۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 23057

سفیر اسبق ایران در برزیل:

جایی برای نگرانی وجود ندارد

دلواپس نیستند. جای نگرانی هم وجود ندارد ما از موضع بالا مذاکره می‌کنیم. تهران اکنون این اعتبار و قدرت را دارد که با موضع اقتدار در مذاکرات شرکت کند. من فکر می‌کنم. دلواپسی نیست. این تنگ نظری است.

سرویس سیاسی - سعید سیف:
مذاکرات هسته‌ای، احتمال دیدار با اوباما، محتوای سخنرانی اوباما در مجمع عمومی و دیدار روحانی و کامرون از جمله موضوعات مهم در این روز‌ها هستند. سفیرپیشین ایران در برزیل معتقد است که «عده‌ای نمی‌خواهند موفقیت رئیس جمهورو هیات دولت را ببینند. واگرنه ما در هر مذاکره‌ای دست بالا را داریم. در پرونده هسته‌ای صاحب طرح و ایده هستیم و در موضوع داعش این ما بودیم که نقش موثر را در کنترل آن ایفا کردیم»

در ادامه گفتگوی سلام نو با سید جعفر هاشمی، تحلیلگر مسائل خارجی و سفیر پیشین ایران در برزیل را می‌خوانید:

چرا امسال مجمع عمومی سازمان ملل متفاوت از سایر مجامع است. برخی هم معتقدند که بیش از حد بر مسئله ایران تمرکز می‌شود؟ این طور نیست؟

بله، شرایط امسال متفاوت است. مجمع عمومی سازمان ملل المپیک دیپلمات‌ها است. مسلما بر کسی اهمیت مجمع عمومی سازمان ملل پوشیده نیست. کشور ما با توجه به اهمیتی که در خاورمیانه دارد مسلما مورد توجه همه کشور‌ها است. اکنون با توجه به سفررئیس جمهور، انتظار می‌رود دیدارهای متعدد میان رئیس جمهور کشورمان و هیات‌های دیپلماتیک دیگر صورت گیرد. امروز بحث تروریسم، داعش و تحولات پرونده هسته‌ای مهم‌ترین موضوعات امروز مجمع عمومی سازمان ملل است.

دیدار رئیس جمهور با جان کری حساسیت زا است؟

خیر.

پس چرا عده‌ای نگران و دلواپس‌اند؟

چرا فکر می‌کنید تنگ نظری است؟

عده‌ای نمی‌خواهند موفقیت رئیس جمهورو هیات دولت را ببینند. همین. وگرنه ما در هر مذاکره‌ای دست بالا را داریم، درپرونده هسته‌ای صاحب طرح و ایده هستیم. در موضوع داعش این ما بودیم که نقش موثر را در کنترل آن ایفا کردیم. داعش پرورش یافته، تندروی مذهبی در عراق و عربستان است. آمریکا بار‌ها از ما دعوت کرد که در کنترل داعش حضور جدی داشته باشیم، چرا که آن‌ها به بن بست خوردند. چرا عده‌ای فکر می‌کنند ما حتما در هر مذاکره‌ای امتیاز می‌دهیم. اکنون در حدی هستیم که امتیاز نمی‌دهیم.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید