دو نرخی شدن بنزین در آینده نزدیک؛

کاهش قاچاق سوخت از طریق کارت سوخت

قاچاق بنزین در سایه افزایش نرخ ارز به طرز شگفت انگیزی زیاد شد، چرا که این کار سود زیادی را نصیب دلالان سوخت می کند، تا جایی که طی هفته های اخیر شاهد افزایش چشمگیر و بی سابقه قاچاق بنزین به خصوص در شهرهای مرزی کشور بودیم از این رو پیش بینی می شود که برای مقابله با این معضل، مسوولان امر استارت سهمیه بندی بنزین را به این بهانه بزنند، چرا که در گذشته نیز جلوگیری از قاچاق سوخت یکی از اصلی ترین دلایل سهمیه بندی بنزین عنوان شده بود.

چندی است که شاهد تغییر و تحولات در جایگاه
های توزیع بنزین در سراسر کشور هستیم که این خود به نظر کارشناسان می تواند زمینه
ساز دو نرخی شدن و یا سهمیه بندی بنزین باشد.

گفتنی است استفاده از کارت سوخت در اواخر دهه ۸۰ آغاز شد که در هم
زمان توانست در مصرف بنزین، صرفه جویی قابل تاملی را ایجاد کند، که این خود از نظر
کارشناسان برگ برنده استفاده از کارت سوخت بود، اما با گذشت زمان و برداشته شدن
تحریم ها کم کم کارت سوخت جنبه نمادین به خود گرفت و در سایه آن شاهد افزایش بی
رویه مصرف بنزین بودیم، از این رو پیش بینی می شود با آغاز دوباره تحریم ها و
ایجاد موانع در واردات بنزین باز هم شاهد دو نرخی شدن بنزین و یا سهمیه بندی این
فرآورده نفتی باشیم، هر چند پدر نفت ایران این مهم را بارها و بارها رد کرده است .

طبق تحقیقات به عمل آمده بیش از دو ماه است که در شهرهای جنوبی کشور
بنزین سوپر یافت نمی شود و این معضل تا حدودی دامن گیر شهرهای دیگر نیز شده است که
این خود می تواند نشان از کمبود بنزین در کشور و آغاز دور جدید سهمیه بندی این
فرآورده نفتی باشد.

بررسی میزان تولید بنزین در کشور

آنچه مسلم است با بهره برداری از پالایشگاه خلیج فارس شاهد بهره
برداری ۹۰ میلیون لیتر بنزین در طول سال هستیم که این میزان خود بیشتر از نیاز
مصرفی کل کشور می باشد اما متاسفانه در عمل این میزان گویا پاسخگوی نیاز خودروهای
موجود در کشور نیست و باز هم واردات نقش تکمیل کننده بنزین را ایفا می کند، چرا که
با توجه به حجم بالای تولید بنزین در کشور انتظار می رود که واردات بنزین به کشور
به صفر برسد اما همچنان شاهد واردات این فرآورده نفتی هستیم هر چند طبق اظهار نظر
برخی از مسوولان واردات بنزین در حال حاضر
انجام نمی شود اما طبق اخبار غیررسمی طی دو ماه اخیر برای تامین بنزین مورد
نیاز کشور واردات نیز صورت گرفته است.

بررسی میزان مصرف بنزین در کشور

طبق آمار منتشر شده میزان مصرف روزانه بنزین تنها در مرز 84 میلیون
لیتر است، که این رقم مبین این مساله می باشد که ۶ میلیون لیتر در روز مازاد تولید
وجود دارد که این مهم خود می تواند مهر تاییدی بر عدم نیاز کشور به واردات بنزین باشد
و در مقابل با این آمار حتی انتظار صادرات این فرآورده نفتی نیز وجود دارد اما این
در حالی است که نه تنها هنوز به مرحله صادرات این فرآورده نفتی دست نیافته ایم
بلکه متاسفانه واردات آن همچنان به قوت خود باقی مانده است هر چند در این مجال
باید اذعان داشت که حجم واردات نسبت به گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

بررسی دلایل واردات بنزین

پر واضح است که مسوولان علت واردات این فرآورده نفتی را خارج شدن برخی
از پالایشگاه ها از مدار تولید می دانند چرا که برخی از پالایشگاه برای تامین مواد
اولیه مورد نیاز خود در برخی از اوقات دست از تولید می کشند که این خود می تواند
حجم تولید را کاهش دهد از این رو برای جبران و تامین بنزین مورد نیاز در برخی از
اوقات واردات بنزین صورت می گیرد که این مهم از دید مسوولان بسیار طبیعی می باشد.
اما حال این سوال مطرح می شود که چرا از مازاد تولید ذخیره ای برای زمان کاهش
تولید وجود ندارد؟

بررسی نحوه استفاده از کارت سوخت در کشورهای دیگر

شایان ذکر است که امروزه کارت سوخت تنها در کشورهای در حال توسعه مورد
استفاده قرار می گیرد، به عنوان مثال در کشورهای مانند فرانسه و یا انگلیس استفاده
از کارت سوخت غیر اجباری و بیشتر جنبه تشویقی دارد چرا که این کارت ها هیچ گاه
برای سهمیه بندی نیست بلکه بالعکس استفاده از این کارت ها می تواند برای مصرف
کننده تخفیف های قابل توجه ای را در بر داشته باشد از این رو افرادی که میزان مصرف
بنزین بالایی را دارند به استفاده از کارت سوخت روی می آورند تا از این وادی
بتوانند در هزینه ها تا حدود زیادی صرفه جویی کنند اما این مساله در ایران کاملا بالعکس
می باشد.

به طور کلی باید در نظر داشت که استفاده از تجهیزات کارت سوخت در
جایگاه های توزیع بنزین هزینه هنگفتی را به دولت تحمیل می کند بنابراین باید
استفاده از آن توجیح قابل قبولی داشته باشد در غیر ان صورت استفاده کردن از این
تجهیزات تنها اتلاف منابع مالی است.

کاهش قاچاق سوخت انگیزه ای برای استفاده از کارت سوخت

قاچاق بنزین در سایه افزایش نرخ ارز به طرز شگفت انگیزی زیاد شد، چرا
که این کار سود زیادی را نصیب دلالان سوخت می کند، تا جایی که طی هفته های اخیر
شاهد افزایش چشمگیر و بی سابقه قاچاق بنزین به خصوص در شهرهای مرزی کشور بودیم از
این رو پیش بینی می شود که برای مقابله با این معضل، مسوولان امر استارت سهمیه
بندی بنزین را به این بهانه بزنند، چرا که در گذشته نیز جلوگیری از قاچاق سوخت یکی
از اصلی ترین دلایل سهمیه بندی بنزین عنوان شده بود.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید