۲۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 23131

در گفتگو با داوود روشنی بررسی شد/

دلایل توفیق ایران در جنگ تحمیلی

دوران هشت ساله دفاع مقدس نه تنها درس عبرت بزرگی برای قدرتهای مداخله گر و زورگو محسوب می‌گردد بلکه درس بزرگی نیز برای تمام ایرانیان دارد که همدلی و اتحاد میان مردم و مسوولان نظام اسلامی که برگزیدگان ملتند می‌تواند هر خطر بزرگی را از کشورمان دور بدارد.

سرویس سیاسی:
هفته دفاع مقدس یاد آور ایام رشادت‌ها و ایثارگریهای ایرانیان است. جنگ ما به واقع یک جنگ تحمیلی بود و ملت ایران هیچ نقشی در شروع جنگ نداشت، نظام نوپای جمهوری اسلامی هنوز قوام یافته نبود و برای تثبیت و اصلاح ساختارهای فاسد و غیر عادلانه رژیم سابق نیاز به زمان داشت. بنابراین بیش از هر زمان دیگری نیاز به آرامش و ثبات سیاسی اجتماعی داشت. به همین دلیل دشمنان انقلاب مردمی ایران به خیال خود فرصت را مناسب دیدند و اتحاد نامیمون و شوم شرق و غرب و برخی دولتهای فاسد عربی وقت بر علیه ملت ایران شکل گرفت. اما به فاصله اندکی دریافتند که تصور سرنگونی نظام مردمی اسلامی ایران به این سادگی‌ها که در خیال می‌پروراندند نیست و ملت انقلاب کرده، شجاعانه پای دستاوردهای خود می‌ایستند. سلام نو گفتگویی در این خصوص با داوود روشنی، فعال ‌اصلاح‌طلب انجام داده که در ادامه می‌خوانید:

وی در این خصوص گفت: اما نگاهی به دلایل ناکامی دشمنان متحد، برای یادآوری و نیز درس گرفتن نسل دوم و سوم انقلاب لازم و ضروری است. معتقدم چند عامل اصلی باعث ناکامی دشمنان در برابر ملت ایران گردید. اولین عامل رهبری هوشمندانه و مدیریت قاطع و شجاعانه حضرت امام (ره) در این خصوص بود. پس از تجاوز رژیم بعٍث عراق به ایران، امام (ره) بلافاصله و شخصا هدایت و مدیریت دفاع را عهده دار شدند و اتاق فکر دفاع در منزل حضرت امام تشکیل گردید و تقسیم کار توسط شخص ایشان انجام گرفت و تا آخر جنگ نیز مسوولیت نظارت مستقیم و هدایت تصمیمات کلان را بعهده گرفت و در پایان نیز مسوولیت پذیرش قطعنامه را نیز شخصا پذیرفت.

روشنی در ادامه به سلام نو گفت: عامل مهم بعدی اتحاد ایرانیان از هر‌نژاد و دین و مذهب حول موضوع دفاع بود. تاریخ ایران هرگز همدلی و یکپارچگی و اتفاق نظر ایرانیان را در دوران هشت ساله دفاع مقدس فراموش نخواهد کرد و شکوه اتحاد ایرانیان در تمام دوران هشت ساله دفاع مقدس برای همیشه بر تارک تاریخ ایران خواهد درخشید. این شکوه نیز می‌سر نشد مگر با اتحاد و همدلی مسوولین و مجریان دفاع اعم از ارتش و سپاه و بسیج مردمی و دولتمردان با رهبری فراگیر و هوشمندانه حضرت امام (ره).

وی تصریح کرد: سومین عامل در موفقیت دفاع، ایمان و اعتقاد راسخ ایرانیان بر راه و عقیده خود بود. اعتقاد بر استقلال و آزاد زیستن، اعتقاد به عدم وابستگی، اعتماد به نفس برای مستقل زیستن و اداره و پیشرفت کشور بدست خود ایرانیان، اعتقاد به نظام برآمده از انقلاب اسلامی و البته اعتماد به مسوولان برگزیده خود جزو عواملی بود که ایرانیان را بر دفاع از تمامیت ارضی کشور و انقلاب اسلامی مصمم می‌نمود.

این فعال سیاسی ادامه داد: عامل بعدی اعتماد مردم به مسوولان و دولتمردان جمهوری اسلامی و نیز اعتماد متقابل مسوولان نسبت به مردم بخصوص جوانان ایرانی بود. همانطور که می‌دانیم اکثر فرماندهان و برنامه ریزان و رزمندگان جنگ تحمیلی، جوانان بودند. خلوص و ایثار و تلاش وافر جوانان و اعتماد مسوولان و دولتمردان و بخصوص حمایت حضرت امام (ره) از حضور جوانان در عرصه‌های کلان اجرایی و تصمیم گیری باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس مسوولیت جوانان می‌شد تا جاییکه نتایج شگرف ایثار و موفقیت توامان را در جنگ تحمیلی شاهد بودیم.

وی در پایان گفت: با توجه به عوامل گفته شده می‌توان گفت که دوران هشت ساله دفاع مقدس نه تنها درس عبرت بزرگی برای قدرتهای مداخله گر و زورگو محسوب می‌گردد بلکه درس بزرگی نیز برای تمام ایرانیان دارد که همدلی و اتحاد میان مردم و مسوولان نظام اسلامی که برگزیدگان ملتند می‌تواند هر خطر بزرگی را از کشورمان دور بدارد. بنابراین برای اینکه چنین درس بزرگی برای تمام نسل‌های ایرانی باقی بماند راهی نداریم جز تبیین و توصیف شکوه اتحاد در دوران دفاع مقدس از طریق بزرگداشت‌ها و معرفی فرایندهای دفاع و تحلیل آن فرایند‌ها و البته معرفی رزمندگان، برنامه ریزان و مدیران دفاع مقدس و ثبت و ضبط خاطرات و اقدامات آنان برای استفاده نسل‌های آینده ایران اسلامی، موضوعی که رهبری نظام هم به درستی در دیدار اخیر خود با فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی بر آن تاکید فرموده و به همه دست اندرکاران و فرهیختگان و مسوولان توصیه نمودند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید