فقط لامپ‌های نهاد ریاست‌جمهوری مانده!

اکنون در سال 92 شاهد بروز نشانه های فرهنگ عشیره ای درعرصه سیاست کشور هستیم که نمود عینی ویژگی «بقا از طریق غارت» در رفتار دولت دهم مشهود است. آقای احمدی نژاد و یارانشان در این ماه مبارک ، انصاف را رعایت ننمودند.

یادداشت روز: در فرهنگ کشورمان، مثل خیلی از جاهای دیگر دنیا، قدرت مساله‌ی مهمی است. فرهنگ سیاسی ایران در طول تاریخ گواه این نکته بوده که احساس نا امنی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، باعث ایجاد روحیه کم اعتمادی شده که همین مساله هم باعث رواج میل به تمامیت خواهی و سلطه گری شده است. این مساله باعث می‌شود که افراد برای دستیابی به مزایا تجریح دهند، به جای طی کردن مراحل عادی رقابت، تعارض، تعامل و تکامل به دنبال روش های حذفی باشند.

دکترمحمود سریع القلم در کتاب «فرهنگ سیاسی ایران » ، درتوضیح چرایی ایجاد این فرهنگ ، به زمینه های رفتاری فرهنگ عشیره ای اشاره می کند که در طول تاریخ، تاثیر به سزایی  بر فرهنگ اجتماعی و سیاسی ایران  گذاشته است.

از جمله خصوصیاتی که در مورد فرهنگ عشیره ای در این کتاب برشمرده شده، « بقا و بسط عشیره از طریق تهاجم و غارت » است. مطابق این ویژگی ، عشایر برای تضمین بقای خودشان و عرض اندام در مقابل رقیب، دست به غارت می زدند تا ضمن ایجاد رعب و وحشت، توان ایل مقابل را هم کاهش دهند. بنابراین بدیهی است که عاملین غارت ، هیچ حقی برای طرف مقابل قائل نباشند و هر آنچه بیابند را مفت خود بدانند.

اکنون در سال 92 شاهد بروز نشانه های فرهنگ عشیره ای درعرصه سیاست کشور هستیم که نمود عینی ویژگی «بقا از طریق غارت» در رفتار دولت دهم مشهود است. دولت دهم در واپسین روزهای زمامداری ، آنچنان نسبت به امکانات و سرمایه های ملی تحت اختیارش حریص شده است که گویا قصد دارد لامپ های نهاد ریاست جمهوری را هم از دولت بعدی دریغ کند.

آقای احمدی نژاد و دوستانشان در این هفته های پایانی در حالی از کیسه ملت بذل و بخشش می کنند و با اقدامات خلق الساعه نظیر واگذاری ها و نقل انتقالات بی اساس، قصد ایجاد چالش برای دولت بعدی را دارند ، که در پایان دولت آقای خاتمی طی نامه ای از ایشان درخواست کرده بود تا نقل و انتقالات، استخدام و قراردادی صورت نگیرد و آقای خاتمی هم پذیرفتند. متاسفانه چیزی نمی توان گفت جز اینکه آقای احمدی نژاد و یارانشان در این ماه مبارک ، انصاف را رعایت ننمودند.

در قرآن کریم به کرّات در مورد انصاف سفارش شده و امام علی (ع) در وصیت ها و فرمان های خود، مکرر به رعایت انصاف در همه ی امور سفارش کرده است. آن حضرت در نامه ی گران سنگ خود به فرزندش امام مجتبی(ع) چنین نوشته است:

« پسرم! خود را میان خویش و دیگری میزانی بشمار؛ پس آن چه برای خود دوست می داری برای جز خود دوست بدار، و آن چه تو را خوش نیاید برای او ناخوش بشمار. و ستم مکن چنان که دوست نداری بر تو ستم رود، و نیکی کن چنان که دوست می داری به تو نیکی کنند...»

اگراین رئیس دولت اصولگرا در این شب های عزیز به نهج البلاغه رجوع می کرد ، شاید این وصیت مولا را به چشم می دید و شاید به یاد درخواست خود از آقای خاتمی می افتاد! اما چه سود که هشت سال برملّت ایران گذشت و آقای احمدی نژاد لحظه ای کلاه خود را قاضی نکرد. پس انتظار رعایت انصاف و مروّت از ایشان ، انتظاریست بعید و ساده انگارانه چرا که احمدی نژاد و سینه چاکانش که عمری او را رئیس جمهور ارزشی می انگاشتند ، بویی از اخلاق اسلامی نبرده اند و گو اینکه با تعالیم ارزشمند قرآن و نهج البلاغه نیز بیگانه هستند! انشاءالله که اینطور نباشد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید