جلال ساداتیان با اشاره با نفی خشونت علیه مردم گفت: آن چه که رخ داده چه در آمریکا، چه در ایران و چه در هر نقطه‌ دیگری از دنیا محکوم است و نباید حاکمیت و آزادی‌های مردم برخلاف قانون محدود شود.

سلام نو – سرویس بین الملل: ۲۵ می ۲۰۲۰ زانوی یک افسر پلیس سفید پوست روی گردن یک سیاه پوست قرار می‌گیرد و برای مدت شش تا هفت دقیقه گردن او را می‌فشارد تا در نهایت مرد سیاه پوست قربانی نفرت نژاد پرستانه افسر پلیس شود.

به گزارش سلام نو، جورج فلوید نام مرد سیاه پوستی بود که در آخرین لحظات حیاتش ملتمسانه به افسر پلیس می‌گفت:" نمی‌توانم نفس بکشم." در پی این حادثه، مردم در مکان کشته شدن جرج فلوید گل قرار دادند و همچنین اعتراضات و تظاهراتی در شهر مینیاپولیس برپا شد، اعتراضاتی که به سرعت به خشونت کشید و به شهرهای مختلف آمریکا و حتی جهان گسترش پیدا کرد.

قتل‌‎هایی شبیه این توسط پلیس آمریکا کم نیست و همیشه اعتراضاتی نسبت به آن صورت می‌گیرد اما خشونت پلیس در برخورد با تظاهر کنندگان و واکنش تند رئیس جمهور آمریکا و تشویق به استفاده پلیس از خشونت رنگ و بویی متفاوت به این اعتراضات داده است. خبرنگاران و عکسان مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، گزارشگر سی ان ان دستگیر می‌شود و پلیس خشونت عریانی به خرج می‌دهد.

این موج جدید تظاهرات و واکنش دفاعی و شدید ترامپ با آن و متهم کردن خارجی‌ها در دست داشتن در این تظاهرات، توجه بسیاری را به خصوص در ایران خود جلب کرد. برخی این حوادث را با اعتراضات آبان مقایسه می‌کنند و برخی دیگر از این می‌گویند که اعتراضات فعلی توان زمین زدن ترامپ را دارد.

سید جلال ساداتیان دیپلمات با سابقه ایران و نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با سلام نو با اشاره به اعتراضات اخیر در آمریکا و ریشه‌های آن می‌گوید: ذات این پدیده نژاد پرستانه و بسیار خشن است و این مسئله‌ای است که خود آمریکایی‌ها و تمام جهان آن را تایید می‌کنند و چنین چیزی قابل انکار نیست.

او در ادامه می‌گوید: این که یک پلیس کسی را دستگیر کند و شش دقیقه زانویش را روی گردن او فشار دهد و به اعتراض‌های او توجه نکند اصلا عادی نیست و عمق نفرت یک سفید نسبت به یک سیاه را نشان می‌دهد، آن هم پلیسی که وظیفه دارد همه اصول شهروندی و قانونی را رعایت کند. ذات این عمل به هیچ وجه قابل توجیه نیست چنان چه گفته می‌شود خود آن فرد بازداشت شده و همسرش هم ظاهرا از او درخواست طلاق کرده است.

خشونت و محدودیت آزادی مردم در هر جای جهان محکوم است

ساداتیان با اشاره به مقایسه اعتراضات اخیر آمریکا با اعتراضات ایران از سوی طیف‌‎های مختلف سیاسی گفت: آن چه که در ایران هم اتفاق افتاده باعث کاهش سرمایه اجتماعی شده. به طور کلی برخوردهای همراه با خشونت با مردم به سرمایه اجتماعی آسیب می‌زند.

این نماینده پیشین مجلس می‌گوید: فارغ از صف بندی‌های سیاسی من بعید می‌دانم کسی اصل آن چه در آبان اتفاق افتاده را تایید کند. این که پلیس باید با خشونت احتمالی در اعتراضات برخورد کند مسئله روشنی است ولی راه حل این نیست که کسی کشته شود. شما مشاهده می‌کنید که خشونت رخ داده در آبان را هم کسی تایید نکرده.

او با اشاره به شیوه برخورد درست با اعتراضات گفت: در خیلی از کشورهای دنیا معترضین اگر به خشونت دست بزنند با آب پاش و گاز اشک آور با آن‌ها برخورد می‌شود و نباید جان آن‌ها به خطر بیافتد.

ساداتیان با اشاره به مسئله آزادی رسانه‌ها و پوشش خبری اعتراضات آمریکا گفت: محدودیت آزادی رسانه‌ها در ایران سال‌ها است که مورد اعتراض است، از تعطیلی فله‌ای رسانه‌ها در دوره احمدی‌نژاد و مرتضوی این امر مورد تایید نبود چون رسانه‌ها رکن چهارم آزادی و دموکراسی هستند. البته کسی نمی‌گوید رسانه بی در پیکر باشد و هر اتهامی بزند ولی برای این کار هم دادگاهی وجود دارد.

او در ادامه افزود: آن چه که رخ داده چه در آمریکا، چه در ایران و چه در هر نقطه‌ دیگری از دنیا محکوم است و نباید حاکمیت و آزادی‌های مردم برخلاف قانون محدود شود.

نمی‌توان از شکست ترامپ مطمئن بود

ساداتیان در پاسخ به این پرسش که رخدادهای اخیر آمریکا تا چه حد بر انتخابات ریاست جمهوری موثر است گفت: ترامپ در جهتی حرکت کرده که محبوبیت او روز به روز کاهش می‌یابد، هرچند ترامپ محبوبیت خود بین بخشی از جامعه سفید پوست را با اعمالی چون مخالفت با مهاجرت و انزوا گرایی حفظ کرده و در راستای شعار America first حرکت کرده ولی با این وجود فعلا ریزش آرای ترامپ حتی در حزب خودش غیرقابل انکار است.

او با اشاره به واکنش ترامپ به رخدادهای اخیر آمریکا گفت: ترامپ حتی از نظر کلامی و برای حفظ ظاهر هم حاضر به هم دردی با مردم نشده، آن هم در حالی که نسبت به تمام رخدادهای دنیا واکنش می‌دهد.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد که درباره تاثیر رخدادهای اخیر بر انتخابات آمریکا نمی‌توان نظر قطعی داد و گفت: هنوز چند ماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده و نمی‌تواند گفت که چه اتفاقی می‌افتد.

او با اشاره به این که وضعیت بایدن فعلا نسبت به ترامپ مطلوب‌تر است گفت: روند ترامپ قطعا امروز روند کاهشی است، اما آیا این روند ادامه دارد؟ واقعا نمی‌توان درباره آن از هم اکنون نظر قطعی داد.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید