فریدون مجلسی در گفت‌وگو با سلام نو با تایید این مسئله که قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خودی خود الزامی برای ایران ایجاد نکرد و خطری برای برجام نبود گفت: با این همه آن طور که به درستی گفته می‌شود می‌توان این قطعنامه را گام نخست در مسیر اجماع سازی جهانی علیه ایران دانست.

سلام نو – سرویس بین الملل: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نخستین بار در سال‌های گذشته روز جمعه قطعنامه‌ای را تائید کرده که در آن از ایران خواسته شده زمینه دسترسی بازرسان آژانس به دو سایت هسته‌ای را فراهم کند. این قطعنامه با رای منفی چین و روسیه تصویب شد و اولین قطعنامه‌ای است که در هشت سال گذشته علیه ایران صادر شده.

پیشگام این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه بودند و بعد از تصویب آن تاکید کردند که با وجود تصویب این قطعنامه به برجام پایبند هستند و از فعال سازی مکانیسم ماشه و اقدامات یک جانبه تحریمی آمریکا حمایت نمی‌کنند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده اگرچه این قطعنامه از لحاظ محتوایی آرام و توصیه‌ای است اما اصل تصویب قطعنامه برای ما غیرقابل قبول است. موسوی این اقدام را طرح و دام آمریکا و اسرائیل دانست و آن را تلاشی برای بحران سازی مجدد ارزیابی کرد.

هفته گذشته نیز کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در سازمان‌های بین المللی در وین خواهان دور اندیشی آژانش شد و گفت: وین، تقریبا آخرین سنگر چندجانبه‌گرایی است که توانسته روح واقعی خود را در چند سال اخیر حفظ کند. اگر شورای حکام در این هفته دوراندیشی لازم را نشان ندهد، متاسفانه این نیز به قصه‌ای فراموش شده تبدیل خواهد شد.

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با سلام نو با تایید این مسئله که قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خودی خود الزامی برای ایران ایجاد نکرد و خطری برای برجام ندارد گفت: با این همه آن طور که به درستی گفته می‌شود می‌توان این قطعنامه را گام نخست در مسیر پروژه اجماع جهانی علیه ایران دانست.

او در پاسخ به این سوال که در این صورت لغو تحریم‌های تسلیحاتی هم امکان تغییر دارد یا خیر گفت: اگر ایران در برجام بماند تحریم‌ها لغو خواهد شد و بعید است اروپا یا آمریکا بتوانند لغو این تحریم‌ها را به تاخیر بیاندازند، ولی مسئله مهم این است که امروز ما توان خرید بسیاری از کالاها از جمله کالاهای بهداشتی و خوراکی را نداریم، در نتیجه حتی اگر تحریم تسلیحاتی هم لغو شود ساختمان تحریم‌های آمریکا موانع زیادی برای خرید اسلحه جلوی پای ایران می‌گذارد.

در این وضعیت دو توصیه کلی درباره برجام وجود دارد. حامیان دولت معتقدند باید به برجام پایبند بود و مخالفان دولت معتقدند نه تنها باید از برجام خارج شد بلکه باید قید ان پی تی را نیز زد.

از جمله حسین شریعتمداری مدیر مسئول کیهان با پیشنهاد مجدد خروج از ان پی تی در این روزنامه می‌نویسد: نیاز کنونی و حیاتی امروز کشور خروج از NPT است. اقدامی که اگرچه خیلی دیر شده ولی از آنجا که برجام فاجعه و خسارت محض است، جلوی این ضرر بزرگ از هرجا که گرفته شود به نفع کشور است.

شریعتمداری در ادامه با طعنه به اصطلاح بازی برد-برد ظریف می‌نویسد: آمریکا از یکسو برجام را حفظ کرده است و از سوی دیگر رسماً از تمامی تعهدات برجامی خود خارج شده است. بازی «برد – برد» این است نه آنچه دولت محترم شعارش را می‌داد و خروج ما از NPT بازی دو سر برد آمریکا و اروپا را به دو سر باخت تبدیل خواهد کرد.

مجلسی با اشاره به سخنان شریعتمداری و حامیانش به سلام نو می‌گوید: فارغ از این که چه گذاره‌ای درست و منطقی است به نظر من ما شاهد این خواهیم بود که حرف آقای شریعتمداری و دوستانش پیش خواهد رفت و ما دوباره شاهد اجماع جهانی علیه ایران خواهیم بود، هرچند این بار روند قبلی با سرعت بیشتری پیش می‌رود و زودتر به ایستگاه‌های تازه‌ای می‌رسیم.

تنها چند ماه دیگر تا پایان تحریم‌های تسلیحاتی تهران مانده و به نظر می‌رسد آمریکا با تمام توان در حال فضا سازی علیه ایران است. باید دید در این چند ماه لابی آمریکا موفق می‌شود و ایران را به واکنش رادیکال وا می‌دارد یا ایران با هوشمندی دیپلمات‌ها و بازی‌های منطقی از تله پیچیده آمریکا، اسرائیل و شرکای منطقه‌ای آنان جان سالم به در می‌برد؟ جواب این سوال را تنها گذشت زمان مشخص می‌کند.

کد خبرنگار: ۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

پربازدید

پربحث

اخبار عجیب

آخرین اخبار

لینک‌های مفید