استعداد
علی تجویدی محدود به نوازندگی و آهنگسازی نبود بلکه او در ترانه سرایی نیز متبحر
بود و آثاری همچون "رفتم که رفتم "،"شاید اگر امشب رود "
و...از آثار ماندگار این هنرمند برجسته ی ایرانی است.

تجویدی
استاد بسیاری از هنرمندان بود و به هایده و حمیرا نیز درس می داد و پس از انقلاب
بود که او فعالیت های قابل توجهی نداشت و تنها کاری که تجویدی در این دوران انجام
داد یک کار مشترک با شاهزیدی بود که به مناسبت شروع فعالیت ارکستر ملی ایران انجام
داد و تصنیف آن را محمدرضا شجریان اجرا کرد.

برخی
از آثار ماندگار علی تجویدی عبارتند از:نمانده چرا با صدای الهه-علیرضا
افتخاری،سنگ خارا،مرضیه-علیرضا افتخاری،چرخ گردون با صدای علی اصغر شاهزیدی،آشفته
حالی با صدای دلکش-علیرضا افتخاری و...اشاره نمود.

علی
تجویدی،این بزرگمرد موسیقی ایران پس از تحمل کردن یک دوره بیماری سرانجام در
اسفندماه سال ۱۳۸۴در سن ۸۶سالگی
بدرود حیات گفت.

بیوگرافی علی تجویدی/برای زادروز استاد علی تجویدی

استعداد علی تجویدی محدود به نوازندگی و آهنگسازی نبود بلکه او در ترانه سرایی نیز متبحر بود و آثاری همچون "رفتم که رفتم "،"شاید اگر امشب رود " و...از آثار ماندگار این هنرمند برجسته ی ایرانی است.

علی تجویدی در ۱۵آبان ماه ۱۲۸۹متولد شد.او اصالتا برای شهر اصفهان بود و از کودکی موسیقی را نزد پدرش هادی خان
تجویدی شروع کرد زیرا پدرش هنرمند بزرگی بود.هم دستی به قلم نقاشی و هم دستی به
ساز داشت.هادی خان تجویدی،پدر علی تجویدی در نقاشی از شاگردان کمال الملک و در
موسیقی از شاگردان بااستعداد و چیره دست درویش خان بود.

از شاگردی نزد حسین یاحقی تا شاگردی نزد ابوالحسن خان
صبا

خانواده
ی علی تجویدی همگی هنرمند بودند به طوری که برادرانش محمد و علی اکبر از نقاشان
مشهور ایران بودند.

علی
تجویدی موسیقی را با ساز فلوت شروع کرد و نزد ظهیرالدینی مشق نت نویسی کرد و تنها ۱۶ساله
بود که به کلاس آقای سپهری برای فراگیری ویولن می رفت و برای این که به طور تکمیلی
این ساز را یاد بگیرد به مدت ۲سال از محضر حسین یاحقی استفاده کرد و
سپس نزد ابوالحسن خان صبا رفت و به مدت ۸سال در کلاس های این استاد بزرگ نیز
شرکت کرد و علاوه بر ویولن به فراگیری ساز سه تار مشغول شد.ابوالحسن خان صبا به
منظور این که علی تجویدی تکنیک های نواختن ویولن را به طور کامل فرا گیرد و نیز با
موسیقی غرب آشنا شود به او توصیه کرد که برای چند سالی نزد ملیک آبراهیمیان و
بابگن تامبرازیان برود و سپس به محضر محمد ایرانی مجرد معروف به "حاج آقا
محمد" رفت.

سبک
نوازندگی تجویدی خاص و منحصر بفرد بود به طوری که قدرت آرشه و تکنیک برجسته او در
استفاده از ظرایف موجود در موسیقی کلاسیک مثل پوزیسیون های بالا تا نزدیک خرک و
آرشه پرانی های خاص بسیار تحسین برانگیز و زیبا بود.

وی
نه تنها در نوازندگی بلکه در آهنگسازی نیز استعداد و تبحر خاصی داشت به طوری که
آهنگ های ماندگاری را برای موسیقی ایران ساخت و در این مسیر با هنرمندان مستعد و
نامی کشور همکاری های فراوان داشت.

علی
تجویدی در سال هایی که با دلکش همکاری کرد به شهرت رسید و توانست خلاقیت و نبوغ
خود را آنگونه که است به نمایش بگذارد.آن ها یک گروه سه نفره بودند که دلکش،خودش و
رحیم معینی کرمانشاهی حضور داشتند و در سال های ۱۳۳۵تا ۱۳۴۰به
خلق آثار ماندگاری در موسیقی معاصر ایران پرداختند.آن ها نه تنها در موسیقی و
تکنیک و اجرا با یکدیگر به صورت حرفه ای عمل می کردند و ارتباط کاری خوبی با
یکدیگر داشتند بلکه یک ارتباط عمیق عاطفی میان آن ها به وجود آمده بود که باعث شکل
گیری و خلق این آثار به یادماندنی شده بود.

علی تجویدی؛خالق سنگ خارا

در
سال های پس از آن بود که علی تجویدی شروع به ساختن آثار ماندگاری برای مرضیه کرد
که جزء آثار فاخر و ماندگار موسیقی ایران شدند که از آن جمله می توان به آهنگ
"سنگ خارا "اشاره نمود که شعر آن را رحیم معینی کرمانشاهی و تنظیم آن را
روح الله خالقی انجام دادند و این قطعه در ارکستر بزرگ گل ها نیز اجرا شد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید