تجارت میلیاردی نماز و روزه میت!
وقتی فرد مسلمانی فوت میکند، مساله ادای تکالیف ادانشده وی مطرح میشود. اغلب مواقع، نزدیکان فرد فوتشده، متوسط سالی را برای ادای نماز و روزه قضا شده آن فرد، در نظر میگیرند که این زمان متوسط بین یک تا سه سال است.
در این میان آنطور که بسیاری از مراکز مرتبط با مراجع تقلید در مورد
نرخ واجباتی که به گردن اموات است میگویند، نرخ نماز قضا برای هر یک سال
حداقل حدود 700 هزار تومان و نرخ هر یک ماه روزه قضا، حداقل 500 هزار تومان
است. این بدان معنی است که هزینه هر یک سال نماز و روزه ادانشده از سوی
فرد فوتشده، حداقل یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه دارد.
در نظر گرفتن زمان یک سال، زمانی متوسط برای ادای واجباتی است که در طول حیات فرد فوتشده از سوی خود او ادا نشده است.
بر اساس آماری که پیش از این سازمان ثبت احوال به صورت تفکیکشده در مورد
اموات سال 91 عنوان کرده بود، در سال مزبور 307 هزار و 839 نفر فرد بالغ،
فوت شدهاند. هر یک از این افراد بالغ با فرض مسلمان بودن، هزینه حداقل یک
میلیون و 200 هزار تومانی برای یک سال واجبات ادانشده خود دارند.
در واقع با احتساب فوت حدود 308 هزار نفر در سال و پرداخت نماز و روزه
یکساله آنها به میزان حداقل یک میلیون و 200 هزار تومان، گردش مالی این
بازار حدود 370 میلیارد تومان برآورد میشود.
به عبارتی این عدد نشان از گردش مالی واجبات یکساله فوتشدگان سال 91
دارد. البته این عدد در صورتی است که کلیه این فوتشدگان مسلمان باشند و
بستگانشان برای ادای تکالیف ادانشده آنها اقدام کرده باشند.
البته نرخ ادای نماز و روزه قضا در برخی از شهرهای استان گیلان در حدود یک
میلیون و 400 هزار تومان و در شهری مانند مشهد همان یک میلیون و 200 هزار
تومان است. در شهر قم نیز توسط یکی از مراکز مذهبی اجرت یک سال نماز 900
هزار تومان و یک ماه روزه 500 هزار تومان نرخگذاری شده است.
تورم 250 درصدی اجرت نماز و روزه
موضوع قابل توجه دیگر در این تجارت، تورم آن است. در سال 89 اجرت یک سال
نماز قضا در حدود 250 هزار تومان و یک ماه روزه 150 هزار تومان بود که
اکنون این نرخ در برخی مناطق به یک میلیون و 400 هزار تومان رسیده است.
تفاوت این دو نرخ حاکی از تورم 250 درصدی نرخ ادای نماز و روزه در سالهای
1389 تاکنون است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
14
8
پاسخ
عبادت امری درونی و شخصی و کاملا قائم به شخص است.هیچ چیز مضحکتر از این نیست که به کسی پول بدهی تا به جای دیگری عبادت کند
نریمانی
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
0
2
سلام
نویسنده این خبر مغرضانه خبر را نوشته است.
1-قیمتهایی که نوشته شده است توافقی است یعنی اگر کسی بتواند با قیمت کمتر کسی را پیدا کند که او بخواند می تواند به او بدهد
2-نزدیکان میت می توانند خودشان بخوانند تا نخواهند پولی بدهند یا تقسیم کنند تا همه ان ها را انجام دهند وپولی ندهد
3-اکثر مردمی که وصیت می نویسند مذهبی بوده و نمازشان را خودشان می خوانند واین امارها مبالغه کردن اسنت.
4-اظهار نظر کردن درباره مسائل شرعی تخصص می خواهد لذا قرار دادن این پیام که این کار مضحک است خلاف شرع است چون مضحک ان است که یک غیر متخصص درباره مسائل فقهی اظهار نظر کند.
5-معمولا کسانی خواندن این نمازها را برعهده می گیرند که از نظر مالی در مضیغه هستند.