موزه‌ قصر آیینه‌ یزد که اشیایی متعلق به 3000 سال قبل از میلاد را در بردارد به علت بدهکاری و ناتوانی در پرداخت اجاره‌ این محل به بنیاد مستضعفان پلمب شد.

به گزارش سلام نو، عمارت قصر آیینه (موزه آیینه و روشنایی) که در شهر یزد، خیابان آیت‌الله کاشانی، روبروی پارک هفت تیر واقع شده‌، عمارتی متعلق به سال ۱۳۲۰ بوده که جهت استفاده به عنوان مهمانسرای خصوصی توسط شخصی بنام صراف‌زاده ساخته شد و پس از انقلاب با فتوای شهید آیت الله محمد صدوقی، مصادره و به بنیاد مستضعفان تحویل و با حکم این شهید تبدیل به موزه شد.

ایشان یکی از اولین اهداکنندگان آثار به این موزه بودند اما این محل در سال 1374 در اختیار اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفت. این موزه باستانی که اشیایی متعلق به 5000 سال دارد، هر از چند گاهی در موزه، آثار نقاشی و عکاسی هنرمندان یزد در حوضخانه آن به نمایش گذاشته می‌شود.

در موزه قصر آیینه یزد، اشیای روشنایی پی‌سوز که قدیمی‌ترین آن متعلق به دوران ساسانی است، شامل نصبی، آویز، پایه‌دار و دستی به نمایش گذاشته شده که این مجموعه اشیاء شمع سوز، نفت سوز، گاز سوز و برق سوز هستند.

سبک معماری این عمارت ترکیبی از سنتی و اروپایی است که شامل اتاق‌هایی رو به استخر یا نشیمن بهاری، اتاق خواب، قسمت شاه نشین، حوضخانه و سرویس می‌شود.

با توجه به این‌که حوضخانه بنا بیشترین تزئینات را دارد، درها و پنجره‌های آن، چوبی و مشبک بوده و دارای شیشه‌های رنگی است و پنجره‌ها به وسیله‌ی لولای جدا شونده به صورت ساده و رنگی در می‌آید. در این موزه تعداد 124 مورد آیینه به نمایش گذاشته شده است.

پیش از این مدیر موزه قصر آیینه یزد در سال 85 با اشاره به وجود تنها موزه آیینه و روشنایی کشور در یزد گفته، این موزه در سال 1377 افتتاح شده است.

مهدیه جمشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرده، موزه قصر آیینه قبل از انقلاب، خانه یکی از سرمایه‌داران یزدی به‌نام صراف‌زاده بوده و بعد از انقلاب به دستور شهید صدوقی به موزه قصر آیینه تبدیل شده که اولین موزه در استان یزد نیز است.

وی قدمت قدیمی‌ترین قسمت ساختمان موزه را در دوره پهلوی ذکر کرد و گفت: عمارت آن در سال 1320 از مصالح سنتی ساخته شده و شامل اتاق‌های رو به استخر،‌ اتاق خواب، قسمت شاه‌نشین و حوض‌خانه است.

مدیر موزه آیینه و روشنایی یزد افزود: اتاق‌ها از طریق آیینه کاری، ‌گچبری و نقاشی روی دیوارها تزئین شده و دارای در و پنجره‌های چوبی مشبک با شیشه‌های رنگی است.

جمشیدی درباره آثار موجود در موزه گفت: این مجموعه شامل اشیای روشنایی پیه‌سوز و شمع‌سوز در انواع نفتی، آویز، پایه‌دار، دستی و وسایل روشنایی گازسوز و برقی و اسلحه‌های قدیمی، کبریت و تعدادی اشیای مردم‌شناسی است.

وی مشکلات موزه را کمبود اعتبار و تجهیزات امنیتی ذکر کرد و گفت: تعدادی از اشیا به‌دلیل نبود ویترین و تجهیزات امنیتی به‌نمایش گذاشته نشده و شناسنامه کاملی ندارد.

این کارشناس موزه‌ها و مردم‌شناسی تصریح کرد: برای درک ارزش واقعی موزه، مسوولان، باید از دید علمی و فرهنگی به آن نگاه کنند.

مدیر موزه قصر آیینه یزد، مساحت کل موزه را 8175 متر مربع بیان کرد و گفت: موزه قصر آیینه همه روزه از ساعت 8 تا 12 و 15 تا 19 پذیرای علاقه‌مندان است./ایسنا

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید