تمام تکاپوهای آمریکا برای این است که بتواند این کمبودها را جبران کند، به ویژه اینکه می‌بینیم تحریم‌های آمریکا نتوانسته آن چنان که مایل است همه‌گیر شود.

سلام نو - سرویس سیاسی: چند روز پیش مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در سخنانی به خبرنگاران گفت: ما قصد داریم که یک نشست مهم در سطح وزیران در تاریخ 13-14 فوریه در ورشو برگزار کنیم که در آن تعداد زیادی از کشورها، تقریبا از تمام قاره ها شرکت خواهند کرد. در این نشست کشورهای آسیایی، نیمکره غربی و قطعا از خاورمیانه، آفریقا و اروپا حضور خواهند داشت.

به گزارش سلام نو، او در اظهارتی مداخله جویانه هدف این نشست را تشکیل یک ائتلاف بزرگ علیه ایران دانست که قصد دارد رفتار جمهوری اسلامی را عادی کند.

اولین واکنش به این خبر را محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در حساب توییتر خود داشت و با انتقاد از دولت لهستان نوشت:

"یاد آوری به میزبان و شرکت کنندگان کنفرانس ضد ایرانی: کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده اند، یا بی آبرو شده اند، یا به حاشیه رانده شده اند؛ و ایران از همیشه قوی‌تر است. دولت لهستان نمی‌تواند این شرمندگی را پاک کند: در حالی که ایران لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان سیرک مذبوحانه ضد ایرانی شده است."

وزیر خارجه ایران همچنین عکس‌هایی از آوارگان لهستانی و آمار تاریخی آن‌ها را که در زمان جنگ جهانی به ایران پناه آورده بودند، به پیام خود الصاق کرده است.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و حشمت الله فلاحت پیشه دیگر چهره‌های مهم موثری بودند که سرعت این اقدام را محکوم کردند.

پیرو همین موضع‌گیری بود که وزارت خارجه ایران کاردار لهستان را احضار و به او تذکر داد، اقدامی که با واکنش ورشو مواجه شد. پس از این اقدام بود که وزارت خارجه لهستان روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای بر حق خود برای برگزاری چنین نشستی پافشاری کرده است.

آمریکا دنبال می‌خواهد نشان بدهد که در برابر ایران تنها نیست

اما آمریکا این روزها به دنبال چیست که وزیر خارجه‌اش را از ورزشو به خاورمیانه می‌فرستد، دنبال نشست ضد ایرانی می‌رود و به دنبال دل‌گرمی دادن به متحدان خود در خاورمیانه است؟

سید جلال ساداتیان، سفیر پیشین ایران در انگلیس در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به مواضع اروپایی‌ها نسبت به ایران گفت: به قول فرنگی‌ها لهستان کارگزار آمریکا است و استقلال سابق را از خود ندارد و مایل است پایگاه آمریکا در اروپا باشند، به خصوص پس از اینکه اتحادیه اروپا به نفع ایران و برجام موضع‌گیری کرد اراده لهستان برای تحقق این امر قوی‌تر هم شد.

وی با اشاره به مواضع دیگر کشورهای اروپایی نسبت به ایران و برجام گفت: شما می‌دانید که سران اروپا چند موضع محکم درباره برجام گرفتند و تاکنون هم خدشه‌ای در مواضع اروپا ایجاد نشده ولی نتایج مربوط ساختار مالی جدید و فعالیت‌های اقتصادی که از اروپا انتظار می‌رفت هنوز اجرایی نشده، با این همه در بعد سیاسی اتحادیه اروپا پای برجام و ایران ایستاده است.

سفیر سابق ایران در انگلستان با اشاره به اهداف ترامپ در اقدامات اخیرش گفت: ترامپ فکر می‌کرد وقتی از برجام خارج شود اروپا هم به پیروی از او خارج می‌شود ولی چنین نشد و آمریکا تنها ماند و این نشست‌ها را هم به همین دلیل برگزار می‌کند که بگوید تنها نیست و جو رسانه‌ای را علیه تهران تقویت کند.

ساداتیان با اشاره به مجموعه تحرکات آمریکا علیه ایران گفت: از سوی دیگر می‌بینید که جان بولتون و مایک پمپئو هم با سفرهایی با نقاط مختلف جهان تلاش دارند تا نشان دهند که تنها نیستند این سفرها همراه می‌شود با برنامه‌های اطلاعاتی سرویس‌های امنیتی اسرائیل که علیه ایران دست به توطئه می‌زنند.تمام این تکاپوهای آمریکا در مجموع برای این است که بتواند این کمبودها را جبران کند، به ویژه اینکه می‌بینیم تحریم‌های آمریکا نتوانسته آن چنان که مایل است همه‌گیر شود.

کد خبرنگار: ۱۲
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید