در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما/

دومین جشنواره معرفی برترین شرکت های ایران برگزار شد

مرزهای سیاسی شکسته شده و تئوری های اقتصادی روی همدیگر تاثیر گذاشته اند. در حالی که ما هنوز در چارچوب های سابق در حال تجسس هستیم و رفتارهای علمی پیشه نمی کنیم.

دومین جشنواره معرفی برترین شرکت های ایران ، چهارشنبه 6 آذر در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار شد. در این مراسم که جمعی از شخصیت های سیاسی، هنری و فرهنگی در آن حضور داشتند، به چند شرکت، صنعتگران و سازمان های اقتصادی کشور نشان برتر اهدا و از آنان تقدیر به عمل آمد. استاد امین ا... رشیدی خواننده پیشکسوت صدا و سیما، دکتر حسین کمالی وزیر پیشین کار ، مدیر عامل خانه صنعت و معدن و تجارت، رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی و دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق از جمله میهمانان و سخنرانان این مراسم بودند.

به گزارش سلام نو، در ابتدا دبیر جشنواره با تبریک موفقیت هیات ایرانی در مذاکرات با کشورهای 1+5 و  با تاکید بر این که هیچ چیز نمی تواند مانع پیشرفت و آبادانی ایران گردد گفت: ما همیشه دو نسل را دیده ایم که با نیروی تدبیر و جهاد جلوی مشکلات ایستادند. این دو گروه رزمندگان و صنعتگران کشور بوده اند. شاید صنایع کوچک در برهه هایی از زمان متضرر و یا تعلیق شده اند،  اما صنعت ایران، مهندسین و خدمات ایرانی همیشه از پرغروترین صنایع جهان بوده است.

مهندس سینا سنجری ادامه داد: امروز که در حضور مدیرانی هستیم که در آبادانی کشور نقش بسزایی داشتند، جایزه ویژه اولین حمایت صنعت از فرهنگ و هنر نیز اعطا می گردد. وی با تشکر از وزارت صنعت، کار، ارتباطات و اقتصاد که متولیان اصلی برگزاری این جشنواره بودند، خطاب به رسانه ها گفت : همیشه معتقد بوده ام که مدیران صنعتی سال هاست که حماسه می آفرینند.

هنوز در چارچوب های سابق در حال تجسس هستیم

در ادامه جشنواره ، وزیر پیشین کار طی سخنان با انتقاد از رفتارهای غیر علمی متولیان عرصه اقتصاد در کشور گفت: عرضه و تقاضا تعریف سابق خود را ندارد. مرزهای سیاسی شکسته شده و تئوری های اقتصادی روی همدیگر تاثیر گذاشته اند. در حالی که ما هنوز در چارچوب های سابق در حال تجسس هستیم و رفتارهای علمی پیشه نمیکنیم.

حسین کمالی با بیان این که ما عادت کرده ایم که همیشه راحت ترین راه را انتخاب کنیم، افزود: مصرف بدون تولید یا خرج کردن بدون کار کردن و زحمت از راحت ترین اقدامات است که ما مشغول آن هستیم.چون مزیت ها و نحوه تولید درست را نیاموخته ایم.

وزیر کار دولتهای هاشمی رفسنجانی و محمدخاتمی، در ادامه سخنان خود با انتقاد از ارایه امارهای نادرست در زمینه بیکاری در دولت های متفاوت، خاطر نشان کرد: در آغاز کار هر دولتی، موسسات آماری نرخ بیکاری را  بالا  و در روزهای پایانی آمار پایینی از بیکاری ارایه می دهند! اما مهم این است که  این آمار ها را چه کسانی تولید می کنند. برای مثال در اواخر کار دولت پیشین اعلام کردند که 8 میلیون شغل ایجاد کردیم. اما هیچ گاه نگفتند که 8 میلیون شغل هم از بین بردیم!  در چنین شرایطی که کسی به مردم ،  صنعتگران و اقتصادیون جواب درستی نمیدهد، مگر می توان بدون آمار و ارقام درست می توان کار علمی انجام انجام داد؟

کمالی در پایان گفت: در صورتی که مردم را صاحب این مملکت ندانیم هیچ گاه اطلاعات و آمار دقیقی به آنها ارایه نخواهیم کرد. ما باید از این سیاست ها برگردیم و  موسسات اماری باید مستقل از دولتها عمل کنند. چون با با خود فریبی مساله ای حل نمی شود و این مشکل همیشه پیش روی ما باقی می ماند.

در ادامه این مراسم مدیرعامل خانه صنعت و معدن و تجارت نیز با اشاره به گزارش 100 روزه رییس جمهوری و مذاکرات هسته ای گفت: ما بیش از آنچه فکر می کردیم به دست آوردیم. موفقیت ایران در گفتگو با غرب اتفاق مبارکی بود. پس امروز مردم و بخش صنعت باید پاسخ این گام بلندی که برداشته شد  را بدهند و به این دلیل که تحریم ها اقتصاد را هدف قرار داده بود، پس پاسخ صنعتگران نیز باید اقتصادی باشد.

مهندس آرمان خالقی اضافه کرد:  بخشی از تورمی که این چند سال بر ما چیزه گشت، به تحریم ها بر میگشت و بخش دیگری از آن به سومدیریت ها. ما زمانی که با بحران اقتصادی روبرو شدیم،  به جای تصمیمات درست برای عبور از بحران،  باعث تشدید بیشتر اوضاع شدیم و ضرر زیادی کردیم.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی نیز طی سخنانی با اشاره به ویژگی های 3 مدل از بنگاه های اقتصادی در ایران گفت:  دسته اول بنگاه هایی هستند که خواست و اراده خود را پیاده می کنند. دسته دوم بنگاه هایی که تماشاگر رخدادها هستند و سومین گروه هم بنگاه هایی که مات و مبهوت دیگران هستند.

دکتر مهدی فتح ا... افزود: ما میخواهیم از جمله بنگاه های دسته اول باشیم که هدف انها ارزش آفرینی است. ما باید بدانیم که هیچ بازاری کاملا امن نیست و با مدل و ارزش های قدیمی نمیتوان بنگاه های ارزش آفرین خلق کرد. رویکرد های قدیمی منسوخ شده اند. همچنین  تمرکز بر ایجاد خلاقیت، ایجاد کننده مزیت رقابتی است.

جهانبخش سنجابی ، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق نیز از دیگر سخنرانان جشنواره معرفی برترین شرکت های ایران بود. وی  با بیان این که "ما آدمهای احساسی هستیم و سازمان هایی که از توسط ما شکل می گیرد نیز سازمان های احساسی هستند، از وابستگی شرکت های خصوصی به دولت انتقاد کرده و گفت: علی رغم  سالها تجربه عدات داشتیم که  دستمان در جیب دولت باشد، پس از آن به دنبال کمربند دولت بودیم و سال ها نیز عادت داشتیم که پشت دولت قایم شویم!

در این مراسم، نخستین نشان حمایت صنعت از فرهنگ و هنر نیز توسط  استاد امین ا... رشیدی خواننده پیشکسوت صدا و سیما به بانک پاسارگاد اهدا شد و غلامرضا منصوری خواننده جوان کشور نیز به بازخوانی قطعاتی از ساخته های خود پرداخت. همچنین در پایان مراسم برترین شرکت های ایران معرفی و از آنان تقدیر به عمل آمد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید