چرا کودکان فقیر در بزرگسالی بیشتر سرما می‌خورند؟

محققان دریافتند که افرادی که دوران کودکی را با فقر گذرانده‌اند در آینده و دوران بزرگسالی بیشتر در معرض سرماخوردگی قرار می‌گیرند.

محققان در گزارشات خود مطرح کردند که بزرگسالانی که در خانواده‌های فقیر بزرگ شده‌اند در مقایسه با افراد ثروتمند در سرماخوردن احتمال بیشتری دارند.

در این تحقیقات در حدود 150 فرد سالم 18 تا 55 ساله مرود ارزیابی قرار گرفتند و از آنها درخصوص خانواده‌شان از 18 سالگی یا جوان‌تر سوال شد.

نتایج تحقیقات نشان داد که افرادی که در خانواده‌های فقیر بزرگ شده‌بودند احتمال ابتلا به سرماخوردگی را بیشتر داشتند.

این تحقیقات همچنین نشان داد که شرکت‌کنندگانی که در خانواد‌ه‌های فقیر بزرگ شده بودند نسبت به همسالان ثروتمند خود از تلومرهای کوتاه‌تری برخوردار بودند.

افرادی که بخش انتهایی مولکول‌های DNA آنها یا به اصطلاح تلومرهای آنها کوتاه‌تر است، بیشتر مستعد سرماخوردگی هستند.

این نقاط در انتهای کروموزوم که تلومر نامیده می‌شوند، نوعی خاص از توالی‌های DNA هستند که همانند تکه‌های پلاستیکی انتهای بند کفش عمل می‌کنند یعنی مانع از باز شدن مولکولهای DNA در رشته‌های کروموزومی می‌شوند.

داشتن تلومرهای کوتاه با مرگ و میر در افراد مسن، شروع زودرس بیماری، مانند بیماریهای قلبی عروقی و سرطان افزایش استعداد ابتلا به بیماری‌های عفونی در افراد جوان تا میانسال مرتبط است.

این مطالعه در شماره نوامبر مجله مغز، رفتار و ایمنی منتشر شده است.

محققان گفتند: ما شواهد اولیه برای توضیح بیولوژیکی از اهمیت تجارب دوران کودکی بر سلامتی افراد بزرگسال را پیدا کرد‌ه‌ایم.

ما رابطه‌ای که در جوانی و میانسالی یافتیم نشان می‌دهد که وضعیت [اجتماعی و اقتصادی] پایین ممکن است خطر ابتلا به بیماری در طول دوران بلوغ افزایش دهد.

اگر چه این مطالعه ارتباط بین وضعیت اقتصادی در دوران کودکی و حساسیت به ابتلا به سرماخوردگی در بزرگسالی را نشان می‌دهد اما یک رابطه علت و معلولی را ثابت نمی‌کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید