بغزیان با اشاره به این که ما در ایران از یک سو با تورم قوانین و از سوی دیگر با به روز نبود قوانین مواجه هستیم گفت: نمایندگان جدید باید بخشی از قوانین حوزه اقتصاد را به روز کنند و چرخه‌های معیوب قانونی را بشکنند.

سلام نو – سرویس اقتصادی: این روزها با زمان شروع به کار مجلس یازدهم نمایندگان مجلس یازدهم وعده‌های رنگارنگی در حوزه اقتصاد می‌دهند، وعده‌هایی گره گشا که دوای درد اشتغال است، افسار تورم را می‌کشد و صادرات را در دوران تحریم رونق می‌بخشد.

این وعده‌ها چنان خوش آب و رنگ است که هر کسی را به خیال خوش فردای مجلس یازدهم می‌برد، مجلسی که قرار است ایران را بهشت کند.

اما آیا واقعا مجلس توان چنین کاری را دارد و وعده‌های اقتصادی منتخبان با اختیارات و مسئولیت آن‌ها تناسب دارد؟ بسیاری از نمایندگان پیشین معتقدند چنین خبری هم نیست و نمایندگان جدید پس از ورود به مجلس متوجه موانع و مشکلات و البته وظایف و قدرت خود می‌شوند.

آلبرت بغزیان، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با سلام نو تاکید می‌کند که اگر نمایندگان ادعای معجزه دارند چنین خبری نیست و آن‌ها باید واقعی‌تر به مسائل نگاه کنند.

او با اشاره به جایگاه مجلس و تناسب وعده‌های نمایندگان می‌گوید: باید دید جایگاه مجلس کجاست و اختیارات نمایندگان چیست و چه می‌توانند بکنند؟ من معتقدم نمایندگان مجلس در قسمت قانونگذاری و رفع قوانین دست و پاگیر می‌توانند کمک کنند. باید دید در حوزه اشتغال، تولید و تورم چه قوانینی نیاز است تا با تصویب آن‌ها وزارتخانه‌ها به دست آورد مشخصی برسند.

این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: بنابراین نمایندگان مجلس از یک سو وظیفه دارند با دولت همکاری کنند و جناحی فکر نکنند تا مشکلات سریع‌تر حل شود چون گاهی حس می‌شود که ایرادها رنگ و بوی جناحی و سیاسی دارد و از سوی دیگر کمسیون‌ها باید تخصصی‌تر فکر کنند و رای بدهند.

بغزیان به ضرورت پرسش نمایندگان از مسئولین هم اشاره می‌کند و می‌گوید: نمایندگان اختیار دیگری هم که دارند زیر سوال بردن وزیر است و باید با این اختیار از وزرا و رئیس جمهور سوال و جواب کنند که چرا مشکلات حل نشده و ایراد کار کجاست؟

او ادامه می‌دهد: مجلس شاید نتواند از رئیس بانک مرکزی سوال کند ولی از وزیر اقتصاد و وزیر صنعت که می‌تواند سوال کند که تورم و سلطان‌های ریز و درشت از کجا می‌آیند؟ نمایندگان باید به موقع و درست سوال کنند نه این که وقتی سلطان شکل گرفته و سودش را برده و همه چیز تمام شده.

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی وعده‌های بزرگ نمایندگان مجلس می‌گوید: اگر نمایندگان ادعای معجزه دارند چنین خبری نیست. ولی تمکین به قانون از سوی وزرا و مطالبه از وزرا و رئیس جمهور برای پایبندی به قوانین و شاخص‌ها چیزی است که می‌تواند از سوی این مجلس به طور جدی‌تر مورد توجه قرار بگیرد، چون مجلس قبلی آخرش بود و خسته بود یا به خاطر گذر زمان درگیر تفکرات جناحی و بخشی و استانی بود.

او با اشاره به این که  ما در ایران از یک سو با تورم قوانین و از سوی دیگر با به روز نبود قوانین مواجه هستیم گفت: نمایندگان جدید باید بخشی از قوانین حوزه اقتصاد را به روز کنند و چرخه‌های معیوب قانونی را بشکنند.

بغزیان در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادی به مجلس جدید دارد گفت: مجلس می‌تواند به دولت گوشزد کند که ما یک سری اهداف در برنامه توسعه داریم که مورد توجه کسی نیست و بودجه باید در آن راستا باشد. در بحث تولید خودرو، تورم و اشتغال برنامه دولت چیست؟ جایگاه شورای رقابت را به عنوان متولی بازارهای رانت خیز تقویت کند. این که نماینده کار روزمره را به جای اهداف جدی جا بزنند درست نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی درباره مالیات گرفتن از مسکن‌های خالی که این روزها بسیار مطرح می‌شود گفت: بازار مسکن ما از زمانی که من به خاطر دارم دچار احتکار است و سازندگان عمده‌ای که به منابع بانک‌ها دسترسی دارند مسکن را احتکار می‌کنند و کم‌تر از نیاز عرضه می‌کنند و به شکل تصنعی خانه‌ها را پر نشان می‌دهند.

او ادامه داد: یکی از راه‌هایی که دنیا تجربه کرده مالیات بر مسکن خالی است که باید اینطور عمل شود که در آن خانه خالی به صورت فایل برای فروش و اجاره ارائه شود، اما اجرای این قانون نیاز به برخورد جدی دارد و قوه قضاییه باید مشخص کند که اگر یک نفر مالیات مسکن را ندهد چطور جریمه از او اخذ می‌شود؟ هنگام فروش، ماهیانه یا گونه دیگری؟

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید