۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 23073

حرف روز/

ندا به مثابه چالش آب سرد

به نظر می‌رسد که بحث و اعلام موضوع درباره این حزب در شرف تاسیس هرچند که از طوفان آغازینش عبور کرده اما همچنان ادامه دارد.

حرف روز: هر از چند گاهی یک موضوع به سوژه فضاهای مجازی و رسانه‌ای تبدیل می‌شود به نحوی که فعالین این فضا هر یک موضع و دیدگاه خود را راجع به آن موضوع مطرح می‌کنند. این سوژه‌ها می‌توانند موضوعات اجتماعی مانند چالش آب سرد باشند یا موضوعات سیاسی مانند تاسیس یک حزب اصلاح‌طلب جدید که مانند همان سوژه‌ها بسیاری خود را موظف بدانند که حتی پیش از اعلام مواضع آن، به تحلیل و پیش‌بینی آینده آن بپردازند که این مساله هم آثار مثبت دارد و هم آثاری منفی.

طی ماه‌های گذشته موضوع انتشار ناخواسته خبر درخواست حزب «ندای ایرانیان» برای اخذ مجوز، یکی از این سوژه‌ها بود. اظهار نظر در خصوص این حزب به نحوی گسترده شد که شاید دیگر کمتر کسی از فعالین یا حتی علاقمندان به سیاست باشد که به اظهارنظر در این خصوص در شبکه‌های مجازی نپرداخته باشد.

دامنه اظهار نظر در این رابطه فقط به کاربران فضای مجازی محدود نبود، بلکه تقریبا تمام رسانه‌های مجازی و مکتوب سیاسی کشور و حتی بسیاری از رسانه‌های غیرفارسی زبان خارجی هم با انتشار گزارش، تحلیل یا مصاحبه‌هایی به این موضوع پرداختند.

برخی تاسیس این حزب را انشقاق در اصلاحات تعریف کردند و برخی دیگر نیز تاسیس آن را فرصتی دانستند که حزبی به احزاب اصلاح‌طلب کشور اضافه شود و شاید ایده‌هایش آب سردی بر تن فضای سیاسی کشور باشد تا آن را تحرکی بیشتر ببخشد. برخی موسسین آن را خائنین به اصلاحات دانستند و برخی هم با اشاره به سوابق موسسین آن، خواستار حمایت از آن شدند. برخی حتی آن را پروژه ساخته شده جریان اصولگرا و نهادهای خاص تعبیر کردند و در مقابل هم بسیاری این تئوری‌های توطئه را ناشی از بدگمانی و خیال‌پردازی تفسیر کردند. برخی دیگر این حزب را فصلی و بدون آینده دانستند و برخی هم آن را با احزاب مشابه مانند عدالت و توسعه ترکیه قیاس کردند. یا اینکه برخی از روحانیون اصولگرا ترکیب دیپلمات‌های نزدیک به ظریف و خرازی و جوانان اصلاح‌طلب را نقشه‌ای برای تسخیر مجلس دانستند و برخی هم همین حدس و گمان را هم به فال نیک گرفتند.

با این وجود به نظر می‌رسد که بحث و اعلام موضوع درباره این حزب در شرف تاسیس هرچند که از طوفان آغازینش عبور کرده اما همچنان ادامه دارد.

به گزارش سلام نو، در جدول زیر برخی موافقین و مخالفین تاسیس این حزب لیست شده‌اند:

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید