۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 2976341

عرضه بیت کوین در چند سال گذشته باعث شده گفت و گو حول محور نظام پولی و الگوی اقتصادی تبادلات مالی در جهان ابعاد تازه ای به خود بگیرد. با این حال نوسانات شدید قیمت این ارزهای دیجیتال از یک سو و ابهام در مقررات و همچنین عدم استقبال دولت ‌ها از این ارزهای دیجیتال از سویی دیگر، پیش ‌بینی آینده تغییر احتمالی پول را تا حد قابل توجهی پیچیده کرده است.

سلام نو - سرویس اقتصادی: ارزش بیت کوین که تا همین چند ماه پیش تا مرز بیست هزار دلار هم رسیده بود با سقوط آزاد در مرز 4000 دلار هم قرار گرفت. هرچند بسیاری از صاحب نظران اقتصاد احتمال افزایش بهای بیت کوین رو داده اند اما برخی نیز آینده این ارز دیجیتالی رمزنگاری شده را مبهم می دانند.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین از نظر فنی نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز است چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌ کند. این شبکه همتا به همتا است و تراکنش‌ ها، مستقیما و بدون واسطه بین کاربران انجام می‌ شود. در واقع نقل و انتقال در این سیستم دیجیتالی طوری تعبیه شده که این کار درست همانند سیستم فیزیکی قابل انجام باشد. یک نوع ارز مجازی که نمی توان آن را در دست گرفت یا در بانک گذاشت. ارزهای رمزنگاری شده در واقع یک سری کد رایانه ‌ای هستند که ارزش پولی را در خود نگهداری می ‌کنند و به وسیله رایانه ‌هایی با قدرت بالا که  مقدار زیادی انرژی نیز صرف می کنند، تولید می ‌شوند.

بیت کوین مانند پول های رایج عمل نمی کند و به هیچ کشور یا دولتی متصل نیست در نتیجه مشکل اخذ اعتبار و تبعیت از مقررات متداول مالی نیز شامل حالش نمی شود. همچنین ارگانی وجود ندارد که مشخص کند چه کسی چه میزان حق تولید بیت کوین دارد. پروتکل بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون بیت کوین است. بیت کوین به عنوان یک ارز تماما دیجیتال رشته ای از داده ها نیست که قابل تکثیر باشد. بیت کوین در واقع یک سهم در دفتر سررسید بسیار بزرگ جهانی به نام بلاک چین است که تک تک مبادلات در آن ثبت می شود. با این حال گروهی از افراد وجود ندارد که این سررسید جهانی را به روز کند بلکه هر کسی می تواند داوطلبانه معاملات انجام شده را به روز رسانی کند. در حال حاضر هزاران نفر این کار را انجام می دهند. چیزی شبیه به دانشنامه ویکی پدیا. رمزنگاری این ارزهای دیجیتال از امکان هرگونه تقلبی جلوگیری می کند.

مزایا و معایب بیت ‌کوین

بسیاری معتقدند آینده از آن بیت کوین است و تا 5 سال آینده نیمی از مردم دنیا به استفاده از بیت کوین روی خواهند آورد. با این حال مخالفان این ارز دیجیتال معتقدند نوسان ذاتی آن و پتانسیلش برای استفاده توسط مجرمان، تروریست ‌ها و قاچاقچیان مواد مخدر، شانس آن برای جهان‌ شمول شدن را از بین می ‌برد.

نوسان شدید قیمت را می توان از نقاط ضعف بیت کوین شمرد. در هفته های اخیر قیمت بیت کوین طی یک شیب کاهشی تند به کمترین میزان آن از اکتبر سال گذشته تاکنون رسیده است که این این امر بسیاری از سرمایه گذاران و معامله گران را با شک و تردیدهای جدی مواجه کرده است. کسر قابل توجهی از مشتریان بیت کوین در خصوص سرمایه گذاری های آتی در این ارز مجازی ابراز نگرانی کرده اند اما کارشناسان فعال در این حوزه از افزایش دوباره و تقویت بیت کوین در ماه های آینده خبر می دهند. دیگر نقطه ضعف بیت کوین سرعت پایین تراکنش‌ها است که نیاز است با بهبود فناوری‌های بنیادین سرعت پرداخت این ارز افزایش پیدا کند.

غیرقابل کنترل بودن توسط نهاد یا دولت ها را می توان از مزایای بیت کوین برشمرد. مهم ترین دلیل طرفداران بیت کوین این است که این سیستم اولین سیستم پرداخت همتا به همتا است که هیچ مرکز کنترل کننده ای بین مبدا و مقصد ایفای نقش نمی کند. دیگر مزیت قابل توجهی که بیت کوین را برای طرفدارانش محبوب می کند خاصیت انتقال بی دردسر آن به کشور دیگر بدون احتیاج به شبکه پرداخت بین بانکی یا همان سوییفت و همچنین هزینه مالی زیاد است. هر فردی که دسترسی به اینترنت داشته باشد می‌ تواند با استفاده از بیت کوین برای هرکس در هر کجای دنیا با هزینه پایین یا به‌ صورت رایگان، خیلی سریع و امن هر مبلغ پولی را واریز کند.

بیت‌ کوین به کجا می‌رود؟

عرضه بیت کوین در چند سال گذشته باعث شده  گفت و گو حول محور نظام پولی و الگوی اقتصادی تبادلات مالی در جهان ابعاد تازه ای به خود بگیرد. با این حال نوسانات شدید قیمت این ارزهای دیجیتال از یک سو و ابهام در مقررات و همچنین عدم استقبال دولت ‌ها از این ارزهای دیجیتال از سویی دیگر، پیش ‌بینی آینده تغییر احتمالی پول را تا حد قابل توجهی پیچیده کرده است. به نظر می رسد بیت کوین برای رسیدن به هدف خود که جایگزینی آن به عنوان پول سنتی است راه پر پیج و خمی پیش رو داشته باشد.

کد خبرنگار: ۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید