مامن اهالی فرهنگ و هنر می‌باشد و نباید کسی از جایگاه ایشان هزینه کند.

ایشان می‌توانند همانند رهبری عالی نظام که در فواصل مختلف با دانشگاهیان، هنرمندان و سایر اقشار جامعه دیدارهای شفاف و صمیمی دارند از نزدیک با نخبگان فرهنگ و هنر استان در محیطی صمیمی بدون حضور مدیریت فعلی بنشینند و از نزدیک شاهد اظهار نظرهای آنان باشند. بعد از چنین جلسه‌ای است که ایشان می‌توانند تصمیم بگیرند که از مدیریت فعلی ارشاد حمایت نمایند یا از مسئولین بخواهند نسبت به انتصاب فرد شایستهٔ دیگری دست به کار شوند.

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۴

در انتظار بررسی: ۰

غیر قابل انتشار: ۰

محسن قلنعی

|

۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹

0

پاسخ

جناب مدیر گروخ اجتماعی .زود گول خوردی.جناب رشیدی خود از مدافعان سرسخت مدیر کل ارشاد مازندران است.اوکسی بود وقتی در آغاز به کار دولت روحانی زمزمه تغییر مدیر کل بود با نوشتن مقاله وطومار و ..خواهان ابقا ایشان بود .جناب مدیر کل هم از خجالتی اش در می آمد واز نظر مالی خوب به اومی رسید .در دوره احمدیه هم همین رفتار راداشت .حال مثل اینکه کفگیر به ته دیک خورد وزمزمه تغییر مدیر کل به گوش می رسد جناب رشیدی وارد میدان شدتابرای آینده اش امتیاز بگیرد. اینقدر ساده نباشید.

منبع آگاه

۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱

در بی برنامه بودن و رپرتاژی بودن مدیرکل ارشاد شکی نیست ولی به همان اندازه در نان به نرخ روز خوردن نویسنده این مطلب هم شکی نیست. افشین رشیدی یکی از مدافعان و ثنا گویان آقای ابراهیمی در پنج سال گذشته بود و الان که زمزمه رفتن ایشان شنیده می شود ، ثنا گویی برای آقای شادمان را شروع کرده است. آقای شادمان انشاءالله اگر مدیر کل شدند بداند افشین رشیدی فردا همان کاری را با او خواهد کرد که امروز با شیخ ارشاد می کند ، همانطور که قبلاً با محمد اسماعیل امامزاده و دیگران هم کرد !

آقایانی که در این مطلب از آنها تعریف شده است آماده باشند همین زودی ها مانند شیخ ارشاد مورد حمله رشیدی قرار بگیرند چون روش این شخص اول ثنا گویی و بعد تخریب است. به گذشته این شخص نگاه کنید تا باور کنید. آقایان زیر مجموعه مدیر کل که به قول رشیدی خوب کار می کنید و آقای شادمان و آقای معاون سیاسی استاندار ، لطفا دقت بفرمایید !!!!!

فرهنگی

۱۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱

حق آقای ابراهیمی که پنج سال تمام مجذوب مداحی های افشین رشیدی بود و چه امتیازها و باج ها که به او نداد ، این است که الان توسط همین آدم زیر سئوال برود. کسی در میان هنرمندان استان نیست که رشیدی معلوم الحال را نشناسد و نداند که ارشاد و حوزه هنری برای او در حکم یک دکان و محلی برای کاسبی است. آدمی که تا دیروز از ابراهیمی حمایت می کرد امروز بر علیه او شده است! کسانی که فکر می کنند اگر به اینجور آدم ها باج سبیل بدهند در امان هستند از این اتفاق درس بگیرند. آقای ابراهیمی ، شما که حتماً درس گرفتید ولی چه فایده که دیر شده است!

محبت

۰۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶

البته انتقاد به ابراهیمی خیلی زیاد است اشتباه دولت احمدی نژاد در آوردن هادی ابراهیمی به اداره کل ارشاد بود در آن زمان هم هادی جون که تشریف بردند این بدعت نا صحیح را گذاشت که پول دستگاه فرهنگی باید دست استانداری باشد الان هم آقای نویسنده منتقد پول دست استانداری است از آنها تجلیل کن شاید به نوایی برسی . این مدیر حتما می رود لازم نیست این حرفها را بزنی .

خجالت می کشم بگویم شما نویسنده هستیدچون گفتگوی تو مانند یک انشا بچه های کلاس ابتدایی است . برای تو همان اجازه نامه تشکیل دفتر بازیگری زیاد است .

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید