مهدی مطهرنیا:

اوباما و روحانی تندروهای دو طرف را خطاب قرار دادند

روابط بین الملل در شرایط فعلی از اصل سوم قانون نیوتن مبنی بر وجود واکنش در برابر هر کنش تبعیت می‌کند و نباید به گونه‌ای رفتار کرد که واکنش‌ها نسبت به روند برقراری رابطه با آمریکا، به کلیت جریان صدمه وارد کند.

سرویس سیاسی: یک کارشناس روابط بین الملل معتقد است آنچه باراک اوباما و حسن روحانی در سخنرانی های خود در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کردند، در نقد افراد و عملکردهای رادیکال طرف مقابل بود.

مهدی
مطهرنیا در گفتگو با خبرنگار سلام نو ، تصریح کرد: در دو طرف رابطه ایران و آمریکا؛ طیف‌های تندرویی وجود دارند که اگرچه هر دو از دموکراسی و عدالت مقتدرانه صحبت می‌کنند، اما زمانی که این شعار را به عمل تبدیل می‌کنند، نوعی خشونت تولید می‌شود و خطاب سخنان دو رئیس جمهور این افراد بودند.

این استاد دانشگاه سخنان حسن روحانی را مقتدرانه و در عین حال معتدل توصیف و تاکید کرد: سخنان آقای روحانی خطاب به کنگره آمریکا بود که این امر در جمله ایشان که گفتند «صدای واحد می‌خواهیم» بیانگر میل ایشان به شنیدن صدایی معتدل و مدبرانه است.

مطهرنیا ضمن اشاره به دیدگاه‌های مختلف درباره سخنرانی رئیس جمهور خاطر نشان کرد: شیخ دیپلمات با فهم لازم از نظام بین الملل، هم توانست نظام حاکم را نقد کند و هم توانست آمادگی خود و ایران را برای تغییر آرام و مقتدرانه فضای حاکم به دنیا اعلام کند.

این کار‌شناس روابط بین الملل با اشاره به واکنش‌های نه چندان خوش بینانه ایرانیان نسبت به سخنان شب گذشته روحانی تصریح کرد: تجدید رابطه با آمریکا امری نیست که یک شبه قابل تحقق باشد و در این شرایط باید مدبرانه عمل کرد؛ چرا که وقوع تحولات آنی و زودهنگام در این روند، باعث ایجاد شکاف در داخل شده و شرایط را برای مدیریت روابط خارجی دشوار می‌کند.

وی معتقد است: روابط بین الملل در شرایط فعلی از اصل سوم قانون نیوتن مبنی بر وجود واکنش در برابر هر کنش تبعیت می‌کند و نباید به گونه‌ای رفتار کرد که واکنش‌ها نسبت به روند برقراری رابطه با آمریکا، به کلیت جریان صدمه وارد کند.

مطهرنیا روند تجدید رابطه با آمریکا را حرکت بر روی شن روان توصیف و خاطرنشان کرد: مشخص و واضح است که روند تنش زدایی روابط آغاز شده است اما تا زمانی که ثبات داخلی و اطمینان لازم برای ساختار سیاسی کشور فراهم نشود، باید خردمندانه عمل کرد و هیچ انسان عاقلی بر روی شن روان ساختمان بنا نمی‌کند.

این کار‌شناس مسائل سیاسی تصریح کرد: جوانان باید بدانند سیاسیون باید روی سر خود راه بروند تا اینکه بر روی دو پای خود بدوند، بنابراین تجدید رابطه با آمریکا باید طی یک روند معتدل و در عین حال مقتدرانه طی شود.

مطهرنیا حسن روحانی را علاوه بر ریاست جمهور، نماینده کل حاکمیت در آمریکا خواند و تاکید کرد: حسن روحانی در سخنرانی خود آمادگی «حاکمیت ایران» برای شرایط جدید را اعلام کرد و این امر نشان می‌دهد هماهنگی لازم با ساختار حاکمیت انجام شده است.

اخبار مرتبط

روحانی در بهبود روابط با آمریکا گام به جلو برداشت

نظرات بینندگان

انتشار یافته: ۲

در انتظار بررسی: ۱

غیر قابل انتشار: ۰

یاسر

|

۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳

0

2

پاسخ

تحلیل مناسبی بود

ناشناس

۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳

1

انشاءالله برای نسلهای آینده درست بشه صد سال اول سخته

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید